Gå til innhold

Mattematikk-spørsmål

YouRock

Anbefalte innlegg

Som vi vet er mattematikk en vitenskap som knytter seg til begreper som rom, struktur, mengde og endring. Mattematikken har utviklet seg videre gjennom bruken av abstrahering og logiske slutninger. Ut ifra det jeg vet så fins det ingen allment anerkjent definisjon av matematikk, og i dag blir den vanligvis beskrevet som en vitenskap som dreier seg om å undersøke abstrakte strukturer, deres egenskaper og mønstre. Matematikere utforsker slike begreper i et ønske om å formulere nye hypoteser. Nå er ikke jeg en mattematiker, men når man snakker om Hypoteser så har jeg noen ord å dele.

Jeg satt å tenkte på deling eller Divisjon som det heter.

I praksis hvis et tall, la oss si 2358 deles på 2, blir svaret 1179 (2358/ 2 = 1179). Men Hvordan kan dette være mulig? Hvis man deler 2358 på 2 blir det egentlige regnestykket slik: 2358/ 2 = 1179 x 2.

Noen som har noen innvendinger på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst det han over sier. For det regnestykket du satte opp til slutt der blir jo egentlig: 1179 = 2358. noe som er feil

Nå brukte jeg x fordi mattematikken i dag ikke har det tegnet som mitt stykke krever..la oss si at tegnet "x" ikke betydde gange, men betydde at man ikke såg bort i fra den andre halvelen som faller bort når man deler 2358 på 2.

Lenke til kommentar

Først og fremst det han over sier. For det regnestykket du satte opp til slutt der blir jo egentlig: 1179 = 2358. noe som er feil

Nå brukte jeg x fordi mattematikken i dag ikke har det tegnet som mitt stykke krever..la oss si at tegnet "x" ikke betydde gange, men betydde at man ikke såg bort i fra den andre halvelen som faller bort når man deler 2358 på 2.

Da kan vi jo heller si at 13424 = 3.

Så lenge man ser bort i fra første, tredje, fjerde og femte siffer.

Hva er vits i å lage egne definisjoner for å bevise at din egen tankemåte er rett, det blir jo feil UANSETT!!

Med samme tankemåte kan jeg si at en lada er det samme som en BMW, bare man ser bort i fra nok ting.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Da kan vi jo heller si at 13424 = 3.

Så lenge man ser bort i fra første, tredje, fjerde og femte siffer.

Hva er vits i å lage egne definisjoner for å bevise at din egen tankemåte er rett, det blir jo feil UANSETT!!

Ok for å gjøre det ganske enkelt.

Ikke for å fornærme deg eller noe.

Hvis ola har 1 eple og deler det på to. hvor mange epler er det da? 0,5? Eller 0.5x 2?

Lenke til kommentar

Med samme tankemåte kan jeg si at en lada er det samme som en BMW, bare man ser bort i fra nok ting.

Mattematisk sett så er både lada og bmw biler.

Men skal du gjøre dem om til mattematikk så blir det nok to forskjellige mattestykker.

Lenke til kommentar

Ok for å gjøre det ganske enkelt.

Ikke for å fornærme deg eller noe.

Hvis ola har 1 eple og deler det på to. hvor mange epler er det da? 0,5? Eller 0.5x 2?

1x = 0,5x+0,5x

Dette stemmer om x er 1 eple.

x/2 =/= x*2

Dette stemmer ikke om x er et eple eller 2358.

I det enkle eksempelet så beskriver du matematisk rett slik du tenker på det første.

Lenke til kommentar

Det eksempelet der sier hvor lite du forstår.

Ved å dele eplet i 2 fysiske deler har han ikke gjort noe spesielt matematisk. Blir det samme som å ha to 500-lapper istedenfor en tusenlapp.

Hvis Ola har ett eple, deler det i to like deler og gir vekk den ene halvdelen. Hvor mange epler har Ola da?

Vet ikke om du ikke skjønner bedre eller om du vil være vanskelig men det er slik og det er det eneste logiske.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...