Dressmann Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 Hei. Forrige uke så bestilte jeg en dress hos Bertoni på Stovner. Den var for lang i armene og beina til meg (relativt lav person), så jeg betalte for en jobb av deres private skredder som de skrøyt mye om der og da. De lovte i tillegg at den skulle være klar før Jul og at de skulle ringe når den var klar for å hentes. Har betalt tilsammen 4900 kroner for denne, så jeg forventer jo kvalitet. De ringte aldri men jeg ringte dem idag (23. Des.) og de sa at den var klar til å hentes igår. Jeg stussa over hvorfor de ikke ringte men stakk innom idag for å hente den. Jeg prøvde den på nytt i butikken, men det viste seg at skredderen hadde glemt å legge opp armene. I tillegg var sømmen inne i selve jakka (Måtte legge ut en centimeter i midjen) helt forferdelig. Hadde med søsteren min i butikken da, og jeg elsker henne for hennes spontane kommentar "Oy! Det der hadde jeg fått dårlig karakter for av læreren!". Jeg husker ikke navnet på videregående-linja hun studerer, men skredderi er en del av faget. I tillegg er det noe annerledes med skulderplatene i dressjakka nå, de ligger ikke lenger ned imot skuldrene. Det var et luftrom mellom skuldrene mine og jakka. Burde ikke være slik. Så det jeg lurer på er ... Er det noen som vet noe ang. pengene tilbake med Bertoni? Finner ingen hjemmeside... Eller noe innad norske forbrukerloven som jeg kan referere til om skredderen ikke imponerer etter sitt 2. forsøk? Tusen takk for all hjelp. Mvh, Ufornøyd kunde. Lenke til kommentar
3R4 Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 Forbrukerkjøpsloven: § 15. Tingens egenskaper Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering § 16. Mangel Tingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet § 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. 1 Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 24. desember 2011 Del Skrevet 24. desember 2011 Ville nok prøvd å få tak i butikksjefen og forklart situasjonen. Han bør absolutt ikke være interessert i at skreddertjenestene deres holder dårlig kvalitet.. Fkjl. har du forøvrig også på din side, det bruker bare å ta litt lengre tid å ta det den veien.. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 25. desember 2011 Del Skrevet 25. desember 2011 (endret) Siden dressen var avtalt levert før julaften bør du også se på bestemmelsene i forbrukerkjøpsloven om forsinkelse. F.eks siste ledd av paragraf 23: "§ 23. Heving Forbrukeren kan heve kjøpet når forsinkelsen er vesentlig. Er tingen levert, må kravet om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at forbrukeren fikk vite om leveringen. Ved vurderingen av om forsinkelsen er vesentlig, skal det særlig legges vekt på forsinkelsens betydning for forbrukeren. Det skal blant annet tas hensyn til hvilken type ting kjøpet gjelder, og om levering skulle skje til en bestemt tid. Kjøpet kan også heves dersom selgeren ikke leverer innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som forbrukeren har fastsatt. Mens tilleggsfristen løper, kan ikke forbrukeren heve, med mindre selgeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen. Gjelder kjøpet en ting som skal tilvirkes særskilt for forbrukeren etter forbrukerens oppgaver eller ønsker, og kan selgeren derfor ikke uten vesentlig tap disponere tingen på annen måte, kan forbrukeren bare heve dersom forsinkelsen medfører at formålet med kjøpet blir vesentlig forfeilet." En dress som blir kjøpt til bruk på julaften, og som ikke blir levert før etter jul, medfører at formålet med kjøpet forfeiles. Se hele Forbrukerkjøpsloven kapitel 5 her: http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-005.html . Endret 25. desember 2011 av what_no2000 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 (endret) Gjelder kjøpet en ting som skal tilvirkes særskilt for forbrukeren etter forbrukerens oppgaver eller ønsker, og kan selgeren derfor ikke uten vesentlig tap disponere tingen på annen måte, kan forbrukeren bare heve dersom forsinkelsen medfører at formålet med kjøpet blir vesentlig forfeilet." En dress som blir kjøpt til bruk på julaften, og som ikke blir levert før etter jul, medfører at formålet med kjøpet forfeiles. Det er ikke gitt. Det kreves at kjøpet blir vesentlig forfeilet. En dress skal ikke bare brukes på julaften. Dersom det hadde vært snakk om en julemiddag fra et cateringselskap, en brudekjole eller lignende så hadde vilkåret vært oppfylt, men at en dress ikke leveres til julaften selv om det er avtalt at den skal komme da betyr ikke nødvendigvis at kjøpet blir vesentlig forfeilet. Det beror på en konkret helhetsvurdering, men de fleste bruker en dress betydelig mer enn én gang. Siden dette tilsynelatende er et tilvirkningskjøp, så vil jeg tro at en ikke kan heve på bakgrunn av forsinkelse. En må også huske å gi melding om heving innen rimelig tid. Det sagt, så kan en "addere" forsinkelse og mangler, og dersom en vare er både forsinket og mangelfull, kan det foreligge hevingsrett selv om mangelen eller forsinkelsen ikke hver for seg gir hevingsrett. Det kan være tilfelle her, uten at jeg skal si det alt for sikkert. Slik jeg ser det var den mangelfull på opprinnelig leveringstidspunkt, mens den når den er forsinket ikke er det i like stor grad. Endret 30. desember 2011 av Herr Brun Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 Ser at den korte sluttkommentaren min ble langt mer bombastisk enn jeg hadde tenkt. I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt å si mer enn det som stod i den første setningen min; at man bør bør vurdere om reglene rundt forsinkelse også er aktuelle. Takk for at du la merke til det, og korrigerte det. *** Hovedgrunnen til at jeg tok opp reglene rundt forsinkelse, var at jeg fikk inntrykk av at det var vesentlig for kjøper at dressen ble levert (ferdig tilpasset) før julfeiringen, og at den avtalte leveringsfristen var satt basert på det. I en slik sammenheng blir en levering etter jul langt mer vesentlig enn en tilsvarende forsinkelse av en dress kjøpt på salget i romjulen til bruk på neste 17. mai, eller ved kjøp av en hverdagsdress som er tiltenkt brukt som arbeidsantrekk hver arbeidsdag. Forarbeidet til loven har følgende avsnitt som beskriver en tilsvarende problemstillingen der en gjenstand er kjøpt inn pga en bestemt anledning samtidig som den kan brukes langt oftere enn en selskapsdress: "Gjenstandens art må ofte ses i sammenheng med det andre angitte kriteriet, om levering skulle skje til en bestemt tid. Hvis kjøperen uttrykkelig har gitt uttrykk for at et nytt møblement må være levert til en bestemt dato fordi han denne dagen skal holde et større selskap, vil ikke selgeren kunne unngå hevning ved å vise til at kjøperen vil kunne benytte møblementet gjennom mange år." I tillegg må man avklare om kjøpet er et tilvirkningskjøp eller ikke. Et tilvirkningkjøp kan ha strengere regler for hevning enn andre kjøp, men kun hvis tilleggsbetingelsen i den innskutte setningen er oppfylt ("og kan selgeren derfor ikke uten vesentlig tap disponere tingen på annen måte"). Jeg markerte den strengere regelen for tilvirkningskjøp i det forrige innlegget mitt for å ta den verst tenkelige situasjonen for trådstarter sitt ståsted. Jeg tror ikke en slik mindre tilpassing av en hyllevare-dress kan regnes som tilvirkningskjøp. Det kan også være at tilleggsbetingelsen uansett ikke er oppfylt; sømmene i en pent tilpasset dress kan kanskje fjernes uten store spor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå