Gå til innhold

WiFi signal ut til garasjen. Access point eller repeater?

greenman

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en ny router (Jensen AirLink) og den skal brukes som et access point eller en repeater. Kan ikke noe særlig mye om dette og vet ikke hva som egner seg best.

Har en Inteno router fra NextGenTel i andre etasje og den rekker ikke ut i garasjen.

Så da er det kjøpt inn en til router som skal settes opp slik at jeg får trådløst signal ut i garasjen.

Tenker å sette den nye routeren i første etasje ved et vindu som peker rett på garasjen.

Hvilken instilling egner seg best til dette? Og hvis noen kommer med en kjapp gjennomgang på hvordan hadde det vært flott.

God jul :)

Rop ut hvis det trengs mer info.

Endret av Bibow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal i grunn være ganske greit å få til dette.

Du kobler Jensen ruteren til Pcen din med nettverkskabel slik at du får satt innstillingene på den.

[☼] Gå inn i adminpanelet på Jensen ruteren.

[☼] Skru av DHCP.

[☼] Aktiver repeater funskjonen. Husk å sette samme SSID som Inteo ruteren.

[☼] Har du WEP/WAP passord på Inteo ruteren så må du sette eksakt samme innstilling på Jensen ruteren.

[☼] Lagre og restart

[☼] Koble Jensen ruteren til det eksisterende nettverket.

[☼] Profit!

Endret av Hille
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal i grunn være ganske greit å få til dette.

Du kobler Jensen ruteren til Pcen din med nettverkskabel slik at du får satt innstillingene på den.

[☼] Gå inn i adminpanelet på Jensen ruteren.

[☼] Skru av DHCP.

[☼] Aktiver repeater funskjonen. Husk å sette samme SSID som Inteo ruteren.

[☼] Har du WEP/WAP passord på Inteo ruteren så må du sette eksakt samme innstilling på Jensen ruteren.

[☼] Lagre og restart

[☼] Koble Jensen ruteren til det eksisterende nettverket.

[☼] Profit!

Mange takk.

Sliter litt med å komme meg inn på routeren. Har bare gjort det før trådløst.

Slik jeg har koblet nå: Moden WAN -> Jensen WAN, Jensen port 1 -> PC

Kommer meg ikke inn på 192.168.0.1.

Har jeg koblet feil?

Endret av Bibow
Lenke til kommentar

Hvilken modell av Jensen ruteren har du?

Og du skrudde av DHCP?

AirLink 89300.

Og ja, DHCP ble skrudd av.

Men da har jeg ny status.

Hadde valgt AP istedetfor repeater, og nå er det fikset. Nå virker tådløsen i huset med begge routerene på. Så da regner jeg med at det virker. Men internett-radioen i garasjen virker ikke. Det står noe er feil med DHCP (som jeg skrudde av). Radioen var egentlig hele grunnen til at jeg skulle koble opp den nye routeren.

Lenke til kommentar

Tingen er at du må skru av DHCP på Jensen så lenge du har DHCP stående på i Inteo ruteren.

Kan det hende at radioen krever statisk IP?

kan sjekke opp i det. Men er det ikke meningen at jeg bare skal få opp ett trådløst nettverk?

For nå får jeg opp både "NextGenTel_D7" og "AirLink89300" selv om jeg satt root SSIDen på AirLinken til den samme som Intenoen.

Lenke til kommentar

Tingen er at du må skru av DHCP på Jensen så lenge du har DHCP stående på i Inteo ruteren.

Kan det hende at radioen krever statisk IP?

kan sjekke opp i det. Men er det ikke meningen at jeg bare skal få opp ett trådløst nettverk?

For nå får jeg opp både "NextGenTel_D7" og "AirLink89300" selv om jeg satt root SSIDen på AirLinken til den samme som Intenoen.

Ikke nødvendigvis. Da må det i noen tilfeller settes opp for roaming.

Lenke til kommentar

Så litt rundt og fant bare der jeg kunne sette root SSID. Den satt jeg lik som hovedrouteren.

Men, tror jeg bare får begynne helt på nytt. Er jo noe som ikke stemmer her. Får jo oppe begge routerene på PCen. Føler meg helt dum her jeg styrer på. Skulle tro det var lett å sette opp...

Lenke til kommentar

Bruker Jensen AirLink 89000 som Universal Repeater og kan si at den fungerer fint, men får ikke mottatt og sendt videre farten på en 40/10 VDSL linjeeee :( Men har merket at det er stor forskjell på hvordan antennene står i forhold til hvilken rekkevidde du får på trådløsnettet ditt :)

God Jul!

Endret av TechGuardian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...