Gå til innhold

Fujifilm X100 - dårlig kamera, eller...?


Anbefalte innlegg

Ser nå at flere og flere X100 framlegges for salg på bruktmarkedet! Betyr dette at folk flest har dårlige erfaringer/ikke kan bruke kameraet, eller...?

Kunne vært interessant å høre fra noen med erfaringer i bruken av dette kameraet. Har en fornemmelse av at dette er et sånn "enten så liker man det eller ikke kamera"!

Har fundert en stund på å kjøpe et, da jeg synes det virker som et kamera med særpreg og egnet for en med interesse for særegne kameraer!

Anyone??? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke en X100 selv, men har tafset litt på en; og kjenner fler som har en.

 

Det er et meget spesiellt kamera, og du må skjønne den får å få det beste ut av den. Men gidder du å investere litt tid, så blir du rikelig belønnet.

 

Hadde det ikke vært for at jeg allerede har et godt utvalg av µ-4/3 hus og kompakte objektiver, så hadde også jeg kastet meg på bølgen.

Lenke til kommentar

Jeg er en av de som har hatt og solgt en X100. Syntes på ingen måte at det var et dårlig kamera, snarere tvert imot. Etter ymse FW oppdateringer var det eneste skikkelige minuset jeg satt igjen med at det ikke gikk an å deaktivere RAW knappen, eventuelt sette denne til å bli brukt til noe fornuftig. Ingen store minus med andre ord.

 

Grunnen til at jeg endte opp med å selge det var rett og slett at det å ha kun 23 mm ble litt for snevert for meg og jeg endte ofte opp med å ha med meg SLR (FF) med 135 mm i tillegg og da ble vitsen litt borte. Hadde man fått et identisk kamera der man kunne bytte mellom 23/2.0 og 85 f.eks 2.8 så hadde jeg løpt tilbake til butikken og handlet med en gang.

Lenke til kommentar

Har selv en X100 og er strålende fornøyd. Har kuttet ut kompaktkamera (pga kvalitet) og D700´n står veldig rolig om dagen pga størrelse.

Bildekvaliteten er veldig bra, og det er morsomt å fotografere med. Savner til tider zoom men det er sjeldent, brukte jo mye fast ellers også. Men det beste er vel egentlig følelsen jeg får av å bruke X100, det er bare litt anderledes enn å bruke D-SLR uten at jeg helt klarer å sette fingeren på det..

Lenke til kommentar

Grunnen til at flere sleger sitt eksemplar av X100 relativt fort etter kjøp er at de blir forelsket i spesifikasjoner og utseende, og forventer full automatikk som med DSLR. Når de så opplever at det krever noe mer jobbing for å få et godt resultat, og at det og er en bratt læringskurve, overtar skufelsen og eksemplaret forsvinner på bruktmarkedet. Det blir som du nevner enten eller. Enten er det noe for deg, eller så er det ikke noe for deg. Kameraet er for de sære og de som er spesielt interesserte. Utseende appelerer til mange, men brukergrensesnittet appelerer kun til enkelte.

 

Det skal også nevnes at Fujifilm under CES i januar måned kommer til å annonsere sin nye modell basert på X100 men med utskiftbar opptikk som forventes å nå markedet mellom februar og mars. I tillegg har man jo fått X10 på markedet, som nok er et riktigere kamera for flere. Godt mulig at dette er to faktorer som spiller inn på de mange eksemplarene som ligger ute på bruktmarkedet, og at butikkprisene har sunket med opptil 2000 på kort tid.

 

Om du tør å knote litt med Fujifilm X100 vil du også få betalt med bildekvalitet som matcher de aller beste DSLR i samme prisklasse

Endret av Krølle
Lenke til kommentar

Ta og teip fast objektivet ditt på ca. 50mm ekvivalent, og bruk det er ukes tid eller noe sånt, blir du komfortabel med det så er nok X100 et kamera for deg :)

Korriger til 35mm ekvivalent, og så kan vi si oss enig :)

 

Fælt og vanskelig du var da :)

 

Kan hende jeg tenker "ute på bærtur", men har ikke X100 35mm brennvidde APS-C sensor, da skulle det bli ekvivalent ca. 50mm eller ?

Lenke til kommentar

Kan hende jeg tenker "ute på bærtur", men har ikke X100 35mm brennvidde APS-C sensor, da skulle det bli ekvivalent ca. 50mm eller ?

Båbær eller tyttebærtur? X100 objektivet er 23mm, som med 1.5x crop gir 34.5mm

 

Se der ja, da har jeg feil hele veien :)

 

Edit: tok utgangspunkt i prisguiden, der står X100 oppført med 35mm.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Har hatt et X100 siden i sommer og jeg er kjempefornøyd med billedkvaliteten. Oppleves som sjeldent god. 35mm passer meg utmerket som fastoptikk. Det eneste negative er at AF er litt treg under visse forhold, men til gjengjeld er den veldig presis. Til vanlig/daglig bruk så synes jeg billedkvaliteten er bedre enn min D7000 med ymse optikk. Blir sjeldent skuffet.

 

Det at mange selger sitt kamera etter en stund kan være at de får lyst på noe nytt. Avhenger nok også litt av hvorfor de kjøpte X100. APS-C-brikken, retro-looket, lydløs betjening eller bare fordi en eller annen fotograf-blogger roste det opp i skyene.

 

Jeg har f.eks. selv kjøpt og solgt LX5 to ganger det siste året (knall kamera.. ble ikke brukt... angrer... blir fortsatt lite brukt)... Ulempen med X100 er jo at det er dyrt og det er lettere å rettferdiggjøre kjøp av en ny duppeditt om man ofrer en annen. Jeg solgte GF1 m/20mm da jeg kjøpte X100, men nå som GX1 er kommet så får jeg faktisk lyst på det også. Foreløbig er det enkelt å holde seg unna siden det er få som har det på lager og det ser heller ikke ut til å være noe kit-pakke med 20mm (eller 14mm) som er det jeg vil ha. Dessuten er jeg også nysgjerrig på NEX-7 og NEX-5n, og skulle jeg ende opp med et av disse så føler jeg at jeg må selge et annet kamera som da får bedre bruk hos andre. X100 er da det kameraet dette vil erstatte rent bruksmessig.

Lenke til kommentar

Har endelig fått testet x100 etter å ha vært fryktelig nysgjerrig på dette kameraet et halvt års tid. Min far ga likesågodt seg selv en ordentlig fin gave på julaften :)

 

Kameraet er virkelig midt i blinken for han (og i grunnen meg) da speilrefleks blir for stort og drasse med seg til de fleste anledninger.

Designet er virkelig fantastisk og kvalitetfølelsen er meget god.

At det er fastlinse er noe jeg ser på som et pluss, da optikken rett og slett blir bedre på alle mulige måter kontra zoom! (For ikke å glemme at man blir tvunget til å tenke mer kreativt når det gjelder utsnitt)

 

Har fått kikket litt på bildene og det er ingen som helst tvil om hvilke kvaliteter som finnes i denne usedvanlig lekre saken! Betjeningen virker *for meg* meget logisk og absolutt ikke så dum som enkelte har påpekt!

 

Det eneste skåret i gleden, er at jeg var så "dum" å kjøpe et Fujifilm X10 til han i julegave :no:

-Hadde tenkt at han kunne få punge ut mellomlegget om han heller ville ha x100, men den gang ei...

 

Et skikkelig luksusproblem...

(Det værste er at det frister å beholde x10'en også, da det virker som et usedvanlig bra "kompaktkamera") -De utfyller hverandre på en måte,- for de som ikke er så glad i å bære rundt på masse speilrefleksutstyr!

Endret av Menkromsen
Lenke til kommentar

Har endelig fått testet x100 etter å ha vært fryktelig nysgjerrig på dette kameraet et halvt års tid. Min far ga likesågodt seg selv en ordentlig fin gave på julaften :)Kameraet er virkelig midt i blinken for han (og i grunnen meg) da speilrefleks blir for stort og drasse med seg til de fleste anledninger. Designet er virkelig fantastisk og kvalitetfølelsen er meget god.

Din far har virkelig fått en flott julegave, og du påpeker nettop fordelene med et X100. Bildekvaliteten fra et bedre DSLR pakket inn i en flott og liten kropp som er solid bygd.

 

At det er fastlinse er noe jeg ser på som et pluss, da optikken rett og slett blir bedre på alle mulige måter kontra zoom! (For ikke å glemme at man blir tvunget til å tenke mer kreativt når det gjelder utsnitt)

At det er fastlinse er og en fordel ettersom man ikke kan punge ut utallige kroner på objektiver og dermed blakke seg for utstyr man kanskje ikke behøver? :)

 

Betjeningen virker *for meg* meget logisk og absolutt ikke så dum som enkelte har påpekt!

Det kan hende at flere av de som har prøvd kameraet og dens menysystem gjorde det før den siste firmwaren som blant annet endret og forbedret menysystemet og betjeningen. Uavhengig av hvilket fuji kamera man bruker tar det noe tid å venne seg til det nye (og litt kronglete) oppsettet, men med litt trening er det helt overkommelig.

 

Det eneste skåret i gleden, er at jeg var så "dum" å kjøpe et Fujifilm X10 til han i julegave :no: -Hadde tenkt at han kunne få punge ut mellomlegget om han heller ville ha x100, men den gang ei...Et skikkelig luksusproblem...(Det værste er at det frister å beholde x10'en også, da det virker som et usedvanlig bra "kompaktkamera") -De utfyller hverandre på en måte,- for de som ikke er så glad i å bære rundt på masse speilrefleksutstyr!

Du er ikke alene om å ha de to kameraene i x-serien i samme fotoveske. Erfaringer fra andre som besitter begge kameraene bruker hovedsakelig X100 til det meste hvor man ønsker best mulig bildekvalitet. X10 er derimot perfekt for candid-fotografering på gaten, på reiser hvor man ønsker å reise lett og på turer hvor risikoen for å miste X100 og dermed en god slump penger er tilstede. X10 er kjekt når man tar bilder med venner, familie og dyr hvor man ofte trenger litt i den lengre enden.

 

Du kan jo lese litt selv: http://www.fujixseries.com/discussion/819/when-do-you-use-x100-vs-x10#Item_7 :)

Endret av Krølle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...