Gå til innhold

Bytte hovedkort for første gang i HP data

Lauen

Anbefalte innlegg

Heisann! Har nettopp (1 time siden) fått en data. en HP Pavillion P6305sc. Vurderte å bytte skjermkort, siden et Radeon HD5450 ikke akkurat er kraftig. tenkte da at jeg selvfølgelig måtte ha ny strømforsyning, siden standard er på 300W. men så var det en som sa at det hovedkortet (standard i PCen) ikke tålte det, og jeg måtte da ha nytt hovedkort også. Dette er da mATX ifølge HP selv, og PC-en er ikke særlig stor, så antar det.

Er det noe jeg bør vite om bytting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann! Har nettopp (1 time siden) fått en data. en HP Pavillion P6305sc. Vurderte å bytte skjermkort, siden et Radeon HD5450 ikke akkurat er kraftig. tenkte da at jeg selvfølgelig måtte ha ny strømforsyning, siden standard er på 300W. men så var det en som sa at det hovedkortet (standard i PCen) ikke tålte det, og jeg måtte da ha nytt hovedkort også. Dette er da mATX ifølge HP selv, og PC-en er ikke særlig stor, så antar det.

At hovedkortet ikke skal tåle kraftigere strømforsyning stiller jeg meg skeptisk til. En strømforsyning "pusher" ikke ut watt, den leverer det hovedkortet ber om. Siden alle moderne (litt kraftige) skjermkort har ekstra kontakt for strømforsyning, så vil ikke et kraftigere skjermkort føre til vesentlig høyere strømtrekk gjennom PCI-E kontakten på hovedkortet. Mitt råd vil derfor være å kjøpe ny strømforsyning og nytt skjermkort. Hvis hovedkortet mot all formodning skulle ryke, så kjøp heller et nytt da.

Lenke til kommentar

At hovedkortet ikke skal tåle kraftigere strømforsyning stiller jeg meg skeptisk til. En strømforsyning "pusher" ikke ut watt, den leverer det hovedkortet ber om. Siden alle moderne (litt kraftige) skjermkort har ekstra kontakt for strømforsyning, så vil ikke et kraftigere skjermkort føre til vesentlig høyere strømtrekk gjennom PCI-E kontakten på hovedkortet. Mitt råd vil derfor være å kjøpe ny strømforsyning og nytt skjermkort. Hvis hovedkortet mot all formodning skulle ryke, så kjøp heller et nytt da.

problemet er at de lager hovedkortet slik at det ikke skal være kompatibelt med andre strømforsyninger enn sine egne

Lenke til kommentar

problemet er at de lager hovedkortet slik at det ikke skal være kompatibelt med andre strømforsyninger enn sine egne

Her er hovedkortet http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01925534&tmp_task=prodinfoCategory&cc=no&dlc=no&lc=en&product=4119696#N336

PEGATRON (Asus) M2N68-LA

Internal Connectors

One CPU fan connector

One 24-pin ATX power connector

One 4-pin ATX power connector

One ROM recovery connector

Four SATA connectors

One ROM recovery connector

One jumper for resetting BIOS settings

One jumper to clear the BIOS password setting

One system panel connector

One AC Power Loss Restart Selector

Four USB headers, supporting 6 USB connections

One S/PDIF out connector

One Front audio connector for headphone and microphone

One chassis fan connector

Hva er det som ikke er kompatibelt med dette hovedkortet? Hvis du kan forklare, lærer jeg noe nytt i dag.

Se gjerne denne tråden http://www.tomshardware.co.uk/forum/308557-10-need-power-supply-asus-m2n68-mobo

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

hehe, jeg måtte lære det en gang jeg også:

Den fysiske tilkoblingen passer, problemet er at HP har for vane å bytte om to eller flere kabler så man får for eksempel 12V der 3.3V skal være eller 5V der 12V skal være.

Leste du tråden fra tomshardware?

Når HP hevder at hovedkortet har ATX power connector, så er dette en standard: http://pinouts.ru/Power/atxpower_pinout.shtml

Men som tidligere sagt, hvorfor ikke bare prøve. I verste fall må nytt hovedkort anskaffes. Det gamle har neppe særlig verdi uansett, så om det ryker er ikke akkurat en formue tapt.

Lenke til kommentar

er vel litt enig med deg der, virket på mitt gamle HP hovedkort (nettle 2)

men men, problemet er at arni90 vanligvis har rett...

Edit: en 24 pin passer fysisk inn i tilkoblingen, men når strømmen først går gjennom kan det gå gæli

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpte du deg den pcen når du skal bytte ut mange av delene? Hvorfor ikke bare bytte hele skiten og bygge en bra pc selv? :)

Fordi jeg fant en veldig rimelig PC på finn.no som virket grei, om midt i harddiskkkrisen fikk jeg mer for pengene her ;)

Lenke til kommentar

Har nå mange som sier det ikke er vits i å bytte hovedkort, og 2 som mener jeg bør bytte. først og fremst er det et drittkort, som ikke har USB 3.0, kun 2 RAM slots, og generelt sett dårlig. + at en i klassen min har prikk lik PC, og når han byttet skjermkort svei det (??). litt snodig, men hvis jeg først ødelegger det som står i, må jeg jo vente et par dager på et nytt. og til fremtidig oppgradering er det greit å få nytt hovedkort temmelig fort.

Lenke til kommentar

Har nå mange som sier det ikke er vits i å bytte hovedkort, og 2 som mener jeg bør bytte. først og fremst er det et drittkort, som ikke har USB 3.0, kun 2 RAM slots, og generelt sett dårlig. + at en i klassen min har prikk lik PC, og når han byttet skjermkort svei det (??). litt snodig, men hvis jeg først ødelegger det som står i, må jeg jo vente et par dager på et nytt. og til fremtidig oppgradering er det greit å få nytt hovedkort temmelig fort.

Fremtidig oppgradering med AM3 sokkel? Spar heller litt penger og oppgrader til Intel i5/i7 prosessor. I mine øyne er du på villspor. Greit nok å oppgradere strømforsyning og skjermkort nå, for dette kan du bruke videre uansett senere valg.

Lenke til kommentar

Fremtidig oppgradering med AM3 sokkel? Spar heller litt penger og oppgrader til Intel i5/i7 prosessor. I mine øyne er du på villspor. Greit nok å oppgradere strømforsyning og skjermkort nå, for dette kan du bruke videre uansett senere valg.

Hovedkortet jeg skal kjøpe er AM3+ så blir nok litt oppgradering ja ;) men jeg har nok med Athlon Quad core på 2.8 GHz synes jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...