bapeape Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Hei, er en gutt på 21år, har gått vg1 TIP VG2 kjøretøy, og har fagbrev som bilmekaniker. Blei lei og tok VG2 bore og brønnteknikk, går nå på teknisk fagskole petroleum, har etterhvert blitt litt usikker på om jeg vil fullføre (har bare gått ett semester) eller om jeg skal hoppe av og gå yveien som maskin inginør, eller skaffe generell studiekompetanse og ta bachelor i petroleum. Hva er letteste måten for min del og få studiekompetanse? kan jeg ta fag som privatist uten og være elev ved en skole? eventuelt hvilke fag må jeg ta eksamen i, og er det realistisk og ta disse fagene på ett halvår? noen som har noen tips, eventuelt andre linjer jeg kan se på. 3års erfaring fra verksted og 3mnd erfaring fra verft. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Ikke slutt uten å være helt sikker. I stedet for å slutte og vente et halvår er det bedre om du rett og slett fullfører året mens du tenker. Lenke til kommentar
bapeape Skrevet 22. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2011 derfor jeg er så optatt av om man kan greie studie kompetanse på ett halvår, da har jeg mulighet til og gå på univeristet til sommeren Lenke til kommentar
TheMogul Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 Du mangler en god del fag for å oppnå spes.studiekompetanse, og å ta det som privatist på et halvår tror jeg kan være å bite over for mye dessverre. Det er nok mulig å klare det, men da skal du virkelig stå på hardt. Jeg tok matte tilsvarende R1 og R2 og Fysikk1 på et halvår i regi av en høgskole, det var mye arbeid og mange sene kvelder, og skulle jeg hatt 3-4 fag ekstra hadde det nok ikke gått for min del. Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg fullført neste semester på tek.fagskolen, for så å hoppe over på en maskiningeniørlinje ved en høgskole som tilbyr Y-veien. Da kan du fullføre et helt skoleår på teknisk fagskole, samt at du slipper å stresse med å ta opp de fagene du trenger som privatist. Y-veien er jo lagt opp for slike som er i din situasjon, hvorfor ikke gripe sjansen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå