Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

kjemi - snakker læreren sant ?


Anbefalte innlegg

jeg er trenger hjelp!

 

 

når jeg ser på periodesystemet så leser jeg at Cu har 1 elektron i det ytterste skallet, siden det har atomtall 11.

 

men når læreren underviser så snakker hun om at Cu er spesiell, og at vi ikke kan bruke periodesystemet til å lese av elektonene i det ytterste skallet for Cu.

 

dette hørtes veldig rart ut for meg... noen som kan forklare om det er sant og hvor mange elektroner det er i det ytterste skallet når det er snakk om kobber.

 

kan du bruke flere eksempler sånn at jeg forstår? :innocent:

 

 

tuuuusen takk! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når jeg ser på periodesystemet så leser jeg at Cu har 1 elektron i det ytterste skallet, siden det har atomtall 11.

 

men når læreren underviser så snakker hun om at Cu er spesiell, og at vi ikke kan bruke periodesystemet til å lese av elektonene i det ytterste skallet for Cu.

 

dette hørtes veldig rart ut for meg... noen som kan forklare om det er sant og hvor mange elektroner det er i det ytterste skallet når det er snakk om kobber.

Læreren din har faktisk rett. Når du sier at Cu skal ha ett ytterelektron pga. at det står i den 11. gruppen, så er det egentlig tilfeldig at det blir riktig. Den måten du resonnerer på, fungerer frem til grunnstoff nr. 20, kalsium, og bare når du teller hovedgrupper. Når atomnummeret øker videre til 21 (skandium) og videre oppover, starter den såkalte d-blokken, eller overgangsmetallene (den delen av periodesystemet som er litt «lavere» enn resten). Her puttes elektronene inn i skall som ikke ligger ytterst (hvis vi tenker oss at vi starter med atomkjernen og fyller inn elektronene ett etter ett). De fleste metallene i denne blokken har to ytterelektroner slik som kalsium, men kobber er på sett og vis et unntak fordi det har ett. (Dette skjer fordi det er gunstig at kobber «flytter» et elektron fra det ytterste skallet, og bruker det til å fylle opp det nest ytterste i stedet - enkelt forklart.)

Lenke til kommentar

når jeg ser på periodesystemet så leser jeg at Cu har 1 elektron i det ytterste skallet, siden det har atomtall 11.

 

men når læreren underviser så snakker hun om at Cu er spesiell, og at vi ikke kan bruke periodesystemet til å lese av elektonene i det ytterste skallet for Cu.

 

dette hørtes veldig rart ut for meg... noen som kan forklare om det er sant og hvor mange elektroner det er i det ytterste skallet når det er snakk om kobber.

Læreren din har faktisk rett. Når du sier at Cu skal ha ett ytterelektron pga. at det står i den 11. gruppen, så er det egentlig tilfeldig at det blir riktig. Den måten du resonnerer på, fungerer frem til grunnstoff nr. 20, kalsium, og bare når du teller hovedgrupper. Når atomnummeret øker videre til 21 (skandium) og

videre oppover, starter den såkalte d-blokken, eller overgangsmetallene (den delen av periodesystemet som er litt «lavere» enn resten). Her puttes elektronene inn i skall som ikke ligger ytterst (hvis vi tenker oss at vi starter med atomkjernen og fyller inn elektronene ett etter ett). De fleste metallene i denne blokken har to ytterelektroner slik som kalsium, men kobber er på sett og vis et unntak fordi det har ett. (Dette skjer fordi det er gunstig at kobber «flytter» et elektron fra det ytterste skallet, og bruker det til å fylle opp det nest ytterste i stedet - enkelt forklart.)

 

ahhhha! forsto nesten alt sammen nå!

men det er to ting jeg forsatt lurer på..

 

hvordan skal jeg da finne ut om grunnstoff nr 44 vil bli redusert eller oksidert om det må til en redoksreaksjon for å oppnå "edelgass-konfigurasjonen"

 

hva om jeg for eksempel får dette spørsmålet på en prøve: skriv en balansert reaksjonsligning for grunnstoff 44 og 47.

 

får jeg da opplysninger om de to atomene, altås om hvor mange elektroner det er i det ytterste skallet, elektron negativitet,?

 

 

tusen takk! :yes:

Lenke til kommentar

hvordan skal jeg da finne ut om grunnstoff nr 44 vil bli redusert eller oksidert om det må til en redoksreaksjon for å oppnå "edelgass-konfigurasjonen"

 

hva om jeg for eksempel får dette spørsmålet på en prøve: skriv en balansert reaksjonsligning for grunnstoff 44 og 47.

 

får jeg da opplysninger om de to atomene, altås om hvor mange elektroner det er i det ytterste skallet, elektron negativitet,?

Jeg tror nok at du da vil få opplysninger om atomene på en eller annen måte, ja. For eksempel vil du kanskje ha tilgang på en tabell med halvreaksjoner (veldig vanlig), eventuelt få oppgitt elektronkonfigurasjoner eller noe annet nyttig. Du kan jo alltids spørre læreren hvor mye det forventes at dere skal kunne finne ut selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...