leif_ivar Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 Hei. Jeg har en 550D med kit linse. Ønsker meg ny linse med mer zoom. Kommer til å ta mye bilder inne og ute og av min 11 mnd gamle datter, og er ikke veldig lysten på å dra med meg flere linser på tur. Derfor ønsker jeg meg en allround linse. Lurer derfor på å kjøpe meg Canon EF-S 18-200mm F3.5-5.6 IS. Denne koster rundt 4000 rundt på nettet. Er dette en god linse, noen som har er faring med denne.? Og er det ikke mulig å ta Macro bilder med denne.?? Liker å ta macro bilder innemellom. Er det eventuelt en annen linse som passer bedre for meg. Vurdere også en 50mm f1,8. til ca 1000 kroner. Er dette en god linse.?? Hilsen Leif Ivar. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 Hei. Jeg har en 550D med kit linse. Ønsker meg ny linse med mer zoom. Kommer til å ta mye bilder inne og ute og av min 11 mnd gamle datter, og er ikke veldig lysten på å dra med meg flere linser på tur. Derfor ønsker jeg meg en allround linse. Lurer derfor på å kjøpe meg Canon EF-S 18-200mm F3.5-5.6 IS. Denne koster rundt 4000 rundt på nettet. Er dette en god linse, noen som har er faring med denne.? Og er det ikke mulig å ta Macro bilder med denne.?? Liker å ta macro bilder innemellom. Er det eventuelt en annen linse som passer bedre for meg. Vurdere også en 50mm f1,8. til ca 1000 kroner. Er dette en god linse.?? Hilsen Leif Ivar. Det har seg slik at jo mer zoom, jo mer annvenlighet, men mindre optisk kvalitet. For å ta makrobilder så trenger du et makro objektiv. Skal du ta bilder av innsekter (slik at du nermest kan telle øynene på en flue) så trenger du feks. Sigma 150mm f/2.8 Makro. Skal du ta innebilder av bevegelige barn, så trenger du objektiv med god lysstyrke. (Lav oppgitt blenderverdi) 50mm f/1.8 skal være bra optisk i forhold til prisen, men den er skikkelig billig bygget. Laptop-musa mi uten batterier er tyngre enn dette objektivet så dette bør du behandle varsomt. Du har mange ønsker og "lite" penger og det er en dårlig kombinasjon, hehe. Jeg anntar du vil ta portrettbilder av datteren din innendørs, diverse makrobilder, samt at du vil ha mye zoom. Dette klarer du ikke ved å kjøpe en 18-200mm. som mest sannsynlig har en lysstyrke på maks f/3.5 og oppover. Da vil du vertfall trenge en ekstern blits og det drar på ca. 2-lapper til. Er du sikker på at du MÅ ha så mye zoom? Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 Kjenner ikke den zoomen i det hele tatt. 50'en har jeg testet litt, den likte jeg å bruke. Les disse guidene fra akam om nærfoto og makrofoto, det er en fin innføring: Carsten Arnholm tar for seg makrofotograferingsns mysterier, og ser i første del på det store bildet av det lille motivet del 1 del 2 del 3 1 Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 Jeg har en del erfaring med det objektivet på nettopp en 550D. Jeg synes det er et helt greit objektiv, veldig fleksibelt og bildekvaliteten er god. Det finnes skarpere objektiver der ute, men noe må man ofre for fleksibiliteten. IS'en er bra, og jeg kan ta bilder uten blits inne så sant det ikke blir alt for mørkt. Det er en god oppgradering fra kit-objektivet iallefall. Hvis jeg skulle ha kjøpt et 18-200mm objektiv til meg selv hadde jeg nok vurdert dette objektivet. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 (endret) Du har allerede en 18-55. 18-200 er ikke bedre enn denne på de samme brennviddene, men sannsynligvis dårligere. Du vil ha mer "zoom", skriver du, men jeg gjetter på at det du vil ha er mer tele. Hva da med å kjøpe en 70-200 f/4. Denne koster rett over 4000 kroner, men har optisk toppkvalitet. Da er du i så fall dekket mellom 18 og 55 mm, samt 70 og 200 mm, og du har et jækla godt objektiv som vil glede deg i mange år. Det hadde i hvert fall vært mitt valg. Den duger nok heller dårlig til portretter innendørs uten blitz, men vil duge meget godt utendørs. Eventuelt kan du kjøpe deg et makroobjektiv med rundt 100mm brennvidde til rundt 4000 kroner, og denne vil også duge meget godt til portretter utendørs, men da får du ingen zoom. Du får ikke alt i et, så finn ut hvor behovet trykker som verst og kjøp det du trenger mest først. Kanskje du rett og slett kommer langt ved å kjøpe en blitz og en 50mm? Endret 23. desember 2011 av Keyzer28 Lenke til kommentar
leif_ivar Skrevet 23. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2011 Hei Igjen.. Glemte å si at det eneste jeg har kjøpt extra fra før var en speedlite 430 ex II. Bruker den hele tiden på innendørs bildene, blir veldig mye bedre enn blitsen på apparatet.. Jeg ønsker mest mulig fleksibel linse, noe av det jeg er ute etter er å kunne fange feks et ansiktutrykk uten at jeg er helt oppi motivet, for da blir det sjelden at jeg får fanget det spesielle øyeblikket.. Vil helst kunne holde meg i bakrunnen når jeg skal fange de rette øyeblikkene.. Er helt ny på fotografering, men syns dette er veldig morro.. Skulle selvsagt ønske en hadde hatt mer å putte i objektiv, men da tror jeg kona tilter... Leif Ivar Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 En 18-200 gir enorm fleksibilitet til å ta alt mulig uten å skifte optikk, men har på grunn av dette litt dårligere bildekvalitet. Du kan vurdere om du selv helst vil ha fleksibilitet eller bildekvalitet. Men - EF-S 18-200 IS er helt grei til superzoom å være - den og Tamron 18-270 VC er de to jeg selv ville anbefalt. Hvis du synes det er ok å bytte optikk, så vil EF-S 55-250 IS være enormt mye for pengene, eller EF 70-300 IS som har enda litt bedre bildekvalitet eller nevnte EF 70-200/4L, som ikke har bildestabilisering, men til gjengjeld en fantastisk bildekvalitet.. Lenke til kommentar
se# Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 Hvis du har vanlig 18-55 kitlinse og er fornøyd med bildene fra den vil du sannsynligvis også bli fornøyd med 18-200. Som flere har påpekt ofrer du litt bildekvalitet for å få stort zoomområde, men for normal bruk med bilder i albumstørrelse og kanksje opp til A4 vil 18-200 sikkert fungere bra. Nærgrensen til 18-200 er ikke god nok til at du kan ta markobilder i ordets "rette" forstand, men tenker du på nærbilder av for eksempel blomster fungerer den fint. Skal du ta bilde av små innsekter blir forstørrelsen for dårlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå