Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjemi hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ferei nå, men må øve til en naturfagsprøve som jeg skal ha ganske snart...

kan noen forklare meg dette?

kan noen forklare meg hva som skjer i en redoksreaksjon? har prøvd å lese boka, men forsto ingen ting....

hvordan kan jeg skrive opp en redoksreaksjon og balansere den?

kan noen forklare dette: Ag+ + e- → Ag ? hvorfor blir ionen til et atom?

hvorfor blir atomet Cu til et ion? Cu → Cu2+ + 2e-

HÅPER EN SOM KAN KJEMI HJELPER MEG! :)

TUUUUUSEN TAKK! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan noen forklare meg hva som skjer i en redoksreaksjon?

I en redoksreaksjon har man to stoffer, et som blir redusert (blir mindre av) og et som blir oksidert (blir mere av). For å gjøre dette om til litt mer dagligdagse eksempler (som ikke er virkelig, vel og merke), kan noe lignende skje:

Du har et glass saft, og en skje. Putter du den i glasset med saft vil den få et nytt tynt lag med metall på seg(slik at den blir større). Saften vil da bli litt tynnere (siden det er saften som gir skjeen metallet). Igjen, dette er IKKE er virkelig eksempel, men slik kan det fungere.

Et ion er ikke noe annet enn et atom med en elektrisk ladning. Hvis du har et Ag+ ion, så har du et Ag atom, med et mindre elektron (husk, elektronet har negativ ladning, så derfor har ionet +1 ladning, siden det er flere protoner enn elektroner).

Når ionet(som mangler ett elektron) får tilbake elektronet sitt, så er det et helt vanlig atom.

Her er det samme greie. Cu atomet mister to elektroner, og får da en ladning på +2, siden den mistet 2 eletroner som har ladning -1. Derfor ender man opp med Cu2+ og 2 elektroner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

kan noen forklare meg hva som skjer i en redoksreaksjon?

I en redoksreaksjon har man to stoffer, et som blir redusert (blir mindre av) og et som blir oksidert (blir mere av). For å gjøre dette om til litt mer dagligdagse eksempler (som ikke er virkelig, vel og merke), kan noe lignende skje:

Du har et glass saft, og en skje. Putter du den i glasset med saft vil den få et nytt tynt lag med metall på seg(slik at den blir større). Saften vil da bli litt tynnere (siden det er saften som gir skjeen metallet). Igjen, dette er IKKE er virkelig eksempel, men slik kan det fungere.

Et ion er ikke noe annet enn et atom med en elektrisk ladning. Hvis du har et Ag+ ion, så har du et Ag atom, med et mindre elektron (husk, elektronet har negativ ladning, så derfor har ionet +1 ladning, siden det er flere protoner enn elektroner).

Når ionet(som mangler ett elektron) får tilbake elektronet sitt, så er det et helt vanlig atom.

Her er det samme greie. Cu atomet mister to elektroner, og får da en ladning på +2, siden den mistet 2 eletroner som har ladning -1. Derfor ender man opp med Cu2+ og 2 elektroner.

heeeelt fantastisk!! thx! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...