Gå til innhold

Hjelp til oppgradering av hovedkort og prosessor til ca 2000 kr


Anbefalte innlegg

Grunnet "lagging" i en del spill har jeg bestemt meg for å investere i en oppgradering av hovedkort og prosessor til en ca tre år gammel PC med følgende specs:

 

Intel Core 2 Duo E8500

HIS Radeon HD 6870

Asus P5Q Deluxe

Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096MB

Samsung SpinPoint F1 750GB

NZXT Hush

750W Corsair PSU (husker ikke modellnavnet i farten)

 

Ønsker ny prosessor og da må jeg nok visstnok også ha nytt hovedkort fordi dagens prosessorer ikke passer i socketen til P5Q Deluxe.

 

Jeg driver så å si utelukkende med spilling, surfing og tekstbehandling.

Ønsker quadcore-prosessor og hovedkort til totalpris på ca 2000 kroner, eventuelt mer hvis det gjør at ytelsen blir betydelig bedre. Har ingen preferanser med tanke på merke.

 

Jeg har ikke mye peiling på hovedkort. Jeg driver ikke med overklokking og slikt, mitt ønske til hovedkort er egentlig bare at det er stabilt og varer lenge.

 

Er det noe annet jeg må bytte av komponenter hvis jeg får meg nytt hovedkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnet "lagging" i en del spill har jeg bestemt meg for å investere i en oppgradering av hovedkort og prosessor til en ca tre år gammel PC med følgende specs:

 

Intel Core 2 Duo E8500

HIS Radeon HD 6870

Asus P5Q Deluxe

Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096MB

Samsung SpinPoint F1 750GB

NZXT Hush

750W Corsair PSU (husker ikke modellnavnet i farten)

 

Ønsker ny prosessor og da må jeg nok visstnok også ha nytt hovedkort fordi dagens prosessorer ikke passer i socketen til P5Q Deluxe.

 

Jeg driver så å si utelukkende med spilling, surfing og tekstbehandling.

Ønsker quadcore-prosessor og hovedkort til totalpris på ca 2000 kroner, eventuelt mer hvis det gjør at ytelsen blir betydelig bedre. Har ingen preferanser med tanke på merke.

 

Jeg har ikke mye peiling på hovedkort. Jeg driver ikke med overklokking og slikt, mitt ønske til hovedkort er egentlig bare at det er stabilt og varer lenge.

 

Er det noe annet jeg må bytte av komponenter hvis jeg får meg nytt hovedkort?

 

For 2700kr får du mye bedre ytelse. Under 2000kr må du gå for AMD og det anbefaler jeg ikke.

 

Hovedkort som passer med neste generasjons prosessor. Z58 brikkesettet gjør at du kan overklokke og bruke integrert grafikk. Også støtte for doble skjermkort

 

Prosessor 4 kjerner, 3,3 Ghz, kan overklokkes. Kraft i massevis som kan dra alle spill.

 

 

Under 2000kr derimot får du mye dårligere ytelse.

 

Edit: ser du ikke bryr deg om overklokking. Da kan du 3-400 kr på hovedkort og 100kr på prosessor men jeg anbefaler og ta det jeg viste til. Det gjør at du får mer penger for delene hvis du selger dem brukt og du kan skvise litt ekstra kraft ut av dem.

Endret av Gurre97
Lenke til kommentar

Grunnet "lagging" i en del spill har jeg bestemt meg for å investere i en oppgradering av hovedkort og prosessor til en ca tre år gammel PC med følgende specs:

 

Intel Core 2 Duo E8500

HIS Radeon HD 6870

Asus P5Q Deluxe

Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096MB

Samsung SpinPoint F1 750GB

NZXT Hush

750W Corsair PSU (husker ikke modellnavnet i farten)

 

Ønsker ny prosessor og da må jeg nok visstnok også ha nytt hovedkort fordi dagens prosessorer ikke passer i socketen til P5Q Deluxe.

 

Jeg driver så å si utelukkende med spilling, surfing og tekstbehandling.

Ønsker quadcore-prosessor og hovedkort til totalpris på ca 2000 kroner, eventuelt mer hvis det gjør at ytelsen blir betydelig bedre. Har ingen preferanser med tanke på merke.

 

Jeg har ikke mye peiling på hovedkort. Jeg driver ikke med overklokking og slikt, mitt ønske til hovedkort er egentlig bare at det er stabilt og varer lenge.

 

Er det noe annet jeg må bytte av komponenter hvis jeg får meg nytt hovedkort?

 

du skal se langt etter quad core + hovedkort + RAM med mindre man går AMD

 

du får vel en intel i5 2300 for 1400kr og et billig H61 hovedkort for 500kr og 4GB RAM til 200kr

 

jeg tenker noe mer likt dette:

post-227710-0-88526300-1324657856_thumb.png

 

du trenger ikke mer enn to kjerner til de fleste spill der ute i dag pga. de er konsollporter, og konsollenen har bare 2 kjerner... :(

 

hvor det heller er spyttet litt mer penger på hovedkortet slik at det kan bruke neste generasjons intel ivy bridge CPUer som kommer neste år

 

ninja'd by gurre97 :ph34r: (slik går det når men bruker 10 min på å løse et problem :no: )

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar.

Tenkte i utgangspunktet på en i5-2500, men hvor bra hovedkort trenger jeg egentlig? Jeg har så å si ikke peiling på hovedkort. Som sagt er det eneste kravet jeg stiller til hovedkort er at det funker og at det ikke går i stykker med det første-

 

Og siden dere nevner RAM, noe jeg i utgangspunktet skrev at jeg ikke trengte, er det fordi det innebærer en betydelig bedre ytelse i spill eller er det fordi jeg må ha det hvis jeg skal ha et nyere hovedkort?

 

Hovedgrunnen til at jeg vil begrense pengebruken på oppgradering er delvis på grunn av at PC-en er ganske gammel og at jeg ikke vil bruke mye penger bare på å oppgradere den hvis den ikke har lenge igjen. :p

Lenke til kommentar

DDR 3 har vært standard siden 2008 og er et krav på samtlige systemer baserert på Socket 1366, 1156, 1155, 2011, samt de nyere AMD platformene.

 

Når det er sagt så annbefaler jeg deg virkelig å gå for en oppgradering baser på hva du har nå.

 

Jeg gikk fra en [email protected] til en i7 870 i disse tider i fjor og det viste seg at CPUen min hadde vært en vanvittig flaskehals for skjermkortet. Jeg hadde da et enkelt 5870, som er mer eller mindre identisk i ytelse med ditt, og jeg vil påstå at det var en 3 dobbling i praktisk ytelse i spill som f.eks BC2, om ikke mer.

 

Nå kjører jeg riktig nok 2 5870, men av de testene jeg har gjordt med CFX deaktivert så holder et enkelt fortsatt veldig godt tritt med dagens spill, og hadde det ikke vært for at jeg har for mye penger å kaste bort så kunne jeg sikkert levd et år eller 2 til med det før det ble noe problem.

Lenke til kommentar

 

Jeg gikk fra en [email protected] til en i7 870 i disse tider i fjor og det viste seg at CPUen min hadde vært en vanvittig flaskehals for skjermkortet. Jeg hadde da et enkelt 5870, som er mer eller mindre identisk i ytelse med ditt, og jeg vil påstå at det var en 3 dobbling i praktisk ytelse i spill som f.eks BC2, om ikke

 

Eller litt bedre, på nivå med 560ti/6950 tror jegph34r.gif

Lenke til kommentar

Ettersom jeg trenger nye RAM-brikker i tillegg og fordi jeg tydeligvis får betydelig bedre ytelse ved å gå litt opp i pris så kan jeg strekke meg opp til 3000 kr.

 

Så, kom med forslag til hovedkort, RAM og prosessor! Og siden vi er innpå dette: Jeg har aldri skiftet noen av disse delene før, med unntak av RAM, og jeg tipper det er en del som må gjøres, spesielt med tanke på hovedkortet. Hadde vært kjekt om dere kunne ha kommet med noen guider til hvordan man skifter hovedkort og prosessor og hva man må gjøre med alt av software.

 

God jul! :xmas:

Lenke til kommentar

Hei igjen, sitter og lurer på følgende oppsett:

 

ASUS P8H61-M PRO

Intel Core i5-2500

 

Er hovedkortet greit?

Er litt usikker på RAM, har sett på forskjellige typer til ca den samme billige pengen, blant annet

 

Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 4GB

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4GB CL9

 

Hva er forskjellen på disse varene, bortsett fra at Vengeance har én rambrikke på 4GB og de to øvrige har to på 2GB?

 

Edit: Glemte å nevne i starten at jeg kjører Vista Home Premium 32-bit, om det er til nytte.

Endret av magneman
Lenke til kommentar

Hei igjen, sitter og lurer på følgende oppsett:

 

ASUS P8H61-M PRO

Intel Core i5-2500

 

Er hovedkortet greit?

Er litt usikker på RAM, har sett på forskjellige typer til ca den samme billige pengen, blant annet

 

Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 4GB

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4GB CL9

 

Hva er forskjellen på disse varene, bortsett fra at Vengeance har én rambrikke på 4GB og de to øvrige har to på 2GB?

 

Edit: Glemte å nevne i starten at jeg kjører Vista Home Premium 32-bit, om det er til nytte.

 

skal gå greit det, du sparer 50kr på å gå for i5 2500K

 

den vil ikke gjøre deg noe ekstra på grunn av at hovedkortet ikke muliggjør overklokking

 

forskjellen på RAMen er utseende og pris

Lenke til kommentar

Takk for tipset.

Da går jeg for det.

 

Til senere:

 

Hva skal jeg se etter om jeg vil ha raskere RAM? Hva er det som avgjør?

 

Og hvis jeg ikke trenger noe spesielt bortsett fra det aller vanligste, vil det være forskjell på et billig og et dyrt hovedkort med tanke på ytelse? Vil man få bedre fps i spill, for eksempel?

Lenke til kommentar

Takk for tipset.

Da går jeg for det.

 

Til senere:

 

Hva skal jeg se etter om jeg vil ha raskere RAM? Hva er det som avgjør?

 

Og hvis jeg ikke trenger noe spesielt bortsett fra det aller vanligste, vil det være forskjell på et billig og et dyrt hovedkort med tanke på ytelse? Vil man få bedre fps i spill, for eksempel?

 

det er ikke forskjell i ytelse nei

 

og det er heller ikke forskjell i ytelse på raskere RAM

Lenke til kommentar

La merke til at hovedkortet ikke støtter 1600mhz.

Har funnet Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB

 

Har også sett på noen andre og at den eneste forskjellen er at XMS3 har en varmespreder, hva gjør dette og er det en fordel?

 

du tjener ikke noe på 1600MHz RAM, bare gå for 1333MHz, spesielt når hovedkortet ikke støtter høyere

 

varmesprederen trengs egentlig ikke, med mindre du overklokker RAMen til 2400MHz

 

men overklokking av RAM gir deg ikke noe bedre ytelse, spesielt ikke på sandybridge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...