Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Firmabil eller fortsette med privatbil?

AudiA3

Anbefalte innlegg

Synes jeg kjører endel privatbil i jobbsammenheng, har en forholdsvis ny og dyr bil også.

Kjører 1.300 km i mnd i jobbsammenheng, i tillegg til kjøring til/fra jobb som blir ca 1.000km i mnd og kjøring privat oppå dette igjen..

Tipper jeg kjører ca 2.800-3.000 i mnd med privatbilen.

Får vanlig statens satser på kjøring i jobben..

Er en viktig ressurs for selskapet, skal i lønnsforhandligner i slutten av januar. Bør jeg selge privatbilen og pushe på meg en firmabil?

Takker for alle tips og råd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Firmabil (som du skatter av, og tar med deg hjem), er lønnsomt først når du kjører mye privat. Kjøring til&fra jobb er også å anse som privat...spørsmålet er om firmabilen er en bil du er fornøyd med som eneste bil, eller om du uansett må ha en nr to. I så tilfelle er det beste en tjenestebil (som du ikke skatter av, men som du parkerer på jobben etter endt arbeidsdag).

Å kjøre 1300km tjenestekjøring i mnd koster penger for deg! Med mindre du har en veldig billig bil, er din reelle kilometerkost langt over 3,65kr. Du sponser med andre ord arbeidsgiver...

Lenke til kommentar

Du kan, som mange, få en sporingspakke ettermontert i bilen, noe som kan gjøre at du ikke får brukt bilen privat/på fritiden.

Men hvilke fordeler og eventuelle bakdeler du får, er vell lettest å få vite av de som måtte gi deg firmabil :)

Tviler vell for så vidt på at du får velge fritt også ..

Lenke til kommentar

Takk for svar

Vel, ser ut som om jeg ihverfall skal prøve å få meg en firmabil... Blir ganske mange km, også privat.

Har en dyr bil privat som jeg ser ikke vil være lønnsomt i lengden.

Jobber i et svensk selskap, får se om jeg får pushet på meg en (kinesisk/svensk) Volvo V60.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...