Drogin Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 (endret) NB: Er ikke helt sikker på om denne hører hjemme i "språk" eller "samfunn/politikk". "Potet" brukes en del som rasistisk kallenavn på etnisk norske. Hva mener dere her om ordet? Tåler du personlig å bli kalt dette? Tåler du at andre blir kalt det? Det virker for meg som det er større aksept blant befolkning til dette ordet, enn rasistiske kallenavn på andre etniske grupper. På aftenpostens debattside skrev blant annet en bruker at han ikke ville gått i noen "potetklasse", og ville foretrukket å heller vært den eneste norske i en multikulturell klasse. Jeg svarte, kanskje litt krasst: Lider du av mindreverdighetskomplekser eller noe? Og hvorfor er det greit å si "potetklasse"? Hva er greia med potet-navnet,..? Det er tydeligvis greit å slenge dritt til etnisk norske? Skulle jeg begynne å kalle andre for sand-niggere, terrorister og køl-huer? Kunne kanskje spart meg for spørsmålet om mindreverdighetskomplekser, men persnlig blir jeg ganske forbanna av å se folk bruke dette ordet. Både fordi det er rasistisk, og pga denne dobbeltmoralen blant enkelte. Dette innlegget(svaret mitt altså) ble fjernet av aftenposten... 2 ganger. Noen som kan forstå hvorfor? Jeg skjønner det ikke... Endret 22. desember 2011 av Drogin 4 Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 (endret) jeg vil si at det er på samme nivå. husker jeg kalte noen med ordet "Kebab". fikk advarsel fra admin osv. Endret 22. desember 2011 av Dore123m Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 22. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2011 jeg vil si at det er på samme nivå. husker jeg kalte noen med ordet "Kebab". fikk advarsel fra admin osv. Enig i at ordene er på samme nivå. Men det går jo frem av innlegget mitt at jeg ikke faktisk kaller noen disse ordene - jeg bare nevner dem som analogier til kallenavnet "potet". Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 (endret) jeg vil si at det er på samme nivå. husker jeg kalte noen med ordet "Kebab". fikk advarsel fra admin osv. Enig i at ordene er på samme nivå. Men det går jo frem av innlegget mitt at jeg ikke faktisk kaller noen disse ordene - jeg bare nevner dem som analogier til kallenavnet "potet". jeg antar at det ble fjernet fordi vi nordmenn ikke tar oss så særlig nær av slike ting, mens andre kulturer reagerer veldig veldig mye mer aggressivt på slike ting. Endret 22. desember 2011 av Dore123m Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Vel, slik jeg forstår samfunnet, fungerer rasisme bare én vei. 9 Lenke til kommentar
bekimc Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Det er mer akseptert å bli kalt en potet enn nigger eller terrorist. Men har du tenkt over at potet ikke har en mening bak seg, men det har de andre to ordene? Er en forskjell. Er dog aldri bra å kalle en folkegruppe for "potet" eller "terrorister" utifra utseende. 1 Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 22. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2011 (endret) Det er mer akseptert å bli kalt en potet enn nigger eller terrorist. Men har du tenkt over at potet ikke har en mening bak seg, men det har de andre to ordene? Er en forskjell. Er dog aldri bra å kalle en folkegruppe for "potet" eller "terrorister" utifra utseende. "Potet" har ikke stort mindre mening enn "kølhue" - begge er negativt ladde kallenavn på etnisiteter. Ellers kan jeg være enig i at ord med ekstra "meninger" bak seg kan virke ekstra støtende. Endret 22. desember 2011 av Drogin Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 (endret) Det er mer akseptert å bli kalt en potet enn nigger eller terrorist. Men har du tenkt over at potet ikke har en mening bak seg, men det har de andre to ordene? Er en forskjell. Er dog aldri bra å kalle en folkegruppe for "potet" eller "terrorister" utifra utseende. Jeg ser i grunnen ikke forskjellen på å kalle noen nigger eller potet. Du nevner forsåvidt selv at alle er å dømme dem etter utseende, da har jo ordene meninger bak seg. Endret 22. desember 2011 av Notelitten 1 Lenke til kommentar
bekimc Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Det er mer akseptert å bli kalt en potet enn nigger eller terrorist. Men har du tenkt over at potet ikke har en mening bak seg, men det har de andre to ordene? Er en forskjell. Er dog aldri bra å kalle en folkegruppe for "potet" eller "terrorister" utifra utseende. "Potet" har ikke stort mer mening enn "kølhue" - bortsett fra at begge er negativt ladde kallenavn på etnisiteter. Ellers kan jeg være enig i at ord med ekstra "meninger" bak seg kan virke ekstra støtende. Selvsagt. Men uansett - en burde aldri ha et kallenavn for etnisiteter. Ikke er det noe vits med det og ikke noe lurt om du vil være en som blir respektert. Kaller noen meg for et kallenavn ber jeg dem rolig å stoppe og dem slutter umiddelbart. Det er mer akseptert å bli kalt en potet enn nigger eller terrorist. Men har du tenkt over at potet ikke har en mening bak seg, men det har de andre to ordene? Er en forskjell. Er dog aldri bra å kalle en folkegruppe for "potet" eller "terrorister" utifra utseende. Jeg ser i grunnen ikke forskjellen på å kalle noen nigger eller potet. Du nevner forsåvidt selv at alle er å dømme dem etter utseende, da har jo ordene meninger bak seg. Selvsagt, dopehead. Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Hvorfor potet egentlig? Har aldri forstått det. I min krets blir potet brukt om folk som skal følge alle lovene, skal være utrolig snille, pappagutter osv. Lenke til kommentar
Boris Yeltsin Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 (endret) Det har ingen betydning om de forskjellige kallenavnene til forskjellige etniskegrupper har forskjellig mening og betydning. Det er bruken av ordene som deler samme hensikt. Hvorfor potet egentlig? Har aldri forstått det. I min krets blir potet brukt om folk som skal følge alle lovene, skal være utrolig snille, pappagutter osv. Det er visst noe utlendiger kaller etnisk norske (hvite). Fordi vi spiser så mye poteter. Endret 22. desember 2011 av Tiugama Kaa 1 Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 (endret) Skjønner ikke grunnen til å fjerne innlegget. I og for seg er det på samme nivå, jeg er enig i det. Særlig om det brukes nedsettende. Samtidig (for å teste ut en litt ufordøyd tanke ved å se den på "trykk"): er det ikke et poeng, dette med sammenhengen - det er vel generelt verre når noen sparker "nedover", fra en gruppe/person som står sterkt i samfunnet mot en gruppe/person som står svakt, enn motsatt vei? Det har liksom en litt styggere twist om jeg som hvit ung mann i Norge med trygg økonomi på carl johan kaller en rumensk tigger for "fattige sigøynerfaen", enn hvis han kaller meg "jævla potet". Relativ makt. Ikke veldig sympatisk det siste heller, og like rasistisk forsåvidt, men jeg står såpass trygt at det blir nesten mer en raritet enn en egentlig fornærmelse. Mens hvis maktforholdet var snudd på hodet, at jeg var på vei inn i USA og MÅTTE inn for å få en jobb, og en svart betjent i den strenge grensekontrollen deres kalte meg "jævla potet", ville det der og da vært grovere enn om jeg trakk fram neger-ordet. Eller hvis det var midt under et ran. Tror jeg jeg syns. Men generelt tror jeg bare jeg ville flirt litt hvis noen her hjemme kom og sa "potet", det ville vært mest pinlig på deres vegne og sånn. De fleste av oss poteter sitter ganske greit i det, mens innvandrerbefolkningen er hakket dårligere stilt sett under ett, så relativ makt er ikke helt uavhengig av rase, og da får rasisme en start-retning. Jeg tror jeg syns det er greit at vi hvitinger kan være litt bevisste på overtaket vi har I NESTEN ALLE DAGLIGE SITUASJONER så lenge vi er i Norge/vesten, og at det gjør noe med ordene vi velger. Endret 22. desember 2011 av Onkel Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 22. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2011 (endret) Tja, jeg er ikke helt med på den Onkel. Jeg er ikke spesielt rik, og jeg tror mange innvandrere og minoriteter for øyeblikket har en sterkere økonomi enn meg. Ser ikke helt hvordan penger og makt har så mye å si for om rasisme er greit eller ikke. Jeg finner meg iallefall ikke i det, uansett om det er majoriteter eller minoriteter som er rasister. Mens hvis maktforholdet var snudd på hodet, at jeg var på vei inn i USA og MÅTTE inn for å få en jobb, og en svart betjent i den strenge grensekontrollen deres kalte meg "jævla potet", ville det der og da vært grovere enn om jeg trakk fram neger-ordet. Eller hvis det var midt under et ran. Tror jeg jeg syns. Tja..jeg ville reagert like sterkt dersom en politimann i Norge hadde kalt meg "jævla potet" (underforstått som rasistisk utsagn) Endret 23. desember 2011 av Drogin Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Det har liksom en litt styggere twist om jeg som hvit ung mann i Norge med trygg økonomi på carl johan kaller en rumensk tigger for "fattige sigøynerfaen", enn hvis han kaller meg "jævla potet". Relativ makt. Ikke veldig sympatisk det siste heller, og like rasistisk forsåvidt, men jeg står såpass trygt at det blir nesten mer en raritet enn en egentlig fornærmelse. Så det handler altså om hvor stor andel av befolkningen vi er? Rasisme gjelder kun for minoriteter? Forøvrig, å kall enoen "fattige sigøynerfaen" er ikke helt det samme som at de skulle kalle deg "potet", hadde en sigøyner sagt "egoistiske norskefaen" hadde vi hatt noe i samme duren. Mens hvis maktforholdet var snudd på hodet, at jeg var på vei inn i USA og MÅTTE inn for å få en jobb, og en svart betjent i den strenge grensekontrollen deres kalte meg "jævla potet", ville det der og da vært grovere enn om jeg trakk fram neger-ordet. Eller hvis det var midt under et ran. Tror jeg jeg syns. På grensekontrollen er det snakk om mennesker av autoritet, dersom en politimann kom opp til deg og kalte deg "jævla potet", hadde også du reagert, regner jeg vel med? Det er forsåvidt litt forskjell på autoritære og sivile. Du har ikke noen makt over denne sigøyneren overhodet. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 Du har ikke noen makt over denne sigøyneren overhodet. Det blir for enkelt. Bare fordi jeg ikke har formell autoritet, betyr ikke at jeg ikke kan ha reell autoritet, eller at forholdet mellom oss er maktsymmetrisk, ikke det minste. Folketall er det minst interessante ved situasjonen. For å male det litt tydelig: det at jeg har trygg jobb og penger, og VET at jeg har en framtid og en tilhørighet i landet, og at han vet at det er en snøballs sjanse i helvete for at han har de samme mulighetene for å komme i den posisjonen, eller få samme trygghet i tilværelsen engang, at han vet at dét er en forskjell på oss og at han vet at JEG vet det - sånne ting har enorm innflytelse på folk. Da har vi ikke engang nevnt at hadde det oppstått en disputt mellom oss (som følge av mer eller mindre rasistiske slengbemerkninger, feks), er det mye mer tvilsomt at det er ham av oss to politiet hadde hørt på, og ihvertfall ikke meg av oss to som kan bli vurdert sendt ut av landet i verste fall. Alt dette vet han at jeg vet. Det utgjør reelle muligheter for meg overfor ham, som ikke går motsatt vei. I praksis begrenser han hva han sier og gjør. Er lik makt utfra sosial og økonomisk posisjon. Som sagt en bred sjablong av en illustrasjon for diskusjonens skyld, men du skjønner. Pluss, hvis vi er enige om at "potet" får et rasistisk innhold når det brukes på denne måten, så ER "sigøyner" helt ekvivalent, siden det har historie som rasistisk slang. Gjerne "egoistiske potetfaen", det funker for eksempelet. Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 23. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2011 Det er mulig enkelte føler seg såppas "ovenpå" økonomisk og sosialt at de personlig ikke tar seg nær av slike ord - men ser man objektivt på ordene og deres betydning, så har ikke dette noe å si. Det finnes fattige nordmenn også, f.eks Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 (endret) Det er mulig enkelte føler seg såppas "ovenpå" økonomisk og sosialt at de personlig ikke tar seg nær av slike ord - men ser man objektivt på ordene og deres betydning, så har ikke dette noe å si. Det finnes fattige nordmenn også, f.eks Det gjør det, og da slår sånt inn (nå har ikke ord objektiv betydning, men det er en annen sak). Men jeg kan tenke meg at hvis man er opptatt av feks innvandringsmotstand (og for ordens skyld, det trenger man ikke være rasist for å være), vil en innvandrer som sier noe rasistisk kanskje oppfattes som at han representerer trusselen utenfra sånn at man tar seg mer nær av det. Hva vet jeg. Men en annen ting, jeg kan ikke si jeg ser noe ramaskrik over dette ordet i samfunnet. Det antyder jo at det er mer enn "enkelte" som hever seg over det. Endret 23. desember 2011 av Onkel Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 23. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2011 (endret) Det gjør det, og da slår sånt inn (nå har ikke ord objektiv betydning, men det er en annen sak). Men jeg kan tenke meg at hvis man er opptatt av feks innvandringsmotstand (og for ordens skyld, det trenger man ikke være rasist for å være), vil en innvandrer som sier noe rasistisk kanskje oppfattes som at han representerer trusselen utenfra sånn at man tar seg mer nær av det. Hva vet jeg. Men en annen ting, jeg kan ikke si jeg ser noe ramaskrik over dette ordet i samfunnet. Det antyder jo at det er mer enn "enkelte" som hever seg over det. Ord i seg selv - nei, men forstått i kulturell sammenheng har de det. Objektivt sett er det irrelevant om en person hevder seg over å få et negativt ladd kallenavn, når det gjelder hva som er rett og galt angående bruken av dette ordet. Om jeg stikker til Uganda og kaller en rik mann der for nigger eller sothue er det klart meg som har et problem, jeg som gjør noe galt, og de jeg med hensikt fornærmer som har rett til å reagere. Om personen jeg forsøkte å fornærme ikke tar seg nær av det - fint for ham, men det gjør ikke mine handlinger bedre, og det gjør heller ikke at andre som faktisk reagerer på væremåten min, reagerer feil. Endret 23. desember 2011 av Drogin Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 Ord i seg selv - nei, men forstått i kulturell sammenheng har de det. Objektivt sett er det irrelevant om en person hevder seg over å få et negativt ladd kallenavn, når det gjelder hva som er rett og galt angående bruken av dette ordet. Om jeg stikker til Uganda og kaller en rik mann der for nigger eller sothue er det klart meg som har et problem, jeg som gjør noe galt, og de jeg med hensikt fornærmer som har rett til å reagere. Om personen jeg forsøkte å fornærme ikke tar seg nær av det - fint for ham, men det gjør ikke mine hensikter bedre, og det gjør heller ikke andre som tar seg nær av liknende fornærmelser, tar feil. Nei, enig med alt der. (Nei forresten, jeg MÅ krangle, det er tross alt nesten jul: kulturell sammenheng pluss resten av tingene som lager helhetskonteksten: aktuell situasjon, forskjeller i bruk mellom før og nå, hvordan akkurat den og den personen tolker det og det, og hvordan de kjenner hverandre. Humor for eksempel, som når det betyr en helt annen ting når en standupkomiker sier "nigger" ironisk på scenen enn når han går over i en dagen etter og sier det til en vilt fremmed. Som ikke så ham dagen før. Så jaeh, alt er komplekst lissom. På tide at jeg legger meg, takk for skiftet! ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå