Gå til innhold

Firefox.no har blitt hacket

Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Om man går innpå nettsiden firefox.no, så får man beskjed om at nettsiden har blitt hacket. Så blir spørsmålet; er det trygt å laste ned FF der i fra nuh..? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Lufen, jeg blir videresendt til en side med følgende innhold:

Hacked By SLYHACKER

By_DAVACI & CyB3R.F4tiH & DEATH_K1NG & Bozodayi

r

Firefox hacked!!

God Damn Murderer Israel and USA

Copyright 2006 Turk HACKER Tum Haklari saklidir taklit edilemez.

No War

Anyway, Firefox.no ser ikke ut til å være tilknyttet Mozilla på noe vis, så den er nok ganske uoffisiell og ikke noe jeg ville stolt nevneverdig på. Gå til kilden. :)

Lenke til kommentar

Jeg får samme melding som iStereo.

Men før den meldingen vises, får jeg det som ser ut som den opprinnelige siden i ca. ett eller to sekunder.

Og den påstår ikke at den er offisiell.

Den sier at den er "Forening for Mozilla-produkter i Norge".

Forresten, det er sånn sci-fi hacker-movie technomusikk på den hackede siden.

Ganske dårlig.

Jeg er dårlig på dataprogrammering, men det virker som om firefox.no videresender nettleseren min til denne adressen:

http://cokfena.org/sly.html

Det er der skjermbildet som iStereo nevnte ligger.

Hva gjør man for å unngå å bli videresendt?

Det virker jo i ett sekund før jeg blir sendt til http://cokfena.org/sly.html

Uansett, ikke last ned FireFox derfra. Gå til den offisielle nettsiden.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Fikk samme her fra midt på dagen igår. Håper det bare er et bilde og ikke pcen blir angrepet på noe vis. Merkelig at ikke mozilla har fikset det så lenge etterpå. Har alltid lastet ned fra firefox.no, trodde det var en offisiell distribusjonskanal som la ut de norske versjoene når de kom.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ja. Overraskende at ikke itavisen, dinside, vg, osv skriver noe om det. Obskure nyheter om mikrofirma som gir ut et sært program ytterst på den nakne ø dras frem både titt og ofte, mens en av de største utviklerne av en nettleser som svært mange bruker og som blir hacket når det kom en ny versjon og som mange derfor besøker siden...se det får de ikke med seg. Rare greier.

Lenke til kommentar

Ja. Overraskende at ikke itavisen, dinside, vg, osv skriver noe om det. Obskure nyheter om mikrofirma som gir ut et sært program ytterst på den nakne ø dras frem både titt og ofte, mens en av de største utviklerne av en nettleser som svært mange bruker og som blir hacket når det kom en ny versjon og som mange derfor besøker siden...se det får de ikke med seg. Rare greier.

Som flere har påpekt har ikke firefox.no noe med Mozilla å gjøre i det hele tatt. Det er en side som ble laget av norske Firefox-forkjempere den gang Firefox var langt mer ukjent, og Mozilla ikke hadde noen dedikerte sider på norsk.

Som det står på nettstedet.

Mozilla Norge er nettstedet for en gruppe frivillige som ønsker å støtte utviklingen og utbredelsen av Mozilla-baserte programmer i Norge. Vi oversetter programmene til norsk, gir enkel support via e-post til sluttbrukere, og sprer informasjon om Firefox og de andre Mozilla-produktene. Vi er ikke en offisiell del av Mozilla Foundation, men en selvstendig gruppe av frivillige.

Sida er ellers bare en enkel side i Wordpress, som oppdateres relativt sjelden. At siden ble hacket skyldes sikkert en feil i WordPress/plugins til WordPress og litt dårlige rutiner knyttet til oppdateringer. Den er så vidt jeg ser fikset nå.

Det har heller ingen som helst betydning for selve installasjonsfilene, da de faktisk hentes i de offisielle repoet til Mozilla.

@GameOrz:

At du bruker Chrome gjør deg ikke mindre utsatt for eventuell skadelig effekt av slik hacking. Om hacker hadde lagt inn skadelig "drive-by" kode, så vil det være nettleser/OS etc sin sårbarhet mot denne koden som har betydning. Da er det vanskelig å vurdere hvilken som er mest sikker. Google Chrome hadde (og rettet) en bråta hull for ca 9 dager siden. Firefox rettet noen for 2 dager siden.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ser den, men vil anta at ganske mange besøkte firefox.no for å hente siste versjon og da er det rart at ikke nyheten ble spredt mer. Selv ikke mozilla la ut info om at firefox.no ble hacket.

Lenke til kommentar

Ser den, men vil anta at ganske mange besøkte firefox.no for å hente siste versjon og da er det rart at ikke nyheten ble spredt mer. Selv ikke mozilla la ut info om at firefox.no ble hacket.

Firefox.no er ikke en offisiell side, få det inn...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg vet det, men itavisen og vg er heller ikke offisiell side men de har da skrevet mer om obskure programmer med problemer enn dette. Dessuten er vel firefox.no noe mer offisiell enn johnnys-kule-programmer.com all den tid de bl.a får lov å bruke navnet. Om jeg hadde startet opp vg.com og videreformidlet vgnyheter så hadde vel vg protestert?

Lenke til kommentar

Mozilla har ikke noen spesielle rettigheter til navnet Firefox i Norge, så man trenger ingen tillatelse fra Mozilla for å ha domenet firefox.no.

Det er krever en meget sterk merkevare for at man skal komme i den situasjonen at man kan kreve et domenenavn eller kreve at den som har en side skal ha tillatelse, særlig når man er en ikke norsk organisasjon. Jeg kan f.eks nevne at skoda.no i svært mange år var eigd av helt andre enn Møller Bil (eller VAG konsernet), og eneste muligheten Møller Bil hadde var faktisk å kjøpe domenet.

Så firefox.no er ikke mer offisiell enn johnnys-kule-programmer.com.

Itavisen og VG er nyhetssider - de skriver i utgangspunktet om det de synes er interessant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...