Zherak_Khan Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 For å si det enkelt; jeg har 2 PCer, og software krever å bruke port 6112. Jeg hadde slått meg til ro med at dette var umulig å gjøre noe med siden jeg er bak router og dermed en enkelt IP, men så fikk jeg høre at problemet kunne løses ved hjelp av noe som kalles PAT/NAPT. Selv er jeg helt clueless: Litt specs: WinXP/98 (to forskjellige PCer) NGT 704/384 Netopia router Softwaren som skal brukes: StarCraft:BroodWar. Med takknemlig hilsen, -ZK Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 De to PCene kan ikke ha samme IP.. Den ene har som standard 10.0.0.2 og den andre 10.0.0.3 Er usikker på om du kan bruke 6112 samtidig fra begge PCene tho', men uansett kan du åpne 6112 for de to IP adressene slik at du kan bruke porten fra begge maskinene. Mulig jeg tar feil her, har bare erfaring med 10.0.0.2. Ikke 10.0.0.3 Sjekk www.relativt.net for info om åpning av porter og slikt Lenke til kommentar
Zherak_Khan Skrevet 17. august 2003 Forfatter Del Skrevet 17. august 2003 De to PCene kan ikke ha samme IP.. Den ene har som standard 10.0.0.2 og den andre 10.0.0.3 Er usikker på om du kan bruke 6112 samtidig fra begge PCene tho', men uansett kan du åpne 6112 for de to IP adressene slik at du kan bruke porten fra begge maskinene. Mulig jeg tar feil her, har bare erfaring med 10.0.0.2. Ikke 10.0.0.3 Sjekk www.relativt.net for info om åpning av porter og slikt De har samme IP mot internet... De skal kunne bruke 6112 samtidig, det som er problemet. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 De har samme IP mot internet... Jojo, det blir jo en annen bolle De skal kunne bruke 6112 samtidig, det som er problemet. Kan du ikke endre hvilken port programmet bruker? eller et spill var det vel.. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Hvilken vei? Skal forespørsler som kommer fra internett til din router på port 6112 gå til begge PC'ene, eller skal begge PC'ene koble seg til en eller flere servere på port 6112? Jeg kan ta feil, men: det første går ikke, det andre går. Edit: begge går :oops: så lenge man kan spesifisere hvilken port man skal koble til "utenfra" (andre på internett), kan routeren f.eks. ha et slikt oppsett: Maskin utenfra -(6112)-> Router -(6112)-> Maskin #1 Maskin utenfra -(6113)-> Router -(6112)-> Maskin #2 Lenke til kommentar
Zabre777 Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Hei, Mener jeg har sett den porten før.... Hvis du kikker litt på options inne i programmet, så kan du antagelig forandre hvilken port som skal brukes. Det kan du i alle fall i Warcraft 3 (samme port kjøres mot battle.net).. Bruker du en switch eller hub sammen med routern fra NGT? Du er sikker på at begge maskinene har samme ekstern IP (da har du et internnettverk som holder orden)? For å finne IP-adressen kan du bruke et lite program som heter ip_agent.exe.. Henning Lenke til kommentar
Zherak_Khan Skrevet 17. august 2003 Forfatter Del Skrevet 17. august 2003 Takk takk for hjelpen. Spillet er, som spesifisert i topic, StarCraft:BroodWar, og porten kan ikke skiftes i dette spillet i motsetning WarCraft III (råtten software? 6 år gammel sådan eller noe iallefall ) Vidre, jeg er usikkert på om jeg skal bruke porten på vei inn eller ut eller hva. Alle trafikk i alle ender foregår på port 6112 though. Ja, jeg er sikker på at jeg bare har en IP mot internet, og jeg vet hva denne er (har den ikke i hodet da men), og jeg har interne 10.0.0.10 og 10.0.0.3 IPer. Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Jeg har en SMC ruter og er er det bare mulig å hoste ett game, men man behøver ikke gjøre noen innstillinger for å hoste fra den andre dataen neste gang. Det gjøres via såkalte trigger ports. Lenke til kommentar
Rim Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Det går ikke å port forwarde samme porten til to IPer fra en WAN IP. Dette er en begrensning i NAT. Alternative løsninger vil være; 1. Bytt port på programmet (men det gikk vel ikke. Høres veldig rart ut men, ok.) 2. Skaff deg to WAN IPer (globale Internett IP-adresser). Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Det går ikke å port forwarde samme porten til to IPer fra en WAN IP. Dette er en begrensning i NAT. Alternative løsninger vil være; 1. Bytt port på programmet (men det gikk vel ikke. Høres veldig rart ut men, ok.) 2. Skaff deg to WAN IPer (globale Internett IP-adresser). 3. Bruk to porter "utenfra", en til hver PC på port 6112 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå