Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kastet nesten opp julematen - Anoreksi?

screenman

Anbefalte innlegg

Jeg hadde ikke spist siden ved 10-tiden idag tidlig, og da var det en brødskrive med tomatfisk.

Nå for omtrent 10min siden skulle jeg spise julemat (pinnekjøtt).

Det jeg fikk i meg var 2stk poteter og et lite pinnekjøtt ben, før jeg hold på å kaste opp.

Min vekt er 66kg, og med tanke på at jeg veier såpass mye og ikke har spist på snart 12 timer, så burde jeg vel tåle 2 poteter og 1 pinnekjøtt ben, uten å bli kvalm og nesten måtte kaste opp?

Men det skal også sies at dette er første gang på flere uker jeg har spist så store mengder på en gang.

Kan dette være et tegn på Anoreksi eller en annen spiseforstyrrelse?

Endret av screenman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke snakk om spiseforstyrrelser med mindre man faktisk selv bevisst hindrer seg selv i å ta til seg mat.

Vanligvis hindrer jeg meg faktisk i å innta mat, og er sykt opptatt av hvor mange kalorier maten jeg spiser inneholder.

Men nå som det er jul gjorde jeg et unntak.

Lenke til kommentar

I forhold til det du har skrevet før så fornemmer jeg du sliter med en del urettferdighet som har skjedd deg, sannsynligvis fra ganske langt tilbake siden som har forfulgt deg og rotet ting til i lang tid. Dette har gjort en god del med tankemønsteret ditt og også hvordan du føler deg. Det er viktig at du får ryddet opp i disse sakene og får ut de innestengte følelsene dine og slutter å flykte fra alt sammen.

Jeg antar du bærer på mye sinne og sorg i forhold til hvordan du har blitt behandlet i forhold til hva du synes du fortjener.

Anoreksi har med at man bevist lar være å spise fordi man synes man er overvektig uten at man er det. Det du opplever tror jeg mer er en reaksjon på at stresset ditt har rotet til fordøyelsessystemet ditt.

Det er viktig at du kommer deg til en god behandler og at du får snakket ut om problemene før dette går lengre. Jeg vet du ikke liker å høre dette, men det forbruket du har av benzo bekymrer meg, og jeg skjønner hvor avhengig du er blitt av det for å tåle sosial kontakt, og det er nettopp derfor du trenger hjelp til å bearbeide det som har skjedd deg slik at du ser ting i nytt perspektiv, at du kanskje endrer noen av de tingene i livet ditt som ikke fungerer, og at får utagert de sterke følelsene du har og kanskje ikke engang har kontakt med på en forsvarlig måte i trygge rammer. Det som har skjedd deg er ikke deg. Du må nå tak i kjernen av deg selv og jobbe deg igjennom det du sliter med på en strukturert måte.

Grunnen til at du tar opp ting her på forumet er jo at du vil ha hjelp til å forstå hva som skjer deg og hva du skal gjøre med det, men om du ikke hører på dem som vil hjelpe deg så er det pent lite vi kan stille opp med. Det er du som til syvende og sist må ta ansvar selv om du ikke føler for det eller helt har akseptert at det er ditt ansvar.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke spist siden ved 10-tiden idag tidlig, og da var det en brødskrive med tomatfisk.

Det jeg fikk i meg var 2stk poteter og et lite pinnekjøtt ben, før jeg hold på å kaste opp.

Min vekt er 66kg, og med tanke på at jeg veier såpass mye og ikke har spist på snart 12 timer, så burde jeg vel tåle 2 poteter og 1 pinnekjøtt ben, uten å bli kvalm og nesten måtte kaste opp?

Men det skal også sies at dette er første gang på flere uker jeg har spist så store mengder på en gang.

Bare det du skrev der er forstyrrende.

Husker ikke om du er gutt eller jente, men om du er gutt så vil jeg si at 66kg er altfor lite.

Vil vel også si at du sliter med et eller annet, om det er spiseforstyrrelser eller anoreksia tør jeg ikke å utalle meg om, men noe er det hvertfall.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor høy er du?

Lenke til kommentar

Hvor høy er du?

1.79

Lenke til kommentar

hmm.... nå er grensen for hva som er anoreksi veldig hårfin... så jeg hadde kommet til å sagt at du har begynnende spiseforstyrrelse. jeg har vært veldig veldig tynn pga anoreksi. Livet hang i en tynn tråd en stund, så jeg ber deg om å søke hjelp fort hvis du driver og dropper maten. kroppen har ikke godt av det i hele tatt... min kropp begynte å forbrenne fett av organene, og til tynnere jeg ble, til tykkere følte jeg meg. hjernen blir helt fucka. nå er jeg normalvektig, og ser jo at det er mye mye bedre- jeg orker rett og slett å leve igjen. kroppen for være som den er, det er ikke det som betyr noe i livet til syvende og sist. men det med julemiddagen tror jeg ikke du skal bli så redd av... julemat er fet og mektig mat, og hvis du har spist veldig lite den dagen blir det sjokk for magen å plutselig få masse tung mat i seg. opplevde det selv i dag, bare at jeg hadde spist mer enn deg på forhånd, så jeg tror det er normalt jeg :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...