Gå til innhold

Optimal blenderåpning til inne-jule-fotografering?

Anbefalte innlegg

Hva er optimal blenderåpning? I fjor brukte jeg den externe blitzen for første gang (julegave til meg fra meg) og opplevde at ansiktene ble svært hvite på noen bilder. Fins det noen standard, tenker jeg fotograferer mest med kitobjektivet da det er mest fleksibelt innendørs. Lar dere kamera bestemme blenderåpning selv til "selskapsfoto" med ekstern blitz (Nissin S 622)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skyter kun i blenderprioritet - jeg velger blender og kameraet lukker.

Blits går i tak og vegger, aldri rett på. Blir blitslyset feil endrer jeg retningen på blitslyset. Blir blitslyset for sterkt eller svakt endrer jeg blitseksponeringsjusteringen.

Er det et portrett skyter jeg vid åpent. Er det et gruppebilde blender jeg ned til f/5.6-f/11.

Viktigere enn blenderåpningen er egentlig hvor du retter blitsen hen - for motiver tett på retter jeg den i veggen eller taket bak meg - på halvlang avstand retter jeg den rett opp, og er det et stort rom retter jeg den i taket på skrå framover.

Retter du den rett i trynet på de du skal fotografere, så blir bakgrunnen for lite belyst (blir mørk), og ansiktene blir lett for mye belyst (og blir hvite).

Retter du heller blitsen i tak og vegger, så kommer lyset fra et mye større område, og blir bløtt og fint. Og - både hovedmotiv og bakgrunn blir belyst.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Andre triks er å bruke en diffuser som du setter foran blitsen. Men en slik er ikke så lett å få tak i nå ...

Nærmere klokka ett julaften er det ganske vanskelig å få tak i noe som helst! :D

Man kan sprette lys i tak og vegger eller få det mer diffust ved å holde noe improvisert foran blitsen - matpapir, skrivepapir med mere.. :)

Lenke til kommentar

Nærmere klokka ett julaften er det ganske vanskelig å få tak i noe som helst! :D

Mange bensinstasjoner som fortsatt er åpen ;)

Man kan sprette lys i tak og vegger eller få det mer diffust ved å holde noe improvisert foran blitsen - matpapir, skrivepapir med mere.. :)

Jeg lagde en gang en diffuser av en tom melkekartong og noe matpapir. Fungerte helt greit.

Lenke til kommentar

Det enkleste er og sette kameraet i manuell og blender 5.6, iso 200 og lukkertid på 1/250 sec. da har du en generell innstilling ved bruk av blits.

Helt enig. Jeg ser ingen grunn til å bruke 1/60 sek som er de fleste kameras default instilling. Det skaper ofte bevegelses-skygger. Inne bruker jeg alltid max flash-syncspeed.

I tillegg blir bakgrunnen da mer smakfullt avdempet, som sømmer seg en bakgrunn ;)

Lenke til kommentar

Det enkleste er og sette kameraet i manuell og blender 5.6, iso 200 og lukkertid på 1/250 sec. da har du en generell innstilling ved bruk av blits.

Helt enig. Jeg ser ingen grunn til å bruke 1/60 sek som er de fleste kameras default instilling. Det skaper ofte bevegelses-skygger. Inne bruker jeg alltid max flash-syncspeed.

I tillegg blir bakgrunnen da mer smakfullt avdempet, som sømmer seg en bakgrunn ;)

Blits og lang lukkertid kan bidra til å skape stemning i bildet. Lukkertidhastigheten har minimal betydning for bevegelsesuskarphet; siden blitsen popper på 1/2000 sekund eller raskere. Lengre lukkertid bidrar til å få med ambient light; ISO kan også bidra til dette. Av den grunn kjører jeg ofte ISO2500 og lukkertid på 1/30 med blitssynk på bakre lukkergardin. Blits fryser motivet som er nært. Om det blir litt "blur" i bakgrunnen har mindre betydning

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Blits og lang lukkertid kan bidra til å skape stemning i bildet. Lukkertidhastigheten har minimal betydning for bevegelsesuskarphet; siden blitsen popper på 1/2000 sekund eller raskere. Lengre lukkertid bidrar til å få med ambient light; ISO kan også bidra til dette. Av den grunn kjører jeg ofte ISO2500 og lukkertid på 1/30 med blitssynk på bakre lukkergardin. Blits fryser motivet som er nært. Om det blir litt "blur" i bakgrunnen har mindre betydning

Forsåvidt riktig, men ikke glem at det kommer ganske mye "ambient light" fra hovedmotivet ditt også i lukkertiden din på 1/30s!

Når så blitsen fyrer av, er allerede hovedmotivet ditt ganske bra eksponert av naturlig lys, og siste resten sørger blitsen for.

Hvis motivet beveger seg det aller minste, vil du få bevegelsesuskarphet.

Det er prisen for å få bakgrunnen like godt eksponert som motivet.

For min del vil jeg ha skarpe mennesker, bakgrunnen blir mer enn bra nok på 1/250s til mitt bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...