Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Realfagskompetanse- holder dette?

Gjest medlem-211409

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-211409

Hei!

Jeg går nå i vg2, studiespesialiserende. Da jeg skulle velge fag i første klasse, valgte jeg R-matte, fysikk, sosiologi og samfunnsøkonomi. Som studieretning valgte jeg "språk, samfunnsfag og økonomi". Dette vil si jeg må gå videre med samfunnsøkonomi og sosiologi til tredje året.

Dette var i utgangspunktet ikke noe problem, da jeg trodde R-matte og fysikk skulle bli så vanskelig at jeg ikke hadde lyst til å gå videre med begge to. Nå har jeg funnet ut at begge disse fagene er veldig interessante og ikke så vanskelige som jeg hadde trodd. Likevel kan jeg bare gå videre med ett av disse, og tror jeg da velger R-matte Dette fordi jeg trenger R2 til flere videre utdanninger/yrker enn fysikk 2 (tror jeg?)

(TL;DR) Spørsmålet mitt er da: Vil en realfagskompetanse med R1, R2 og fysikk 1 være nok til å bli det meste, eller har jeg gått på en solid smell og valgt for lite realfag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endel av ingeniørlinjene og andre tekniske linjer som datateknikk/informatikk krever gjerne R1/R2 og også noen ganger fysikk 1. Enkleste er jo bare at du sjekker hjemmesidene til forskjellige studier du er interessert for, og sjekker selv. Linja jeg går på HiO krevde R1, nemlig bachelor i informasjonsteknologi.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Generell studiekompetanse med realfaglig fordypning (R1/R2 og FYS1) er en slags universalnøkkel for 90% av studiene i Norge. Men slik som en annen bruker nevnte så er det noen som krever kjemi 1 og 2, og kanskje noen som krever biologi 1. Dette er gjerne medisinske studier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...