Gå til innhold

Jeg synes julaften er et slit

€uropa

Anbefalte innlegg

Er noen enige?

Juleaften her er preget av sult, en evig lang ventetid på mat som er ferdig et par timer etter planen. Samtidig løper ungene rundt i huset og maser og klager på at det ikke ligger nok gaver under treet til dem. De skulle blitt prylet. Så følger et par timer der man får utdelt (en del ubrukelige) ting man kunne kjøpt selv hvis man virkelig haddde hatt behov for dem, og sluppet å fikse noe i gjengjeld. Så følger litt grining fordi ungene ikke får smake på akkeviten og må legge seg for tidlig, på tross av at de har sitter oppe et par timer over normal leggetid.

Budskapet er klart: Avskaff høytiden!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri opplevd å sulte på julaften, selv om ribba ikke er klar på punktet. Hele dagen er preget av latterlige mengder mat.

Ufordragelige unger har vi alle vært, en dag vokser de også opp til å måtte bruke masse penger på gaver til folk. Dessuten er det foreldrene sin feil at ungene bare er opptatte av hvor mange gaver de får og ikke får.

Jul er hyggelig, det bringer hele slekta sammen - og selv om det enkelte ganger kan gå over stokk og stein med alkoholen, er det ikke en høytid jeg kunne tenke meg å avskaffe med det første.

Lenke til kommentar

Det er ikke saken. Jeg ønsket meg ikke noe spesielt, da jeg har alt jeg trenger, eller skaffer det på kort tid. Men det var jo selvfølgelig hyggelig med de gavene jeg fikk. Saken er at det er så innmari mye oppstyr rundt jula, og for mange handler den mer om å få, få, få, mer enn noe annet. Jeg liker i hvert fall ikke at denne tankegangen blir oppmuntret hos små barn.

Lenke til kommentar

Wow, en bitrere førstepost har jeg ikke sett på lenge, bortsett fra i kommentarfeltene på dagbladet og vg! :tease:

Kanskje på tide å komme deg ut av eget hjem og etablere noen egne tradisjoner, om du virkelig synes det er så fryktelig fælt?

Lenke til kommentar

Ta kontroll over egen julefeiring!

Selv gjør jeg akkurat som det behager meg på julaften. Jeg kjøper ikke gaver, og forventer ingen gaver igjen. Jeg drar ikke "hjem" til familien heller. Ikke det at jeg har noe imot familien, men jeg synes julefeiringa blir så kunstig og guffen, at den holder jeg rett og slett avstand fra.

Jeg tar nok og koser meg litt ekstra i jula jeg, og tillater meg å innta diverse godsaker i større mengder enn vanlig. Men jeg gjør altså ikke stort mer utav det enn det. Feire den überkommerse jula handelsstanden vil jeg skal feire kommer hvertfall ikke på tale.

Lenke til kommentar

Jeg syns at julen er koselig, men jeg kunne fint greid meg uten alt gavestyret, som du sier. Jeg vil egentlig ikke ha gaver. Jeg har aldri penger, så jeg får sjeldent kjøpt gaver til familie og venner. Å få gaver gir meg så utrolig dårlig samvittighet. Heldigvis minsker gavene jo eldre jeg blir. Det er deilig å se at haugen blir mindre og mindre for hvert år!

Uansett, det er, som andre sier her, bare til å lage egne tradisjoner, og det tenker jeg å gjøre selv også. Jeg liker heller ikke gaveoppmuntringen blant de minste, men da får vi som syns det, ta ansvar for det selv. : )

Lenke til kommentar

Sa faktisk ifra at jeg ikke hadde lyst på noen ting, og jeg ikke kom til å kjøpe noen ting til andre. Jeg syns hele opplegget med organisert gavegiving blir så teit. Kjempematerialistisk, og ungene regelrett FORVENTER gaver. Jeg har nå hatt en kjempekoselig jul uten noe som helst stress :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når man er fjorten får man jo ikke kontrolert så mye over jula selv.

Ein fjortenåring som får god mat, hus, varme og presangar har ikkje stort å klaga over.

Det finnes sjølvsagt dei som har dårlege minner frå jula, men det trådstartar beskriv høyrest ikkje sånn ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er faktisk en voksen mann på snart 19 år. Og jeg driter egentlig i gavene jeg får hvert år, for det er ingenting noen kan gi meg som jeg ikke kan kjøpe selv. Jeg skal innrømme at pengene jeg får av besteforeldre og tanter kommer godt med, men det er ingen nødvendighet. Jeg jobber og tjener mine egne penger.

Jeg har prøvd å komme meg ut av denne galskapen lenge. Men her hjelper det ikke å fortelle noen at man ikke ønsker seg gaver. Man blir jagd av det ene etter det andre familiemedlemmet uansett og postmannen propper postkassa mi full av pakker. Deretter blir jeg rennt ned av hentenumre på mobilen. Selv sjefen min sendte meg e-post og sa at jeg måtte komme inn til Oslo og hente årets julegave. Det er en time hver vei for meg.

Selv om man ikke vil feire med familien, slipper man ikke unna. På TV og overalt ser man reklame og tips til julegaver. Hvert år sender nesten samtlige av TV-kanalene sin julekalender i beste sendetid. På kjøpesentre, radio og overalt spilles julesanger. Gågata i byen min er pyntet med lysende engler halve året. Så kommer de forbannede naboungene på døra og forventer å få søtsaker i bytte for sangen deres. Nei takk, den kan dere beholde. Jeg spyr hvis jeg ser enda en unge med nisselue. Allerede fra sitt første leveår blir man lært opp til å tro at man bare skal få og få. Man skal få en gave hver dag i hele advent, så skal man bli lesset ned av mer enn det man noen gang vil få bruk for og putte godteri kjeften til man sprekker. Det finnes ingen høytid som er så inngripende i dagliglivet. Juletidene varer i én hel måned hvert jævla år. Det vil si at man vil oppleve syv samfulle år med juletider i løpet av et liv. Det er ganske lang tid å bruke på noe så lite konstruktivt.

Det finnes ingenting positivt i jula. Ungene blir bortkjemte. Voksne mennesker livsstil blir ødelagt i en hel måned og slankingen blir satt omtrent et år tilbake. Barn er redde for foreldre som drar feiringen helt ut. Antallet husbranner øker kraftig og det samme gjør selvmordsstatistikken.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...