katet Skrevet 24. desember 2011 Del Skrevet 24. desember 2011 God aften folkens og god jul!! Hadde for ei tid tilbake eit EOS 400D som eg kontrollerte når eg skulle ta bilde frå PC. Lurer på om nokon veit navnet på dette programmet og om det finst ein app for iPad som gjer att eg kan koble kameraet til via USB og kontorllere dette via iPad? Takker for svar-katet- Lenke til kommentar
arthon Skrevet 24. desember 2011 Del Skrevet 24. desember 2011 Programmet heter EOS Utility og kommer i software pakken som følger med kamera. Det kan ikke brukes på iPad, men kan brukes på Tablets som kan kjøre Windows. Det er også et Beta Android App under utvikling som heter DSLR Controller . Kan kjøpes her; https://market.andro....dslrcontroller Requirements - An Android device with an ARMv7-A or newer CPU architecture (most 1ghz+ devices) - Not rooted: Android 3.1 or higher with USB host kernel+API support - Rooted: Android 2.3.1 or higher with USB host kernel support Most Honeycomb and Ice Cream Sandwich devices should be compatible. Some Gingerbread phones are compatible if rooted, like the Samsung Galaxy S2 and Samsung Galaxy Note. DSLR controller has been tested with the following hardware: - Samsung Galaxy S2 (most firmwares require root), USB Host cable, eBay: "i9100 usb host" - Motorola Xoom (3.2 without root, 3.0 possibly with root), USB Host cable, eBay: "xoom usb host" - Acer Iconia A500, no special cable - Asus Transformer, use keyboard dock or special USB Adapter - Toshiba Thrive, no special cable - Samsung Galaxy Tab 8.9", 10.1", 10.1"v (3.1 without root, 3.0 possibly with root), USB Adapter Kit - Lenovo Thinkpad, normal cable - B&N Nook Color (CM 7, Nook Color Tweaks, memory limit mod), USB host cable - Canon EOS: GREAT: 1D mk IV, 5D mk II, 50D, 550D, 60D, 600D, 7D, 1100D OK: 1D mk III, 1Ds mk III, 30D, 40D, 400D, 450D, 1000D NEVER: older models http://www.youtube.com/watch?v=lnxvFYza6Y4 http://www.youtube.com/watch?v=vEeRUFEC4tc&feature=related Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 24. desember 2011 Del Skrevet 24. desember 2011 (endret) En tilleggskommentar til arthon sin korrekte gjennomgang. Måten remote via USB er konstruert hos både Canon og Nikon gjør at det ikke kan lages fjernstyringsapper for iPad, iPhone som bruker direkte USB. iPad har ingen USB som kan fungere som USB-host. Derfor er det også slik at appen for Android kun virker på noen enheter. Det finnes dog løsninger for iPad som virker via en Mac. Edit: Og så har man WFT server løsningen som i alle fall fungerer på 5D (sikkert også på 7D), men da må man skaffe seg litt ekstra utstyr som koster flesk (nesten 7 000 kr for WFT-E5A grepet). Endret 24. desember 2011 av Bolson Lenke til kommentar
katet Skrevet 24. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2011 1324730617[/url]' post='18753445']En tilleggskommentar til arthon sin korrekte gjennomgang. Måten remote via USB er konstruert hos både Canon og Nikon gjør at det ikke kan lages fjernstyringsapper for iPad, iPhone som bruker direkte USB. iPad har ingen USB som kan fungere som USB-host. Derfor er det også slik at appen for Android kun virker på noen enheter. Det finnes dog løsninger for iPad som virker via en Mac. Edit: Og så har man WFT server løsningen som i alle fall fungerer på 5D (sikkert også på 7D), men da må man skaffe seg litt ekstra utstyr som koster flesk (nesten 7 000 kr for WFT-E5A grepet). Takker for gode, utfyllande svar :-) Blir nokk ikkje nokon større investering på meg den nermaste framtida. Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 (endret) Jeg ser at tråden er markert "løst", men dersom det skulle være andre interesserte som er innom denne tråden kan jeg tipse om følgende video. Her får man inblikk i et produkt som lar deg ta bilder med et hvilket som helst DSLR, og overføre dette til en iPad. En kan dessverre ikke kontrollere kameraet, men det er iallefall et alternativ Endret 5. januar 2012 av Krølle Lenke til kommentar
arthon Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Flott at det stadig kommer nye funksjonelle foto app's til Tab's og phone's. Selv ville jeg riktignok ikke satset på å investere i en iPad når det gjelder utviklingen fremover. De største utviklingene og mest spennende produktene og app's vil komme på andre platformer enn Apple's. Det som irriterer mest når det gjelder alle disse "gadgets" er at de ofte har HDMI inn, men ikke ut. Den lille forskjellen gjør at en telefon eller Tab ikke kan brukes som Live View monitor for DSLR. Bilde kvaliteten, oppløsning og PPI på skjermen på alle nyere telefoner og og Tab's er så mye bedre enn på de monitorene som er å få kjøpt. Med den lille enkle forandringen i hardware/os for å kunne ta imot signaler fra kameraer over HDMI kunne man f.eks. brukt Galaxy Notes 5.3" skjerm, eller Galaxy 7" eller 10" eller iPad. For ikke å snakke om den kommende Toshiba 6.1" Tab med 498PPI skjerm kvalitet. Skulle ikke forundre meg om at de rett å slett ikke har tenkt på muligheten og bruksområdet og det er derfor den ikke er der. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Jeg ser at tråden er markert "løst", men dersom det skulle være andre interesserte som er innom denne tråden kan jeg tipse om følgende video. Her får man inblikk i et produkt som lar deg ta bilder med et hvilket som helst DSLR, og overføre dette til en iPad. En kan dessverre ikke kontrollere kameraet, men det er iallefall et alternativ Viktig å være klar over at denne har mange av de samme begrensingene i utgangspunktet som beskrevet i min forrige post. Du må enten være koblet på samme nettverket som en Mac eller jailbreake iPad-en, samt at du må ha et minnekort med WiFi innebygd. Så det denne løsningen gjør er å leser fra Eye-Fi Pro X2 SD kortet. Ellers er jeg enig med arthon, tror neppe iPad er rett løsning for hva som trolig vil komme. Den er uten tvil laget med alt for mange iboende begrensinger i programvare og hardware, blant annet vedrørende USB. Grunnen til at en løsning er under utvikling for Android baserte telefoner/nettbrett er at her har man ikke den begrensingen, dvs USB host kernel support er til stor grad implementert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå