Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Finne lykken i livet

Anbefalte innlegg

Hei =)

Jeg har noen problemer i livet mitt og rundt meg som bygger seg

opp og blir for mye for meg, så mye at selvmordstanker dukker opp.

Men jeg vet hva som skal til for at jeg skal elske livet, men måten

jeg lever på hindrer meg i å få det til...

Livet mitt er slik: Våkne opp - gå på jobb - hjem - kvelden, og det

er alltid det samme.

jeg sliter blandt annet med sosial angst, og derfor er jeg en veldig

ensom person, men det er slik jeg liker det! og p.ga slik jeg er, har

jeg ingen sjangs til å finne det som gjør meg lykkelig...

det er ganske enkelt kjærlighet jeg ute etter, En jente som kan få meg

til å smile uten grunn bare ved å existere =) men som sagt, måten jeg

lever på hindrer meg i å møte en... er det noen som kan hjelpe meg?

jeg er da klar over at ingen bare kan finne en jente til meg, jeg skal

jo kjempe litt for å få det til, Det jeg er ute etter er hva jeg kan

gjøre for å "snuble over" kjærligheten =)jeg er ganske desperat etter

et svar som hjelper, Det er bokstavelig livsviktig at jeg finner en =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei =)

Jeg har noen problemer i livet mitt og rundt meg som bygger seg

opp og blir for mye for meg, så mye at selvmordstanker dukker opp.

Men jeg vet hva som skal til for at jeg skal elske livet, men måten

jeg lever på hindrer meg i å få det til...

Livet mitt er slik: Våkne opp - gå på jobb - hjem - kvelden, og det

er alltid det samme.

jeg sliter blandt annet med sosial angst, og derfor er jeg en veldig

ensom person, men det er slik jeg liker det! og p.ga slik jeg er, har

jeg ingen sjangs til å finne det som gjør meg lykkelig...

det er ganske enkelt kjærlighet jeg ute etter, En jente som kan få meg

til å smile uten grunn bare ved å existere =) men som sagt, måten jeg

lever på hindrer meg i å møte en... er det noen som kan hjelpe meg?

jeg er da klar over at ingen bare kan finne en jente til meg, jeg skal

jo kjempe litt for å få det til, Det jeg er ute etter er hva jeg kan

gjøre for å "snuble over" kjærligheten =)jeg er ganske desperat etter

et svar som hjelper, Det er bokstavelig livsviktig at jeg finner en =)

Advarsel, lang post følger...

Så du liker med andre ord å kjenne varmen bre seg i ansiktet, kjenne at hendene blir svette, at brystet snører seg sammen og at magen vrir seg selv til en kringle hver gang du havner i en situasjon der du må forholde deg til andre mennesker?

Du liker å sitte hjemme helt alene og kjenne ensomheten velte inn over deg, være smertelig klar over hvor lykkelige andre er (eller ser ut til å være) sammen med sin kjære, lengte deg syk etter noen å være sammen med. føle hvordan det digre, svarte hullet i sjela di vokser seg større og større fordi du tilsynelatende er ute av stand til å få det som ser ut til å ramle i fanget på andre mens tankene på at det må være noe alvorlig galt med deg siden du ikke får "napp" sniker seg inn og ruinerer selvtilliten din?

Beklager, men jeg tviler sterkt på at du virkelig, innerst inne, liker å være ensom. Jeg tipper istedet at det er noe du forteller deg selv for å døyve den smerten du føler og akseptere "realiteten", nemlig at ting bare er sånn og at det aldri kommer til å forandre seg. Bare tenk på det - hvis du virkelig hadde likt å ha det slik du har det nå, hadde du da hatt selvmordstanker? Hvis du virkelig hadde likt tilværelsen din slik den er nå, hvorfor trenger du da ei dame for å gjøre den "bedre"?

For meg høres det fryktelig ulogisk ut at du "liker" livet ditt, men ikke er lykkelig og tydeligvis trenger noe mer for å elske det. Det leder meg istedet til å tro at du egentlig ikke liker livet ditt, men har akseptert det slik det er fordi det du tror vil gjøre deg lykkelig synes å være utenfor din rekkevidde.

Ja, jeg skrev "tror" fordi jeg har vært i samme situasjon og vet av erfaring at ei dame i beste fall bare kan gi deg en kortvarig lykkeinnsprøytning. Etter at den første rusen er over vil imidlertid de problemene du hadde før du fikk "napp" komme tilbake og bite deg i ræva, og du kan i verste fall ende opp i en evig jakt på en lykke du aldri vil få.

Jeg har selv slitt med sosial angst, damer og alle de problemene som følger med, og jeg vil på det sterkeste anbefale deg å få orden på livet ditt før du forsøker å få deg dame. Les bøker, gå til psykolog eller hva som helst du føler er nyttig, men hvis du ikke løser problemene dine først kan jeg nærmest garantere at du enten forblir ensom, får ei dame som har like mye mental ballast som deg selv (med påfølgende drama og mer til) eller ender opp med kortvarige forhold som vil gå til helvete uten at du skjønner hvorfor.

Uheldigvis finnes det ikke noen enkel løsning her, og det eneste du kan gjøre for å "snuble over" kjærligheten er å bli mer sosial. Du -må- på ett eller annet tidspunkt ut av huset og møte andre mennesker, du -vil- gå på trynet og du må lære deg å takle det på en sunn måte og gå videre. Hvis du ikke er villig til å risikere noe eller er redd for å gjøre feil så vil du få et veldig trygt og farefritt liv, men det vil også være ensformig og uten belønninger.

Hvordan løser man så dette?

Først av alt, aksepter hva og hvem du er. Slutt å banke deg selv for for det ene eller det andre, innse at ja, du har muligens et lite problem og bestem deg så for å gjøre noe med det. Vær dog oppmerksom på at dette er noe som du må jobbe med kontinuerlig over tid, at det krever at du dedikerer deg selv 100% til oppgaven og at du før eller senere må ta et oppgjør med alt det mentale søppelet som har samlet seg opp mellom øra dine. Yep, du må konfrontere alle demonene i hodet ditt og dra de fram i lyset.

Bevisstgjøring er ett av dine fremste våpen her, så istedenfor å bare godta at sosiale situasjoner gir deg angst spør heller deg selv hvorfor. Hvorfor er du redd for sosiale situasjoner? Er det noen spesielle tanker som dukker opp når du havner i en sosial situasjon? Er disse tankene i det hele tatt holdbare, eller er det bare din egen fantasi som gjør en fjær til ti fullstappa hønsehus? Hjelper disse tankene deg å oppnå målet ditt om ei dame som kan få deg til å smile bare ved å se på deg?

Neste skritt; skift ut "det er slik jeg er" med "det er slik jeg er akkurat nå." Med mindre du er skvær hakke sprø, døvstumlam eller autist så er det svært lite som ikke kan forandres. Det krever imidlertid at du er villig til å jobbe med saken hver dag, kanskje over flere år, samt at du tror det kan forandres. Tro er en av grunnsteinene her, da hjernen vår er bygd for å finne bevis på det vi tror på. Ergo, hvis du har fortalt deg selv hver dag i ti år at du er redd for sosiale situasjoner og at det å ta kontakt med fremmede mennesker er en uoverkommelig oppgave har du i bunn og grunn gitt hjernen din minst 3650 grunner for å tro på dette, og den er skremmende effektiv når det gjelder å finne bevis på at denne teorien stemmer.

Den er også veldig effektiv til å utvikle skylapper, slik at ting som motstrider teorien du har blir forvrengt eller mistolket, slik at det styrker den gjeldende teorien, eller det blir simpelthen ignorert. Dette gjelder både eksterne ting, som f eks andres oppførsel, og egne tankeprosesser og handlinger. Gir du den sjansen så vil den lure deg trill rundt, uten at du en gang vet av det.

Så, for å sitere Michael Jackson; make a change. Ta en tur ut, men ikke forsøk å engasjere deg i noen sosiale aktiviteter ennå. Istedet, tenk tanken og observer reaksjonene dine. Hva er reaksjonene dine når det gjelder tanken på å si "hei" til kassadama på Rema'n på hjørnet? Hilse på den gamle mannen på busstoppen? Holde blikkontakt og smile til alle du møter? Igjen er det bevisstgjøring og det å finne ut hva som skjer i hodet ditt samt hvorfor som er målet. Så, hva tror du kommer til å skje hvis du faktisk sier hei til noen? Tror du de kommer til å bite? Tror du de kommer til å dryle til deg med colaflaska si? Tror du de kommer til å dra ett balltre ut av baklomma og slå deg helseløs? Tror du de kommer til å forfølge deg de neste ti årene og peke og le av deg fordi du tabbet deg loddrett ut? Og hvor sannsynlige er egentlig disse scenariene som fantasien din graver fram? Har disse "worst case"-scenariene faktisk skjedd noen gang, som du vet om?

Videre, ha en plan til å støtte deg på i begynnelsen. Om ikke annet, gå bort til noen du ikke kjenner og si "Hei, vet du hva klokka er?". Si -kun- det, få svaret ditt, si takk og gå. Gjør det en gang om dagen, ei uke i strekk. Så øker du til to om dagen neste uke, tre uka deretter og jobb deg opp til ti om dagen. Utvid reportoaret etter hvert og push deg til å gjøre ting som ikke føles heeelt komfortabelt ennå.

Så min favoritt: Gå ut på byen, sett deg på en stol og bare vær der. Eksister, ta deg eventuelt en øl og registrer hvor mange som faktisk legger merke til deg, samt hvor mange av disse som virker positivt instilt. Ja, "hei" og et smil er faktisk et godt tegn og de kommer ikke til å le av deg bak ryggen din når du har gått hjem. De kommer antagelig ikke til å huske halvparten av kvelden, og jeg kan garantere deg at de er minst like bekymret for å tabbe seg ut som du er. Ha små mål i begynnelsen, som f eks "oppmøte = suksess". Når du faktisk klarer å komme deg ut er det antagelig noe du ikke har gjort på leeeenge, noe som i seg selv er en seier.

Noen nyttige tankesett jeg har plukket opp på min ferd:

- Du har kun kontroll på deg selv og kan ikke forandre andre, bare gi de muligheten til å velge. Med andre ord, hvis de oppfører seg som idioter er det deres valg og ikke noe du skal bruke energi på.

- Folk har det med å dra konklusjoner ut av ræva, og med mindre de har kjent deg hele livet har de ikke noe grunnlag for å dømme deg. Hvis de likevel gjør det, husk at de umulig kan kjenne til alle erfaringene, følelsene og tankene som ligger til grunn for dine valg. Derfor er antagelsene deres verdiløse for din del og burde påvirke deg minimalt.

- Nederlag er kun en sjanse til å lære noe, enten om deg selv eller om andre mennesker. Det kan være ubehagelig og stikke litt i egoet, men hvis du tar en nærmere titt etter at følelsesstormen har gitt seg er sjansen stor for at du kan plukke opp noe verdifullt.

- "Årsak -> Følelsesmessig reaksjon -> Valg -> Handling -> Kosekvens" Denne rekken stammer fra ett av lesetipsene mine, You can have what you want, og illustrerer at vi som regel har en, gjerne ubevisst, finger med i spillet når noe skjer. Det betyr også at vi kan endre dette forløpet ved å bevisst bryte inn i kjeden og velge annerledes istedenfor å operere på ryggmargsrefleksen slik vi har en tendens til å gjøre til vanlig. Dette var stort, iallfall for meg, da jeg plutselig ble klar over at jeg kunne velge om jeg ville la avvisningen jeg nettopp hadde opplevd legge selvtilliten min i grus eller forsøke å finne en mer positiv utvei.

Videre er det sterkt å anbefale å fikse deg opp litt, finne en stil som passer deg og som ser litt frisk ut. Finn noe som samsvarer med kjernen av den du er og bruk det. Det er utrolig hva en kommentar fra en bekjent eller kollega kan gjøre med selvtilliten din. Bare husk på å ta det for det det sannsynligvis er, nemlig et ektefølt, genuint kompliment.

Noen lese- og lyttetips til slutt:

Engelsk artikkel om hvordan man blir kvitt den negative stemmen i hodet.

Norsk artikkel om såkalt "confirmation bias".

"You can have what you want" av Michael Neill. En bok som inneholder mange nyttige taktikker og ninjatriks for å forandre ens egen tankegang, og som jeg personlig har hatt svært stor nytte av.

"Tenk deg glad" av David Burns. En bok som omhandler kognitiv terapi, teknikker som blir brukt mot blant annet angst over stort sett hele verden.

Google "trauma release exercise", gå inn på linken som heter traumaprevention.com og dra med deg "Trauma Releasing Exercise" fra boksjappa deres. Dette er teknikker som opprinnelig ble utviklet for å behandle posttraumatisk stressyndrom, men de er er også skummelt effektive mot blant annet angst.

Endret av Raven_Heart
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...