Gå til innhold

[Løst] Størrelse på foto til fotobutikk

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et bilde jeg tok med mitt speilreflekskamera som jeg gjerne skulle hatt fått ut i en fotobutikk. Tanken var å få det opp på en størrelse som er 40x60cm så er spørsmålet hvordan dette blir i forhold til bilde jeg har.

Bildets størrelse er følgende:

3476 x 2044 pixler

36,79 x 21,63 cm ved 240 resolution

Slik jeg klarer å lese av det tilsier dette at bildet mitt da blir vanskelig å få på en 40x60cm størrelse? men går det ikke ann å gå ned på resolution for å få opp størrelsen i cm slik at det passer eller blir det uklart og dårlig kvalitet?

Viktig at det er god kvalitet på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har et bilde jeg tok med mitt speilreflekskamera som jeg gjerne skulle hatt fått ut i en fotobutikk. Tanken var å få det opp på en størrelse som er 40x60cm så er spørsmålet hvordan dette blir i forhold til bilde jeg har.

Bildets størrelse er følgende:

3476 x 2044 pixler

36,79 x 21,63 cm ved 240 resolution

Slik jeg klarer å lese av det tilsier dette at bildet mitt da blir vanskelig å få på en 40x60cm størrelse? men går det ikke ann å gå ned på resolution for å få opp størrelsen i cm slik at det passer eller blir det uklart og dårlig kvalitet?

Viktig at det er god kvalitet på dette.

Å blåse et bilde fra en DSLR (jeg rekner med at med speilreleks så mener du den digitale "typen") opp til 40 x 60 skulle ikke være noe problem i utgangspunktet.

Jeg er derimot litt usikker på de data du kommer med vedrørende bildet. Er bildet beskåret til størrelsen du nevner? Bildet har en "ratio" på 1,7 (16:9), mens de fleste bilder fra DSLR har ratioen (lengde/bredde) 1,5 (3:2). Noen kjører på 1,33 (4:3) (four thirds DSLR), men jeg har ikke sett noen som kjører på 16:9 på fotodelen (kun på filmformatet).

Oppløsningen du nevner skal ikke være noe problem.

Sender du bildet slik der er til en fotolab, så vil du kunne få utskrevet et bilde på ønsket størrelse, problemet er da at fotolaben må beskjere bildet til å passe 3:2 (eller 2:3 som noen vil kalle det) formatet. Du har da ingen kontroll med hvilken side det vil bli beskåret.

SÅ det beste er at du selv via et fotobehandlingsprogram selv beskjærer bildet til rett format.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...