Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dersom du ble utsatt for ranere...

RickyRon

...hva ville du gjort? *Les problemstillingen først*  

78 stemmer

1. 1. Dersom du var bevæpnet med pistol. (Flervalgsspørsmål)

• Jeg ville trukket pistolen for å prøve å skremme vekk ranerene.
      34
    • Jeg ville skutt for å uskadeliggjøre om nødvendig.
      36
    • Jeg ville skutt for å drepe om nødvendig.
      21
    • Jeg ville skutt for å uskadeliggjøre uansett.
      6
    • Jeg ville skutt for å drepe uansett.
      2
    • Jeg ville gitt fra meg verdisakene. Selv om jeg var bevæpnet med pistol.
      7
    • N/A. Jeg ville aldri gått bevæpnet med pistol på offentlig sted. Jeg ville gitt fra meg verdisakene.
      13
    • N/A. Jeg ville aldri gått bevæpnet med pistol på offentlig sted. Å eie noe skytevåpen er uaktuelt og dette temaet er tåpelig. Jeg ville gitt fra meg verdisakene.
      10
  2. 2. Hvor enig/uenig er du i dette: Den vanligste reaksjonen er å gjøre som ranerene sier i frykt for eget liv.

• Helt enig.
      21
    • Enig.
      38
    • Delvis uenig.
      13
    • Helt uenig.
      5
    • Vet ikke.
      1

Anbefalte innlegg

Dette er en undersøkelse om en tenkt problemstilling:

Du går på gata. Plutselig blir du overrasket av 3 voldelige ranere. De har ikke på seg skytevåpen, men trekker kniv og truer deg til å gi fra deg verdisaker.

En forutsetning i denne tråden er at du ikke har noen sjanse til å stikke av.

I dette tenkte scenariet er et av alternativene at du for anledningen er bevæpnet med pistol. Hvordan og hvorfor er uinteressant. Ulovligheten av å bære våpen offentlig er ikke hovedtema i denne tråden.

La oss så videre tenke oss at du har du noen sekunders spillerom. Pga. at de er voldelige er det en 50/50-sjanse for at de lar deg slippe derifra med helsa i behold dersom du gjør som de sier. Eller du kan trekke denne pistolen for å prøve å skremme vekk ranerene. Eventuelt må du skyte for enten å uskadeliggjøre eller i verste fall drepe en eller flere av dem.

At du isåfall er garantert å bli dømt og straffet er heller ikke hovedtema.

Hvor langt er du villig til å gå?

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde først prøvd å skremme de vekk ved å vise pistolen, hvis ikke det funket så hadde jeg skutt for å uskadeliggjøre. Om det fortsatt ikke hadde vært nok så hadde jeg skutt for å drepe, jeg hadde prioritert meg selv over noen lowlife ranere anyday...

Lenke til kommentar

Jeg ville skutt for å drepe, og så ranet dem.

Right on :)

Jeg hadde først prøvd å skremme de vekk ved å vise pistolen, hvis ikke det funket så hadde jeg skutt for å uskadeliggjøre. Om det fortsatt ikke hadde vært nok så hadde jeg skutt for å drepe, jeg hadde prioritert meg selv over noen lowlife ranere anyday...

Ranerene jeg ser for meg er også noen skikkelige low-lifes.

Lenke til kommentar

Du mangler et valg i pollen: Jeg hadde gått rambo på dem. Trekk pistol, få dem til å pælme kniven, knele og gå ape-shit-rambo :p

Tatt til etterretning :)

Litt mer seriøst: Våpen hadde vært uaktuelt, så jeg hadde nok gitt dem det jeg hadde, og gått min vei.

Ålreit, men i dette scenariet er sjansen for at du får gå din vei: 50 %.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

La oss så videre tenke oss at du har du noen sekunders spillerom. Pga. at de er voldelige er det en 50/50-sjanse for at de lar deg slippe derifra med helsa i behold dersom du gjør som de sier.

Hvordan ser du for deg at jeg skal regne meg frem til den prosentsatsen i løpet av disse sekundene? Dette forutsetter både at ranerne er veldig mye mer voldelige enn andre ranere, og at jeg vet at ranerne er mye mer voldelige enn andre ranere. Særlig det siste er en ganske obskur situasjon.

Eller du kan trekke denne pistolen for å prøve å skremme vekk ranerene. Eventuelt må du skyte for enten å uskadeliggjøre eller i verste fall drepe en eller flere av dem.

At du isåfall er garantert å bli dømt og straffet er heller ikke hovedtema.

Hvorfor er denne postet i jus-kategorien når du presiserer at jussen ikke er tema?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er denne postet i jus-kategorien når du presiserer at jussen ikke er tema?

Jussen er et tema, men ikke et hovedtema. Her blir hovedtema en form for vigilante-justis.. Om man skal velge å 'gå Rambo', som moderator kalte det.

Altså, dere kan godt diskutere det rent juridiske rundt dette så mye dere vil.

Hvordan ser du for deg at jeg skal regne meg frem til den prosentsatsen i løpet av disse sekundene? Dette forutsetter både at ranerne er veldig mye mer voldelige enn andre ranere, og at jeg vet at ranerne er mye mer voldelige enn andre ranere. Særlig det siste er en ganske obskur situasjon.

Ingen vitenskapelig forklaring på denne. Men når det gjelder akkurat disse 3 ranerene i dette scenariet, merker du det på deres voldelige og truende atferd og at de har mord i blikket. Akkurat som en illsint kjøter som flekker tenner. Dermed vurderer du sjansen til å være 50/50 siden du føler deg sterkt truet og er nokså usikker på om de vil stikke deg ihjel uansett.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

Trekk pistolen, jag dem vekk.

Hadde de derimot vært dumme nok til å prøve å angripe deg, fyr løs.

Altså, det er deg eller raneren. Velger man å dø fremfor å bli drapsmann? Det hadde iallefall ikke jeg gjort i en selvforsvarssituasjon...

Men det er mange variabler i denne settingen som ikke er spesifisert. Hvor lett tilgjengelig er pistolen for deg? Hvor nærme står ranerne?

On a side note: Når det står om liv eller død, og du er klar over det, tar reptilhjernen over, med mindre du har spesialtrening. Så det man sier her, i trygghet bak tastaturet sitt, kan man nok ta med en klype salt. ;)

Endret av negnirty
Lenke til kommentar

Altså, det er deg eller raneren. Velger man å dø fremfor å bli drapsmann? Det hadde iallefall ikke jeg gjort i en selvforsvarssituasjon...

Helt enig. Ikke jeg heller.

Men det er mange variabler i denne settingen som ikke er spesifisert. Hvor lett tilgjengelig er pistolen for deg? Hvor nærme står ranerne?

Den er lett nok tilgjengelig til at du kan trekke den temmelig raskt, la oss f.eks. si at du har på deg en såkalt quick-rig og er våpenkyndig. Videre tenker jeg meg at ranerene står ca. 5 meter unna deg og at de står nokså rett framfor deg, altså de har ikke omringet deg... Ennå.

On a side note: Når det står om liv eller død, og du er klar over det, tar reptilhjernen over, med mindre du har spesialtrening, så det man sier her, i trygghet bak tastaturet sitt, kan man nok ta med en klype salt ;)

Enig i denne. Med dette i mente tok jeg med tilleggsspørsmålet.

Lenke til kommentar
Den er lett nok tilgjengelig til at du kan trekke den temmelig raskt, la oss f.eks. si at du har på deg en såkalt quick-rig og er våpenkyndig. Videre tenker jeg meg at ranerene står ca. 5 meter unna deg og at de står nokså rett framfor deg, altså de har ikke omringet deg... Ennå.

Dersom dette er situasjonen, tror jeg nok jeg hadde gjort som jeg nevnte først. Overlevelsesinnstinktet og evnen til å analysere en situasjon raskt i en sånn setting er imponerende god hos de fleste mennesker :)

Lenke til kommentar

Det er fullstendig urealistisk at man skal greie å overvinne 3 ranere som står tett innpå en med et skytevåpen, selv om man er topptrent.

Har man fornuften i behold gir man fra seg det man har av verdisaker på en rolig måte.

Hvem sier at man trenger å overvinne alle tre?

Er meget sannsynlig at dersom du skyter en av dem, vil de to andre legge beina på nakken!

• Liker 1
Lenke til kommentar

ville ha gjort som i CS og vært helt.....

Nei helt seriøst så hadde jeg først gitt raneren det vedkommende ville ha, om personen hadde reagert på å fortsette å true så hadde jeg skutt for å redde eget liv, men så lenge utfallet kan være uten å skade noen så er det nok det beste utfallet for alle. (Samfunnet blir så vittig belastet om man dreper og skader i selvforsvar)

De som raner gjør dette for en grunn, de er tross alt mennesker de også (ofte med familie, barn osv osv)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...