Gå til innhold

Hjelp til å sette opp FTP-server

Anbefalte innlegg

Du må åpne for passive mode port typisk port område på 1000, må defineres. bruker selv område 1023 til 10024, ellers så kan en bruke port 21 til connection. Alt må settes opp med portforvarding på portområde til ftp serveren på routeren, samt ftp porten 21. Husk at noen ISPer har sperret for port 21. Så du kan sette en annen, bruk en som ikke er brukt av andre programmer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forøvrig så virker det som du kanskje bruker vanlig FTP-protokoll. SFTP (vanligvis port 22) er mye sikrere. S står for SSH, som igjen står for Secure Shell, som betyr at dataen/tilkoblingen er kryptert. Det er ikke vanlig FTP-protokoll. Med bare vanlig FTP så sendes passordet brukt ukryptert, og kan snappes opp av uvedkommende på f. eks et usikkert trådløst nettverk.

Det var dagens historietime, tilbake til tema :) Dog er jeg tom for forslag, da jeg aldri har satt opp en FTP-server på Windows. Linux seirer nok en gang i enkelhet. Du trenger ikke installere noenting annet enn SSH og bruker er den samme som brukere på installasjonen. Kort sagt; det følger med.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Nå er ikke port 21 åpen lenger i det hele tatt, selv om jeg (tror) jeg har ordnet det i både Windows Firewall og router. Får ta en titt på HFS.

Installerte HFS og tok en selv-test. Får da følgende beskjed:

The test failed: Server does not answer. You are behind a router. Ensure it is configured to forward port 7000 to your computer.

Får denne beskjeden til tross for at t1shopper.com forteller meg at:

84.215.133.156 isn't responding on port 21 (ftp).

84.215.133.156 is responding on port 7000 (afs3-fileserver).

Tok med port 21 her for å vise at den er stengt selv om jeg har åpnet den i ruter og til og med skrudd av WF.

Endret av bowelripper
Lenke til kommentar

IPv4 address er fortsatt .150, ja. Brukte programmet Portforward Setup Static IP Address til å fikse det. Ruteren er Asus RT-G32. Virker ikke som det er noe logikk i når portene er åpne eller ei, for akkurat nå forteller t1shopper.com at: 84.215.133.156 isn't responding on port 7000 (afs3-fileserver).

Endret av bowelripper
Lenke til kommentar

Det har sikkert med at FTP-programmet ikke støtter UPNP.

For at UPNP skal fungere, så må det aktiveres i (1) router, (2) datamaskin (OS) og (3) datamaskin (programvare).

Vær også obs på at det kan blir konflikt dersom routeren prøver å åpne porter på flere vis.

Man kan ikke åpne samme port flere ganger til samme tid.

UPNP, port triggering, manuell portåpning og DMZ er eksempler på ting som kan kollidere.

Hva som har prioritet av metodene, avhenger av firmware i router.

Lenke til kommentar

Rutere fra internettleverandører kommer ofte med tjenester allerede aktivt intert i ruteren, slik at leverandøren kan koble til ruteren og oppdatere den når de ønsker. De levner ofte ftp, http og telnet åpne og reservert for kun dem selv. Du må laste ned oppsette fra ruteren din og stenge disse portene for at du skal kunne bruke de selv. Last ned ini fila til ruteren din og steng disse først.

Deretter må du forwarde port 21 til datamaskinen som kjører ftp serveren.

Så må du åpne noen priviligerte porter for data kanalen, forward port 5000-5100 f.eks, det vil tillate 101 klienter samtidig på serveren din. Du må huske å åpne ftp programmet ditt og finne i oppsettet der hvor du kan sette disse port rangene, og gjør det samme i ruteren din.

Om du ikke vet eller har lyst til å fikse ruteren din, kan du sette ruteren til å akseptere ftp på en annen tilfeldig port, jeg anbefaler en veldig høy port, f.eks 60000, så unngår du alle ip skanninger på internett, straks de finner deg så sluker de opp linja di med søppelpakker. Jeg anbefaler også å begrense ftp porten du velger til kun noen få gitte ip adresser slik at porten ikke skannes som "åpen" for andre. Så holder du deg stealthy.

Jeg kan forklare det i et bilde istedet for å vise hva som skal til:

maCkf.png

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...