greenman Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 (endret) Har kjøpt en ny router (Jensen AirLink) og den skal brukes som et access point eller en repeater. Kan ikke noe særlig mye om dette og vet ikke hva som egner seg best. Har en Inteno router fra NextGenTel i andre etasje og den rekker ikke ut i garasjen. Så da er det kjøpt inn en til router som skal settes opp slik at jeg får trådløst signal ut i garasjen. Tenker å sette den nye routeren i første etasje ved et vindu som peker rett på garasjen. Hvilken instilling egner seg best til dette? Og hvis noen kommer med en kjapp gjennomgang på hvordan hadde det vært flott. God jul Rop ut hvis det trengs mer info. Endret 23. desember 2011 av Bibow Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 (endret) Skal i grunn være ganske greit å få til dette. Du kobler Jensen ruteren til Pcen din med nettverkskabel slik at du får satt innstillingene på den. [☼] Gå inn i adminpanelet på Jensen ruteren. [☼] Skru av DHCP. [☼] Aktiver repeater funskjonen. Husk å sette samme SSID som Inteo ruteren. [☼] Har du WEP/WAP passord på Inteo ruteren så må du sette eksakt samme innstilling på Jensen ruteren. [☼] Lagre og restart [☼] Koble Jensen ruteren til det eksisterende nettverket. [☼] Profit! Endret 23. desember 2011 av Hille 2 Lenke til kommentar
greenman Skrevet 23. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2011 (endret) Skal i grunn være ganske greit å få til dette. Du kobler Jensen ruteren til Pcen din med nettverkskabel slik at du får satt innstillingene på den. [☼] Gå inn i adminpanelet på Jensen ruteren. [☼] Skru av DHCP. [☼] Aktiver repeater funskjonen. Husk å sette samme SSID som Inteo ruteren. [☼] Har du WEP/WAP passord på Inteo ruteren så må du sette eksakt samme innstilling på Jensen ruteren. [☼] Lagre og restart [☼] Koble Jensen ruteren til det eksisterende nettverket. [☼] Profit! Mange takk. Sliter litt med å komme meg inn på routeren. Har bare gjort det før trådløst. Slik jeg har koblet nå: Moden WAN -> Jensen WAN, Jensen port 1 -> PC Kommer meg ikke inn på 192.168.0.1. Har jeg koblet feil? Endret 23. desember 2011 av Bibow Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 (endret) Skal være riktig det. Kan hende det er en annen IPadresse på Jensen ruteren. Prøv med http://192.168.1.1 http://192.168.2.1 http://10.0.0.1 Edit: Status? Endret 23. desember 2011 av Hille Lenke til kommentar
greenman Skrevet 23. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2011 Ok, nå har jeg fått koblet det opp. Satt Jensen som repeater, og restartet den. Tok den ned i stuen og koblet i strøm. Så kom jeg meg ikke inn på WiFi. Når jeg skrudde av Jensen routeren virket alt som det skulle. Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 Hvilken modell av Jensen ruteren har du? Og du skrudde av DHCP? Lenke til kommentar
greenman Skrevet 23. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2011 Hvilken modell av Jensen ruteren har du? Og du skrudde av DHCP? AirLink 89300. Og ja, DHCP ble skrudd av. Men da har jeg ny status. Hadde valgt AP istedetfor repeater, og nå er det fikset. Nå virker tådløsen i huset med begge routerene på. Så da regner jeg med at det virker. Men internett-radioen i garasjen virker ikke. Det står noe er feil med DHCP (som jeg skrudde av). Radioen var egentlig hele grunnen til at jeg skulle koble opp den nye routeren. Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 (endret) Tingen er at du må skru av DHCP på Jensen så lenge du har DHCP stående på i Inteo ruteren. Kan det hende at radioen krever statisk IP? Endret 23. desember 2011 av Hille Lenke til kommentar
greenman Skrevet 23. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2011 Tingen er at du må skru av DHCP på Jensen så lenge du har DHCP stående på i Inteo ruteren. Kan det hende at radioen krever statisk IP? kan sjekke opp i det. Men er det ikke meningen at jeg bare skal få opp ett trådløst nettverk? For nå får jeg opp både "NextGenTel_D7" og "AirLink89300" selv om jeg satt root SSIDen på AirLinken til den samme som Intenoen. Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 Du skal få opp et ja. Så da er det nok flere plasser du kan sette SSID. Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 Tingen er at du må skru av DHCP på Jensen så lenge du har DHCP stående på i Inteo ruteren. Kan det hende at radioen krever statisk IP? kan sjekke opp i det. Men er det ikke meningen at jeg bare skal få opp ett trådløst nettverk? For nå får jeg opp både "NextGenTel_D7" og "AirLink89300" selv om jeg satt root SSIDen på AirLinken til den samme som Intenoen. Ikke nødvendigvis. Da må det i noen tilfeller settes opp for roaming. Lenke til kommentar
greenman Skrevet 23. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2011 Så litt rundt og fant bare der jeg kunne sette root SSID. Den satt jeg lik som hovedrouteren. Men, tror jeg bare får begynne helt på nytt. Er jo noe som ikke stemmer her. Får jo oppe begge routerene på PCen. Føler meg helt dum her jeg styrer på. Skulle tro det var lett å sette opp... Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 Her har du norsk guide for repeater oppsett av den ruteren du har. PDF 1 Lenke til kommentar
greenman Skrevet 23. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2011 Her har du norsk guide for repeater oppsett av den ruteren du har. PDF Tusen takk Hille! Da blir det kanskje jul i år også Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 24. desember 2011 Del Skrevet 24. desember 2011 Bare vær oppmerksom på at trådløs repeater-funksjonalitet stjeler ca halvparten av hastigheten på trådløsnettet, så du vil tjene på å legge opp kabel til garasjen på sikt... Men du kan jo gjøre noe med det etter jul :-) God jul :-) Lenke til kommentar
TechGuardian Skrevet 25. desember 2011 Del Skrevet 25. desember 2011 (endret) Bruker Jensen AirLink 89000 som Universal Repeater og kan si at den fungerer fint, men får ikke mottatt og sendt videre farten på en 40/10 VDSL linjeeee Men har merket at det er stor forskjell på hvordan antennene står i forhold til hvilken rekkevidde du får på trådløsnettet ditt God Jul! Endret 25. desember 2011 av TechGuardian Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. desember 2011 Del Skrevet 25. desember 2011 Teoretisk skal du kunne få opp mot 40Mbit via repeater. Men som du indikerer, så er det mye avhengig av signalmargin. I tillegg bør man bruke 11n og 40MHz båndbredde. Lenke til kommentar
greenman Skrevet 25. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2011 Takk for innspill. Men det er i hovedgrunn bare til en radio og en ipad som mamma bruker. Så er ikke så veldig nøye hvor høy hastighet det er Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå