Gå til innhold

FSB-overklokking...

KjellV

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nix - FSB 124 MHz med bx-chip, gir AGP 83 MHz, og PCI 41 MHz - selv om jeg har PCI-divider 1/4, så kjører jeg 1/3 stabilt.

Dette er gamle kort som tar med det meste på vei opp, men sålenge man også kan sette alarm-temp. for systemet i bios, skal det nok mye til før noe steiker. FSB på nye kort er ofte noe annet idag, med uavhengige dividere.

Kjører du rå FSB uten kjøling på ram/ skjermkort, så spørs det om du rekker å kjenne lukta. Har vært noen meldinger på det gamle forumet, så det er absolutt mulig.

mvh. Tram

2 x BE6 & PIIIE

Kyro II & G400 MAX

[ Denne Melding var redigert av: TRAM på 2002-02-08 00:18 ]

Lenke til kommentar

Prøvde selv å klokke opp fsb'en for en uke siden(etter råd fra en overivrig kompis) - kjørte opp fra 133 til 143 MHz - da ble skjermbildet rart :smile:

Masse rosa og lilla, og lite forsåelig. Klokka fort ned igjen.... Heldigivis, ingen permanent skade.

Lenke til kommentar

Man overklokker ikke GPU og minne på skjermkortet ved å øke FSB-hastigheten, disse har egen klokke på kortet. Derimot øker man hastigheten på AGP ved å overklokke FSB. AGP-bussen skal jo som kjent ha 66 mhz, så ved å øke her øker man overføringshastigheten til skjermkortet. Spørs bare hvor mye kortet er villig til å tåle, selv har jeg øket FSB fra 100 til 112 mhz, og det medførte at AGP-hastigheten økte til ca. 75 mhz. Og dette uten problemer i mitt tilfelle, men regner med at det er store forskjeller på hva som går på forskjellig hardware. :smile:

Lenke til kommentar

Jeg øket fsb fra 100 til 185 :smile:

Men da byttet jeg om på en divinder så ratioen på cpu:agp:pci er 4:2:1 men det er fortsatt høy bus for skjermkort og nettverkskort samt lydkort :smile: Men alt funker veldig bra :smile: Stabilt og greit.

Prosessoren er Duron [email protected] og HK er abit kr7a :smile: Blir vel en mp1800 i nermeste framtid :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-07 22:40, Nostradamus skrev:

Er det noen som har opplevd å få PCI-kort, skjermkort og/eller harddisk ødlakt ved å overklokke via FSB?

Jeg har ødelagt et nettverkskort (10/100 Mbit PCI OEM) samt et lydkort (Soundblaster Live!) på 41,5 MHz PCI-hastighet. Er 99,9% sikker på at det skyldtes den høye PCI-hastigheten, for begge kortene "tok kvelden" samtidig, kort tid etter at PCI-hastigheten ble økt. Når det er sagt, så vet jeg om mange tilfeller hvor en såpass høy PCI-hastighet funker helt fint også.

Har også opplevd mange harddisker som har "fått hikke" på høye PCI-buss hastigheter, men alle har overlevd torturen etter å ha senket PCI-hastigheten igjen.

Lenke til kommentar

Jeg har økt fsb'en på min ekstremt gamle maskin fra 66,8 til 83,3. Maskina funker fint som F den, men når jeg skal på internett klikker den etter en liten stund. Utenom internett funker maskina 100% !! Kan det være isdn-kortet mitt som fucker til? (ikke tåler den høye fsb'en)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har MSI K7T M.B. og kjører en FSB på 2* 141 :smile:

Og dette er ikke mye for disse M.B. Så jeg har aldri opplevd å ødelegge noen ting. Har vurdert å gå høyere når jeg får meg nytt chassis (Chieftec Scorpio Servertower :grin: :grin: )

Så jeg tror det vil gå bra :wink:

Lykke til, og husk : klokk med måte :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...