Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dersom du ble utsatt for ranere...

RickyRon

...hva ville du gjort? *Les problemstillingen først*  

78 stemmer

1. 1. Dersom du var bevæpnet med pistol. (Flervalgsspørsmål)

• Jeg ville trukket pistolen for å prøve å skremme vekk ranerene.
      34
    • Jeg ville skutt for å uskadeliggjøre om nødvendig.
      36
    • Jeg ville skutt for å drepe om nødvendig.
      21
    • Jeg ville skutt for å uskadeliggjøre uansett.
      6
    • Jeg ville skutt for å drepe uansett.
      2
    • Jeg ville gitt fra meg verdisakene. Selv om jeg var bevæpnet med pistol.
      7
    • N/A. Jeg ville aldri gått bevæpnet med pistol på offentlig sted. Jeg ville gitt fra meg verdisakene.
      13
    • N/A. Jeg ville aldri gått bevæpnet med pistol på offentlig sted. Å eie noe skytevåpen er uaktuelt og dette temaet er tåpelig. Jeg ville gitt fra meg verdisakene.
      10
  2. 2. Hvor enig/uenig er du i dette: Den vanligste reaksjonen er å gjøre som ranerene sier i frykt for eget liv.

• Helt enig.
      21
    • Enig.
      38
    • Delvis uenig.
      13
    • Helt uenig.
      5
    • Vet ikke.
      1

Anbefalte innlegg

Drar du frem våpen på offentlig sted havner du i fengsel - uansett grunn.

Jeg ville kun tatt frem våpen dersom jeg følte at liv eller helse var i fare, og da kun for å skremme. Dersom de angrep meg ville jeg ha avfyrt varselsskudd, eventuelt mot ytre ekstremiteter hvis jeg følte jeg var i livsfare.

Per i dag føler jeg ikke nødvendigheten for å gå med skytevåpen. Men da hovedsakelig fordi jeg ikke beveger meg i islamske områder eller setrumsområder med narkotrafikk osv. på kvelds og nattes- tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil gå rett i bakken og skrike, smertene av ei kule i tarm/mage regionen er overveldende.

Dette skjer kun på film. Og ofte vil ikkje personen som blir skutt ein gong merke det med det samme på grunn av adrenalin og sjokk.

Det er ein grunn til at politi og militære er opplært til ikkje å skyte for å skade når det er snakk om sjølvforsvar.

Skytevåpen i nærkamp med fleire skurkar er alltid ein dårlig ide. Din beste sjangse vil nok å spring vekk medan du bruker pistolen for å håpe at skurkane ikkje følger etter.

Lenke til kommentar

Dersom jeg befant meg i en situasjon slik som blir beskrevet i førstepost ville jeg nok trukket frem våpenet i håp om at det skremte dem. Om det ikke hjalp ville jeg nok avfyrt noen skremselsskudd, og så skutt en eller flere av ranerne i ben, mage eller skulder dersom de fortsatte å være aggresive. Det er godt mulig at jeg hadde prøvd å løpe unna for å få de på avstand, og så trekke våpen. Jeg må innrømme at jeg nok tror det mest realistiske hadde vært å ta bena fatt og komme meg bort.

Lenke til kommentar

Vil gå rett i bakken og skrike, smertene av ei kule i tarm/mage regionen er overveldende.

Dette skjer kun på film. Og ofte vil ikkje personen som blir skutt ein gong merke det med det samme på grunn av adrenalin og sjokk.

Det er ein grunn til at politi og militære er opplært til ikkje å skyte for å skade når det er snakk om sjølvforsvar.

Skytevåpen i nærkamp med fleire skurkar er alltid ein dårlig ide. Din beste sjangse vil nok å spring vekk medan du bruker pistolen for å håpe at skurkane ikkje følger etter.

Militæret skyter vell i mageregionen om dei har mulighet til det.

Avstand er jo en faktor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...