Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Mamma nekter å la meg beholde pengene jeg fikk til jul

Macklemore

Anbefalte innlegg

Hei hadde en flott julaften idag, Jeg fikk hva jeg mener er en god del penger 2000kr. 1000 av de var fra tanter og farmoren min. Jeg fikk også 1000 kr av morfar.

Jeg hadde tenkt til å bruke disse på pc, men mamma sier at de skal på sparekontoen min. har hun rett til dette? Pappa vil gjerne at jeg skal få dem men vil ikke lage krangel. Det er dessuten mamma som sitter på dem. Har hun rett til det, eller kan jeg si at de er mine og at jeg skal ha dem.

takk for svar og gud jul :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vergemålsloven § 33 som regulerer dette - og den er fullstendig uenig med alle de som har postet tidligere i tråden.

Sitat
§ 33. En mindreårig rår selv over midler som han har tjent ved egen virksomhet efter det fylte 15de år, eller som vergen eller nogen annen har latt ham få til egen rådighet.

Vergen kan ta fra ham rådigheten dersom hensynet til den mindreåriges tarv krever det. Er den mindreårige over 15 år og sørger for seg selv, trengs samtykke fra overformynderiet.

Hovedregelen er at en mindreårig bestemmer selv over det han har fått selv, men vergen (foreldrene) kan ta fra ham midlene hvis det er nødvendig av hensyn til hans eget beste.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hei. Jeg vet ikke hvor mye penger du har fra før av, men hvis du bare har tenkt til å bruke 2000 på PC, så blir det ikke rare PC`en.

Har du spurt din mor om hvorfor du må spare pengene? Uannsett kan det være like greit å spare de 2000 kronene og vente til du har litt mer, så kjøper du deg PC når du har mere penger.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Før du velger å bruke dine "rettigheter" så burde du kanskje tenkt på at du skulle ønsket deg eventuelle deler til jul.

Dei fleste på forumet her har vell vært 14 og kan vell tenke tilbake på den tiden der.

Mine erfaringer er i vertfall at selv om eg ikkje alltid var enig i at det min mor sa var riktig, så ville eg nok gitt dei samme rådene i lignende situasjoner no.

Så se på det som en investering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...