Gå til innhold

Tror kristne på neandertalere og dinosaurer?

Anbefalte innlegg

og du viser litt skeptisisme det er værste fornærmelse.

Skeptisisme som løsning er ikke en sterk side ved ett menneske, det er en svak side. Det å ikke kunne finne en løsning på ett problem, men alltid lander i midten og appåtil likevel ønsker å ytre sterke meninger, når grunnlaget for å ytre meninger burde være like sådan nøytralt, så er det en svakhet.

Dette med skeptisisme er høyt misforstått, det er sunt å være skeptisk (så sant du har grunner for å være det) straks du hører en ny teori, men å være skeptisk som løsning er som sagt ikke en sterk side ved ett menneske.

De intelligente er flinke på å finne mer eller mindre gode eller midlertidige svar på vanskelige spørsmål, som ikke nødvendigvis fyller ut ett stort spørsmål, men som kanskje delvis forklarer det.

Mange folk på dette forumet og ellers ute i verden, de ser på skeptisisme som en populær karakteristikk, en slags trend og statussymbol på intelligens. F.eks avatars her inne, der kan du se folk bruker bilder av hoder og hjernen med spørsmålstegn inni, som symboliserer skeptisisme. Det virker som det er ett statussymbol å være skeptisk.

Men det er ikke disse som du SER som skeptisk som er skeptisk, det er de som er veldig intelligente, som har løst mange problemer, og de ser problemstillinger som andre "skeptikere" ikke ser, og derfor uttaler de seg skjeldent om disse problemstillingene. Det er disse som virkelig er skeptiske. Ikke de som går og er skeptisk hele døgnet, og forteller de andre "Hei, jeg er skeptisk, derfor er jeg usårbar". Selvfølgelig er du usårbar om du velger å være nøytral. Det er en usunn form for skepsis som svirrer her inne på forumet, fullstendig usunn. Det fins en fin balanse mellom kloke svar og en som alltid sier "Nei, alt som sies er tull derfor er jeg smartest, fordi jeg aldri finner svar på noe"

Den typen skepsis som svirrer her inne er veldig usunn, og den er så ensidig at jeg vil (nesten utvilsomt) karakterisere den skeptisismen som pessimisme, ikke skeptisisme. De folkene er pessimister, ikke skeptikere. Og denne pessimismen har ett særegent klageutsprang, så folk får tilfredsstillelse av det også, men folk burde overse disse om de ønsker å lære de andre noe.

Men hva med mot til å tørre å forske litt på saker og ting og komme med ideer.

Det ville vært mye mer fornuftig. Det fins jo så mange som tør å være pessimister, men så få som tør å komme med løsninger.

Det vil jeg si burde være mer populært og bør være ett mål i seg selv.

De som ser på skeptisme som statussymbol, de aner ikke hvilke problemer de lager for den intelektuelle verdenen. Det blir som kapitalisme, det er pengene som er drivkraften, ikke løsninger. De skjønner ikke hvilke store samfunnsproblemer det får, det å gå rundt med skeptisisme som om det var en ferrari en hadde i garasjen. Og hva skjer så når mindre intelligente ser at dette er et statussymbol, så begynner de å jage etter samme status, da får vi store mobbeproblemer i verden hvor mindre intelligente jager på de intelligente.

Endret av LonelyMan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo en del av evolusjonen. Når det er faktiske bevis på at dem har finnes, hvordan forklarer kristne den saken?

Jeg har fått inntrykk at Bibelen blir "tolket på nytt" etter hvert som ny forskning kommer frem. Tror ikke det er noen felles enighet om dette, men mener å ha hørt at de syv dagene var symbolsk for mange mange år, og at Gud brukte lang tid på å forme mennesket (aper, neandertalere, osv.).

I USA åpnet det et museum hvor du kunne se hvordan noen kristne mener mennesket og dinosaurer levde sammen, der dinosaurer ble brukt på gården og til transport.

I tillegg så er det nok en del kristne sekter som ser på vitenskap som noe vantro og nekter å ta stilling til det. Da kan det være bevist så mye man bare vil.

Her er det noen som svarer på dinosaur-spørsmålet ditt angående hvordan kristne forklarer dinosaurenes rolle i deres religion:

http://www.christianpost.com/news/did-dinosaurs-live-with-man-28375/

Ikke alle kristne er i like stor tvil om hvilken rolle dinosaurene hadde. Om du ønsker å se hvordan enkelte kristne miljøer mener mennesket levde sammen med dinosaurer og fikk plass på Noah's Ark, kan du ta ferieturen hit:

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Alle større religioner snakker om én Gud, om snillhet, nåde, hjelp .... Men i hver religion fins det sekter, grupper, mennesker som tolker de stoe bøkene på sin egen måte. Kanskje jeg tar feil, og misforstår. Det er min oppfatning, jeg har mest har hatt erfaring med buddister, kommunister (det er en slags religion i hvert fall vi trodde under Sovjet at Lenin snart kommer tilbake og medesinen får det til, det var propogande på skoler fra 2. klasse), muslimer og kristne. Om jeg tar feil beklager jeg for!

Lenke til kommentar

LonelyMan godt sagt, selv om jeg litt uenig (det er ikke viktig). Jordkloden og vår menneskelig histore er mirakel (min mening).

Mirakel er vel noe det ikke er, jeg vil heller si en vitenskapelig usannsynlighet.

TS: Det er jo flere forskjellige versjoner i den religiøse verden, enn hva det er i den vitenskapelige, så akkurat hva folk mener å tror er vel ikke lett å si, fleste meningene er vel like dumme.  Basert på å støtte bibelen istede for å titte på de vitenskapelige fakta vi har gjort funn på.

Lenke til kommentar

ANONIII det er mye som vi ikke vet likevell i verden. Hvis gamle tror et det fantes store mennesker og ville mennesker og dinosauerer. Men de er basert på fakter, vi kan se det på et museum eller utstilling sjelettene til dinosaurer.

I kaukasus fins det noen steder hvor du finne forlatte cyclopean bygninger , f. eks. pyramider i Kina, og Egypt.Hvem har det bygd forrige sivilisasjoner før profet Noja, kanskje det var folk fra den legendariske Atlantis.

F. eks. hos oss for 100 år siden var den helt vanlig å dø på den måten, i hver borg sto det en kurv, om du trudde du er klar får å gå bort satte du deg i kurve og en av de yngste tok deg til din familiens gravlunden, selv om du var i live måtte du verken snakke, blunke eller spise. Du satte deg opp på en benk å ventet til døden henter deg, f. eks. men ungom hos oss blir overasket over d et, og de trur at det var unødvendig:

d11e8511ec70.jpg

En gravlund i Tsjetsjenia.

Lenke til kommentar

For de gamle som ikke likte skepsis fra de unge egentlig etter min mening var det frykt at vi ikke skal vise respekt for det de fortalte om gamle dager og det tror jeg var det verste for dem at vi kan lett glemme den veien tilbake til.... Jeg husker de gamle over 100 år i Kaukasus, de hadde god helse, de jobbet hardt, ridd, kunne skrive, lese, jobbet og var i bevegelse. Men nå for tiden ungde folk har mye dårligere helse, de avhengi av medesin, de tror de mye ute, mange har mageplagelser. De gamle som jeg snakket med drømte om de gode gamle, fine, lyse gamle dager da folk var ærligere, berde, snillere, hjelpsomme, modigere og de syntes synd på unge generasjoner.

Om en sa om en en gammel mann han er rar eller noe sånt, da gammel dame sa: vet du hva han har gjort, og hva han offret for dem og dem.

F. eks skipene til vikinger, de selte til Amerika, de har vert neten i alle land. gammel historie er mirakel og de folkene var helter uansett bakgrunn : land, nasjonalitet.

Endret av Pretorianer100
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo en del av evolusjonen. Når det er faktiske bevis på at dem har finnes, hvordan forklarer kristne den saken?

Jeg har fått inntrykk at Bibelen blir "tolket på nytt" etter hvert som ny forskning kommer frem. Tror ikke det er noen felles enighet om dette, men mener å ha hørt at de syv dagene var symbolsk for mange mange år, og at Gud brukte lang tid på å forme mennesket (aper, neandertalere, osv.).

I USA åpnet det et museum hvor du kunne se hvordan mennesket og dinosaurer levde sammen, der dinosaurer ble brukt på gården og til transport.

I tillegg så er det nok en del kristne sekter som ser på vitenskap som noe vantro og nekter å ta stilling til det. Da kan det være bevist så mye man bare vil.

Her er det noen som svarer på dinosaur-spørsmålet ditt:

Ikke alle kristne er i like stor tvil. Om du ønsker å se hvordan mennesket levde sammen med dinosaurer, og hvordan dinosaurer fikk plass på Noah's Ark, kan du ta ferieturen hit:

Er du seriøs her eller bare tuller du med oss?

Mennesker levde ikke side om side med dinosauruser, like lite som du kan bade sammen med nilen krokodiller.... De ville nemlig har spist deg fortere enn du klarer å si ballongtyggegummi....

Lenke til kommentar

I USA åpnet det et museum hvor du kunne se hvordan mennesket og dinosaurer levde sammen, der dinosaurer ble brukt på gården og til transport.

Her er det noen som svarer på dinosaur-spørsmålet ditt:

Ikke alle kristne er i like stor tvil. Om du ønsker å se hvordan mennesket levde sammen med dinosaurer, og hvordan dinosaurer fikk plass på Noah's Ark, kan du ta ferieturen hit:

Er du seriøs her eller bare tuller du med oss?

Mennesker levde ikke side om side med dinosauruser, like lite som du kan bade sammen med nilen krokodiller.... De ville nemlig har spist deg fortere enn du klarer å si ballongtyggegummi....

Er det jeg som forteller og/eller tror at mennesker og dinosaurer levde sammen?

EDIT: Redigerte forrige post, bedre nå?

Endret av tamarin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Ja jorden er 6000 år gammel sett fra en høyere dimensjon. Dimensjon 33. Jesus og Gud er fra denne dimensjonen den er over vår dimensjon. Det lærde å slikt på antikke dager beskrev som flygende drager som prutet ild var i virkeligheten teknologi som de i denne dimensjonen har. De var med på å gi oss lære og primitiv teknologi. Sjelen vår er faktisk en duplikat av den vi er bare den eksisterer paralelt i vår verden og kan gå inn i dimensjon 33 etter en manns eller kvinnes død. Denne dimenskonen er opphavet til vår verden da de laget vår verden med noe tilsvarende den sveitsiske hydron collider.

Det er ingenting som tyder på at men kan motsi at vårt univers ble laget kunstig eller tilrettelagt for liv.

Dette er min egen teori. Vi kan forresten kommunisere med denne øvre dimensjonen ved å be en bønn og si amen siden amen tilsvarer 33 og forskere faktisk har målt plutselige enorme energihopp når en sier amen. Noe som kanskje er en senderfunksjon til dimensjon 33. De skapte vårt univers fordi de trenger å forstå sin egen evolusjon og lagde denne kannalen rett foran fjeset til alle sammen. Alle ufoer som er virkelige er skapninger fra denne dimensjonen som besøker oss. Det er også menensker på en stjerne i orion systemet.

Det er på alle måter vesner som kan reise hvor som helst i vårt verdensrom og mellom dimensjoner. Det er på alle måter Aliens.

Det er dette jeg ser om jeg tolker Bibelen vitenskapelig og ikke bare kritisk. Hvis man ser på bibelen med åpne sinn er dette det jeg kommer opp med.

Det forklerer hvordan jesus kunne gjøre mirakler for han og Gud og englende kontrollerer denne dimensjonens kildekode.

Når vi leger hydron collidere og superdatamaskiner gjenskaper vi bare det de gjorde. Men med teknologi vi ikke kan fatte.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Ja jorden er 6000 år gammel sett fra en høyere dimensjon. Dimensjon 33. Jesus og Gud er fra denne dimensjonen den er over vår dimensjon. Det lærde å slikt på antikke dager beskrev som flygende drager som prutet ild var i virkeligheten teknologi som de i denne dimensjonen har. De var med på å gi oss lære og primitiv teknologi. Sjelen vår er faktisk en duplikat av den vi er bare den eksisterer paralelt i vår verden og kan gå inn i dimensjon 33 etter en manns eller kvinnes død. Denne dimenskonen er opphavet til vår verden da de laget vår verden med noe tilsvarende den sveitsiske hydron collider.

Det er ingenting som tyder på at men kan motsi at vårt univers ble laget kunstig eller tilrettelagt for liv.

Dette er min egen teori. Vi kan forresten kommunisere med denne øvre dimensjonen ved å be en bønn og si amen siden amen tilsvarer 33 og forskere faktisk har målt plutselige enorme energihopp når en sier amen. Noe som kanskje er en senderfunksjon til dimensjon 33. De skapte vårt univers fordi de trenger å forstå sin egen evolusjon og lagde denne kannalen rett foran fjeset til alle sammen. Alle ufoer som er virkelige er skapninger fra denne dimensjonen som besøker oss. Det er også menensker på en stjerne i orion systemet.

Det er på alle måter vesner som kan reise hvor som helst i vårt verdensrom og mellom dimensjoner. Det er på alle måter Aliens.

Det er dette jeg ser om jeg tolker Bibelen vitenskapelig og ikke bare kritisk. Hvis man ser på bibelen med åpne sinn er dette det jeg kommer opp med.

Det forklerer hvordan jesus kunne gjøre mirakler for han og Gud og englende kontrollerer denne dimensjonens kildekode.

Når vi leger hydron collidere og superdatamaskiner gjenskaper vi bare det de gjorde. Men med teknologi vi ikke kan fatte.

:blink:

Lenke til kommentar

Mange kristne tror nok på det ja. Det er tross alt ikke lengre slik at Bibelen på død og liv må tolkes bokstavelig av de kristne, i hvert fall ikke i trossamfunnene her i landet.

Lenke til kommentar

Det er en populær misforståelse at bibelen er grunnlaget for en kristen manns liv. Det er en misforståelse at bibelen er en bok som skal følges til punkt og prikke. Tro på Gud har lite med bibelen å gjøre. De profetene som skrev bøkene som utgjør bibelen, de er som enhver annen profet, de forteller historier som er relatert til Gud, og mange kristne nyter av visdommen som det fins av i bibelen, og der er masse visdom, det er bare at noen folk bare leter etter dårlige ting, men den er full av visdomsord.

Det er feil og si at bibelen er noe "avgjørende" for en kristen person, bibelen er en bok, og det er det den er. Om det står noe som er upassende eller lite korrekt i den, vel, det er mennesker som har skrevet den, Gud hadde ingen forventning eller krav til at de samme menneskene skulle ha gudelig innsikt i all kunnskap som er, den ble skrevet av mennesker og på menneskelig måte. Og derfor er bibelen lite viktig som noe annet ett menneske skriver.

Det ser ut til at blant hedninger og ateister, at de tror bibelen er alfa og omega for en kristen manns liv, bibelen er bare ett verktøy, en historie, en verifisering av tidligere hendelser, en verifisering av hva som måtte komme.

Hvorfor hedninger og ateister tar bibelen mer seriøst enn den fortjener vet jeg ikke. Det er lettere å skjønne hvis jeg sammenlignet det med en person som ikke er religiøs, og så holde en av hans favorittbøker som fullstendig målepinne for hans moral og hvordan han bør level. Bare fordi han har lest denne boken, så skal jeg så holde han ansvarlig for å leve etter den til punkt og prikke.

Lenke til kommentar

Tror nok grunnen til at mange trossamfunn oppstår er menneskets trang til å ha en forklaring på det vi ikke forstår, noen "religioner" oppstår nok også for å manipulere, kontrollere og missbruke mennesker.

Når vi ser på Mytologier (da vi ikke viste så mye om hvordan været fungerte), var det mange guder som styrte hvordan været skylle bli. Ved å tilby disse håpet de at det ville blidgjøre gudene, og gi gode avlinger, osv. Stammefolk har også egne religioner som er tilpasset deres levesett.

Et spørsmål vi ikke helt har klart å svare på enda er hvordan universet og liv har oppstått. Kristendommen er en tro mange finner troverdig (svært mange er også oppdratt til å være kristne, og har blitt opplært til å avvise vitenskapen), men som statig viser seg å tilpasse seg nyere forskning. Ting som kanskje var mer litterære i Bibelen for mange år siden, blir nå sett på som metaforiske.

Scientologi og New Age er nyere religioner som sikkert har tilpasset seg nyere viten fra starten av.

Så lenge vi ikke har svarene vi ønsker, og så lenge mennesker lar seg styre med religioner, vil vi nok ha en rekke trossamfunn.

Selv er jeg ikke religiøs, og anser meg selv som ateist. Allikevel godtar jeg hva andre tror på, så lenge de godtar min tro (altså vitenskapen). Det som allikevel skremmer meg er at det finnes mange fanatikere innen alle trossamfunn. I enkelte miljøer i en rekke trossamfunner ser det også ut som om de lever etter sine egne regler som bryter med samfunnets regler.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Tror nok grunnen til at mange trossamfunn oppstår er menneskets trang til å ha en forklaring på det vi ikke forstår, noen "religioner" oppstår nok også for å manipulere, kontrollere og missbruke mennesker.

Vitenskapen oppstod som "menneskets trang til å ha en forklaring på det vi ikke forstår". Det er nettopp vitenskapen som ble verktøyet til dette. Og nå som vitenskapen har levd veldig lenge, et par hundre år, og religioner flyter som aldri før, så må det være en annen forklaring.

Jeg tror nok manipulasjonen kom først. Det du sier om "manipulasjon", denne ideen må jo begynne med et menneske, og bibelen inneholder mer enn ett eneste menneske's verk. Det er umulig for en eller to personer å lage ett slikt enormt verk for å "manipulere". Jeg tror du er splin hakke gal mann. Er du klar over hvor lang tid det tok å lage bibelen?

Tror du at "Per" i midtøsten ville ha skrevet ett slikt stort verk, for så å dø før den er ferdig, bare for å manipulere?

Nei som jeg sa, manipulasjonen ville uansett kommet før ideen. Og ideen er for svær til dette formålet.

Dere tenker for enkelt om dette. Selve arbeidet med å lage en bibel er mye større enn om de skulle arbeidet for en ærlig sak. Jobben bak denne "manipulasjonen" ville vært mer enn å arbeide for en ærlig sak. :tease:

Det er andre svar bak.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Tror du at "Per" i midtøsten ville ha skrevet ett slikt stort verk, for så å dø før den er ferdig, bare for å manipulere?

Tror du grunnleggeren av scientologi skrev alle de bøkene du må ha i scientologiens "levels" for å manipulere folk? Eller tror du våset han skrev er skrevet fordi det er sant?

Ikke tro at alder på verket endrer eller frafaller det faktum at det er manipulert... For alt vi vet kan disse ignorante skriventene ha skrevet bibelen fordi de trodde det de skrev... Eller kanskje de bare var satt til å skrive ned noe... Bibelen består av mange bøker og i dag er vi vel temmelig sikre på at ihvertfall et av gosplene er forfalsket... (jeg bryr meg ikke om hvilken det er som er forfalsket, rett og slett fordi jeg ikke finner noen verdi i bibelen i det hele tatt. For meg er bibelen en bok med svart skrift i, påstander som er så håpløst bak mål at jeg finner det helt utrolig at folk i 2011 klarer å få seg til å tro på dette vissvasset, der lovnader som ingen av dem kan stå inne for om evig liv er trekkplasteret for de som er livredde for døden...)

Problemet til både kristne og scientologer (og all annen religion faktisk) er at de bruker lass med confirmation bias og kognitiv dissonans til dette våset blir sannhet for DEM uten at de helt klarer å forstå at sannheter ikke er avhengig av personlig fantasi og føleri for å bli sant. "Sant" blir det først (i den grad det finnes 100% sannheter da...) når ting er bevist og fantasi er ikke bevis....

Det som er et faktum er at dinosaurusene "rulet" jorden og gjorde det i 160 millioner år. De var enestående tilpassnings dyktige og vi ville ikke hatt en større sjanse til å overleve i den verdenen enn en is i et barneselskap....

Vi er heller ikke sikre på hvorfor neandertaleren døde ut, men har noen teorier om det... Men neandertaleren var langt bedre rustet til å leve i kulde enn det vi er og mange ganger sterkere enn oss, så en kan jo lure... Men både dinoer og neandertalere levde lenge før løgnene om den abrahamske guden ble klort ned av den ignorante ørkenstammen for lenge siden, det er helt sikkert...

Lenke til kommentar

For meg er bibelen en bok med svart skrift i, påstander som er så håpløst bak mål at jeg finner det helt utrolig at folk i 2011 klarer å få seg til å tro på dette vissvasset, der lovnader som ingen av dem kan stå inne for om evig liv er trekkplasteret for de som er livredde for døden...

Nå er jeg på ingen måte enig i LonelyMans påstander, men jeg undres om ditt anstrengte forhold ville vært eller er det samme om Bibelen hypotetisk sett ikke kun var trosbetynget men også nedtegnelser som favner en kulturell identitet slik Asbjørnsen og Moes nedtegnelser favner en Nordisk identitet. Det er uansett slik jeg oppfatter Bibelen, og selv om jeg ikke nødvendigvis tror på dens "påstander" har den like mye å si for mitt voksne liv som Asbjørnsen og Moe hadde for min barndom. For min egen del håper jeg det kreves en viss kognitiv dissonans å anse alle som verdsetter Bibelen som rabiate skrullinger ;)

Endret av elevathor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...