Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvorfor har Telenor 1Gb grense, egentlig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser ut som jeg har bæsja på leggen folkens, http://privat.telenor.no/dinesider/adsltem...ProduktAdslPris

det virker som om bare 1024mbit (749kr) er uten gb grense

Hos Bluecom kan du få 1024mbit for 595 kr pr måned.

Sorry folkens :oops:

Må spørre.... HVORFOR I HELSIKKE HAR DU STJÅLET AVTAREN MIN!!!!????

Var ute å surfa litt fant en avatar jeg likte, visste ikke at du hadde den, skal bytte den så fort jeg får anledning. Håper at du ikke fikk varige psykiske skalder e.l av det :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1GB er ingenting i dag. Sitter selv med ISDN og har lastet ned godt 545MB av de 715 jeg vil ha. Det tar tid, men på bredbånd har du brukt 1GB på 1 dag.

Er det ikke 100 kroner ekstra for 5GB? om dere satser et par hundrelapper ekstra holder jo det til 10 filmer og litt programvare....

Regner med dere ikke sitter å leser 1024MB med nettaviser :roll:

Lenke til kommentar
For det første synes jeg også at 1Gb er alt for lite. Hadde nok tatt seg bedre ut med 10.

Men tror dere at de som skriver mest i dette forumet er representativt for de 140000+ adslkundene til Telenor? Tror ikke det. Det finnes tusenvis som klarer seg godt under den grensen. Tror ikke Hvermansen sittet på P2P og laster ned MP3 og annen piratvare. Når grensen er nådd, kan man lese e-post, nettaviser og surfe videre på den 64, den hastigheten man var vant før ADSL kom i hus. Og det passer flott for de fleste brukere, og de har kontroll med regningene.

Hvis du sammenligne f.eks Tiscali frinedlasting 704128 til 419,- mot Telenors 10Gb til 449,- så har du en differanse på 30 kroner. MEN, i den prisforskjellen ligger Norton Internett Security 2003 og 50 MB hjemmesideplass. Vet at noen gliser rått av NIS pakken, for den er jo så lett å laste ned ulovelig gjennom Kazaa, men som sagt vet 95% av brukerne ikke om disse programmene. Du skal være veldig aktiv for å gå over 10Gb i måneden.

Og Tiscali har jeg prøvd, og tro meg, dit vil jeg ikke igjen.

Tror nok Telenor vurderer det forretningsmessige slik at det heftigste p2p'erne kan andre få, for det er de som koster penger. Må de ta dem får de betale for nedlastingen.

aktiv for og laste ned 10gb? ehh, laster ned 50gb her vær dag uten og prøve. mye som blir sletta og brent ut

Lenke til kommentar

Jeg er ADSL kunde hos Telenor rett og slett pga. pris. Jeg laster ikke ned massevis av film/musikk/programvare, det går mest i surfing/e-post/servicepacks *sigh* og iblant noen spilldemoer. Vanligvis bruker jeg 5-800 MB/mnd. Jeg har også kalkulert inn 99 kr for 5GB 'overforbruk' som kan overføres til neste mnd., dvs at hvis jeg f.eks. har lastet ned noen filmer en mnd. og derved brukt f.eks. 2 GB, mer enn det dobbelte av hva jeg vanligvis bruker, så har gildet kostet meg hele 20 spenn. Dette funker uten noe som helst administrasjon fra min side. NextGenTel kom på en god 2. plass, men kunne bare _nesten_ konkurrere på pris ut fra mitt bruksmønster, og jeg valgte altså Telenor med åpne øyne! Ang. 'oldingene' så er vel ikke 1GB grensen spes. aktuell for dem da disse antakelig ikke er de største peer-to-peer 'laste ned 40 GB i uka' brukerne. Selvfølgelig har Telenor lagt seg på denne policyen for å være 'kjipe' mot de 5% som bruker mest båndbredde og derved kunne tilby bedre/billigere tjenester til de 95% som ikke gjør det! Har man et bruksmønster som tilsier at man behøver mer enn ca. 2 GB/mnd bør man altså velge en annen leverandør enn Telenor, verre enn det er det ikke.

timtowtdi

Lenke til kommentar

For å gjøre spørsmålet enkelt, kan man eksemplifisere det på følgende måte:

En DSLAM-node (Telenor) i Trondheim har ca 800 aktive brukere. DSLAM er sentralen der DSL-abbonentene ender om i et switchet nettverk. Hver bruker har 1024/1024 i maks hastighet. Dette vil i praksis si 1600mbps total båndbredde som KREVES for å garantere full hastighet til alle kunder.

En normal mellomkobling mellom DSLAM'er er 155 eller 633mbps som står for sammenkoblingen av infrastrukturen.

Om alle disse kundene skulle hatt denne totale båndbredden som eksemplifisert, ville nettet allerede vært sprengt av overflod av trafikk. Telenor's måte å begrense trafikken på er å begrense trafikkretningen folk har minst bruk for - nemlig opplasting. Ved å halvere denne hastigheten har Telenor allerede spart flere hundre megabit for å øke stabiliteten og ikke minst muligheten for flere kunder.

Med brukermassen som Telenor opererer med, ville det vært idioti å tilby enorme hastigheter som andre leverandører. Verdt å nevne er også at Telenor bruker sin infrastruktur til å overføre mer enn data - f.eks telefoni mens andre store leverandører kun trenger å bry seg om båndbredde på Internett, ikke telefoni/faks.

For å sette regnestykket sammen, vil nettleien for leie av gigabitsamband (som kreves for denne hastigheten) være enorm (you do the math)

Håper dette hjalp tankegangen litt :-)

- Vidar

Lenke til kommentar
Jeg er ADSL kunde hos Telenor rett og slett pga. pris. Har man et bruksmønster som tilsier at man behøver mer enn ca. 2 GB/mnd bør man altså velge en annen leverandør enn Telenor, verre enn det er det ikke.

Man kan vel uansett bare gå for Tele2 selv om behovet ikke er stort? De har hverken nedlastingsgrense eller binding, likevel er de 10 kr billigere pr mnd enn Telenors 1 GB @ 704/128. Og da har man i allefall muligheten der, dersom behovet uforutsett skulle øke. Tele2 leverer også en sikkerhetspakke med Norman antivirus og brannmur.

Lenke til kommentar

Det er oss forbrukere som har valget, du har ikke en dritt du skal klage på! Drit i telenor da vell viss du ikke vil ha dems (igrunn dumme) gb grense, men du har kjøpt det, og betalt for det!

DU har ikke en dritt du skulle ha sagt!

Samtidig er det Telenor som er mest utbygd her i landet, men det finns isp'r med telenors linjer som f.eks Bluecom uten gb begrensing...

Seffølgelig syns jeg den grensa er kjipt osv, har den selv, men det er ikke noe å klage over! Du har kjpt den frivillig selv :p

Lenke til kommentar
Hvis du sammenligne f.eks Tiscali frinedlasting 704128 til 419,- mot Telenors 10Gb til 449,- så har du en differanse på 30 kroner. MEN, i den prisforskjellen ligger Norton Internett Security 2003 og 50 MB hjemmesideplass.

Tele2 704/128 (ubegrenset) koster 339,- i mnd. Det er 110,- billigere i mnd. enn 10Gb tilbudet til Telenor på samme hastighet. 110 * 12 mnd = 1320,- mer i året. NIS 2003 koster 785,- kr. Dvs at dersom du går for Tele2 og kjøper NIS2003 ved siden av, TJENER du 535,- i året. I tillegg får du fri bruk.

Kan noen FATTE OG BEGRIPE hvorfor folk velger Telenor?

Lenke til kommentar
men det er ikke noe å klage over! Du har kjpt den frivillig selv :p

Evt. at den som betaler for linja (les: mor og far) synes det var en grei løsning/pris, men at den som bruker linja (les: sansynligvis sønnen) furter fordi han (eller kanskje hun) da ikke får lastet ned så mye han (eller hun) har lyst til...

Men hvis noen som ikke engang har denne begrensningen (eller ikke engang vurderer den) sitter å lurer på hvorfor noen (les: Telenor) har en slik grense, og kanskje t.o.m. syter og klager over den, da begynner jeg å lure litt på enkelte...

Virker nesten også som om enkelte ikke helt har forstått at bredbånd/fastlinje tilbyderne ikke driver veldedighet. De vil tjene (mest mulig) penger på det, og da velger de den løsningen de selv mener de er best tjent med. Telenor har bestemt seg for sin løsning, liker man den ikke velger man en annen leverandør (de fleste har mulighet til det). Har man kun Telenor som mulighet får man fint finne seg i det (evt. betale mer for ubegrenset) siden alternativet da mest sannsynlig hadde vært ISDN (pga. markedsøkonomi-tankegangen).

Lenke til kommentar

Evt. at den som betaler for linja (les: mor og far) synes det var en grei løsning/pris, men at den som bruker linja (les: sansynligvis sønnen) furter fordi han (eller kanskje hun) da ikke får lastet ned så mye han (eller hun) har lyst til...

Det finnes da grunner til og være skeptisk til dette selv om man ikke er kunde hos TN.

A) dette var et forsøk på og presse bb-markedet over på bruksbasertprising, det ser så langt ut til og ha feilet totalt.

B) det kan brukes for og holde konkurrentene unna sine kunder i forhold til streaming, Video on demand osv noe som selvsagt ikke gagner noen utover aksjonærene i Telenor.

Så man behøver ikke være sur fjortiss for og sterk misslike dette.

Lenke til kommentar

Hvorfor produserer Intel og AMD cpuer i forskjellig hastighet?

Hvorfor produserer minneprodusentene rambrikker med forskjellig størrelse?

Hvorfor produserer skjermprodusentene skjermer i forskjellig størrelse?

Hvorfor kommer harddisker i forskjellig størrelse?

Fordi mennesker har forskjellig behov og er villig til å betale forskjellig for å få dekket behovet. Jeg vil hevde det er særdeles vanskelig å produsere noe som alle vil like til en pris alle liker.

Ser ofte at det er mange som klager "men de som har 1GB grense trenger da ikke adsl, de kan jo bruke isdn". Klarer man virkelig ikke å se at selv om behovet for DL ikke er stort er det uansett kjekt å ha litt større båndbredde? Greier ikke folk å se lengre enn sin egen nese?

Et annet poeng er uansett at utbredelse i forhold til dekningsgrad er faktisk veldig lav. Det vil være et poeng for en hver isp å kunne få flest mulig kunder for å dekke inn investeringene som tross alt blir gjort med infrastruktur. En måte er da å lage produkter som flest mulig vil ha, altså differensierte produkter. For mesteparten er 1GB mer enn nok, andre vil ha litt mer DL, andre vil ha litt større båndbredde.

Tenk så kjedelig det ville ha vært om Freia Melkesjokolade hadde vært eneste sjokoladen på markedet, Ringnes eneste pilsen som kan drikkes, Grandiosa eneste frossenpizzaen i kjøledisken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...