Gå til innhold

[Løst] Hva er dette verdt å selge til en venn med mountering

Anbefalte innlegg

Hva er en overklokket deler (Kun det som står på listen) informerer selvsalgt at maskinen har vært overklokket før, og jeg står ansvar for garanti, slik at personen får pengene igjen etter 2-3 år, hvis jeg ikke får løst problemet.

• Intel core i7 950
  • Kingston 12 GB ram brikker (2 GB x6)
  • ASUS P6X58D-E hovedkort
  • Cogage TRUE Spirit

Hva er disse delene verdt hvis man skulle selge det til en venn, der man selv bygger maskinen til en venn?

Vil dere selv ha tatt 2000 kr for de delene med mountering? En del billigere en å kjøpe et LGA 1155 oppsett. Eller ville dere gått under den prisen? Selv vurder jeg å gå over sokkel 2011, så derfor vurder jeg å selge, men problemet jeg ikke vil lure vennen heller, maskinen er 100% stabil på standard klokkefrekvens og den klarer 3.86 Ghz greit stabilt, så maskinvaren er nok bra nok til hans bruk. Nå er det riktignok vanskelig å garantere at maskinvaren varer i mist 3 år, så derfor må jeg i så fall tilby pengene tilbake (Ansvar for garanti) hvis det skulle bli problemer. Ønsker kun å selge til en person jeg kjenner.

Hva ville dere tatt som betaling i så fall?

Alternativet kunne jeg kastet delene i søpla, nå trenger jeg ikke flere maskiner, så eneste er å selge, ikke for å få penger, men å redusere prisen på et 2011 sokkel oppsett.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du ville håpet på at maskinen holder i 2-3 år for den nye kjøperen?

Selv om man informerer om maskinen er overklokket, så er det umulig å si om maskinen virker en del år til, kan jo også være uheldig etter 2-5 måneder så er maskinen defekt.

Lenke til kommentar

Ville du vært så god kamerat i dette tilfellene å gi delene i gave? Og heller ta betalt for de andre delene kabinett, strømforsyning + skjermkort + DVD brenner + SSD disk? Fordi jeg må bestille de, operativsystem får vennen kjøpe selv.

Kun fordi de delene jeg har er overklokket, og garantien ikke er der?

Ønsker ikke å miste en god venn for 2000 kr, sånn sett er det nok greit å være god venn.

Kan jo innrømme jeg er litt slep å selge mine eldre deler, men hvis vennen kun vil spille batlefield 3 og crysis 2 så er vel poenget minimalt å ha i5 2400k prosessor kun fordi den bruker lavere strøm.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Om du skal gi delene i gave er noe du må finne ut selv, men hvis delene er i god stand (dvs ingen kjente feil) ville jeg ikke hatt problemer med å selge.

Hva med å fortelle vennen din om prisen på et "nytt" oppsett, eksempelvis dette http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=649116, og så gir han tilbud om å kjøpe dine deler for eksempelvis kr 1500? Jeg synes det er en grei vennepris du kan ha god samvittiget med.

Og nei, du er ikke sleip som selger dine gamle deler.

Endret av Omnithunder
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan ville du gjort med garantier i så fall? Er jeg snill hvis jeg gir pengene tilbake og fikser problemet hvis maskinvaren feiler? Selvsagt dekker jeg ikke i tillegg nye deler. Eller hvordan ville du løst det?

Innrømmer som på QXL/finn.no, selges som den som varen er uten garanti? Da er det bedre å selge til f.eks en bedrift.

Forstår jo å gjøre slik kan man miste gode venner med tiden.

Nå syns jeg 2000 kr er mere riktig pris, muligens litt mere, men det er så vanskelig å si, fordi sansynlighetbereging har aldri vært min sterkeste side.

Samme ved å kjøpe nytt, man vet aldri når man gjør et bra kjøp, det merker man fort etter 1 måned.

Jeg kan jo gi kvitering til vennen, bare for å virke mere seriøst ut, men alikevell blir det jo litt vanskeligere å tilby mere, annet at vennen kan få pengene igjen hvis det oppstår problemer. Delene er jo ikke så gamle, kjøpte den i forbindelse med sokkel 1155 problemene, så siden 1155 hovedkortene der hadde problemet, valgte jeg heller 1366, som jeg angret på siden, prosessorene var dårlig kjøp på den tiden, men man hadde ikke noe valgt hvis man ville ha ny pc på den tiden.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Overklokking svekker ikke bare CPU men CPU kan tåle det med tilstrekkelig kjøling. Men Hovedkortet derimot, og hvis kvaliteten bare er vanlig. Så er det fare for at hovedkortet vil bukke under av det unaturlige stresset overklokking gir kortet etter en tid. Eller ramen går til bloksberg. Opplevd det selv to ganger med lav overklokking. Hovedkortet er det man minst vil bytte ut siden man må ta ut alt inmaten for å bytte det.

Dette trenger ikke være gjeldende i det hele tatt og settet ditt er såpass nytt at du burde kunne få en god pris for det.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Men nå har jeg oppdatert bios, og resatt alt til standard oppsett, og alt virker stabilt, sånn sett kan man vel ikke si maskinen er helt ny.

Det kan kan vurdere (Kanskje litt dumt) å tilby delene kanskje:

*Intel core i7 950 (1000 kr)

* Kingston 12 GB ram brikker (2 GB x6) (600 kr)

* ASUS P6X58D-E hovedkort (1000 kr)

Cogage TRUE Spirit (300 kr)

Totalt 2900 kr for disse delene, og tilby pengene tilbake i løp av 3 års periode hvis delene går i stykker.

Er det svindel eller syns dere det er bra kjøp? Ved minste problem jeg ikke får fikset får vennen pengene igjen. Vil dere påstå det er dårlig/bra kjøp?

Nå syns jeg selv prisen er jo fornuftig hvis man tilby garanti, så sant delene virker så er delene like mye verdt som ny.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvordan ville du gjort med garantier i så fall?

I utgangspunktet gir jeg ingen garanti på brukte deler, så lenge jeg vet at jeg har gitt en god pris. Til gode venner kan jeg vurdere 2-3 mnd pengene tilbake garanti, avhengig av hva slags deler.

Nå syns jeg 2000 kr er mere riktig pris, muligens litt mere, men det er så vanskelig å si, fordi sansynlighetbereging har aldri vært min sterkeste side.

Nå synes jeg du roter forferdelig. Enten skal du gi vekk, eller så skal du ha kr 2000 ++ ? Dette har ingenting med sannsynlighetsberegning å gjøre. Hva du i din tid betalte er uvesentlig. Det hele må sees opp mot priser på tilsvarende nytt utstyr. Jeg mener halv pris er et godt utgangspunkt på "utdøende" vare, og mener bestemt rundt kr 1500 er en pris både kjøper og selger kan leve med. Men det er nå min mening.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du forstår vel forrige post, at garanti er viktig?

Da kan forskjellene mellom god/dårlig kjøp variere.

Nå prøver jeg ikke å rote, men å selge til venn, er langt verre en å selge til en ukjent syns jeg.

Selvfølgelig har jeg ingen problemer med å gi varene gratis, men mest av å bygge en pc på fritiden for venn går av min tid, så dermed er det riktig man bør få igjen for det, det løser jo problemet til vennen også. Så slipper han å kjøpe en dårlig HP stasjonær pc på elkjøp.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du har fått min mening. På det åpne marked kan du selvfølgelig få litt høyere pris. Jeg har prøvd å gi deg et forslag som både du og din venn kan være fornøyd med. Du har gitt en god vennepris, og han har fått en god maskin. Og ærlig talt, jeg har aldri tatt så mye som en krone for å bygge PC til mine gode venner. Men valget er ditt. Lykke til !

• Liker 1
Lenke til kommentar

Frykten for overklokkingens levetidsreduksjon er etter min mening overdrevet, så lenge kjølingen er tilstrekkelig. Eksempelvis har min Intel E2160 (1,8 GHz) kjørt på 3 GHz siden høsten 2007. Når det er sagt kan komponenter feile etter kort tid selv uten overklokking.

Forskjellen eksisterer knapt, innen en prosessor dør av seg selv så ville den vært like oppdatert som en Pentium II i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok takk for råd i vertfall, får høre med vennen hva han syns, hvis han tilbyr nesten ny pris for mine deler, som har vært overklokket med garanti, så går jeg helst for det.

Hvis ikke, så selger jeg ikke delene, fått forespørrsel til 1500 kr her, men jeg syns det er dårlig salg. Selv om garanti er utelukket, det koster jo penger å oppgradere til sokkel 2011 oppsett.

Ikke noe vits å si senere, jeg prøver å lure vennen min. Det prøver jeg ikke på.

Han kan velge selv hva han vil.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...