Gå til innhold

Harddisk feilsøking slukte 70GB i Win XP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja jeg har Norton Antivirus 2003 inne.

Det var antakelig når Norton kjørt virussjekk på fredag at filene og mappen ble ødelagt.

Jeg leste om denne søppelkassen i Norton, men jeg kan ikke finne den. Kan noen fortelle detaljert hvor den er?

 

Og grunnen til at det ble så dyrt er 1024 RDRAM 1066mhz, bestillte fra USA for 536$ og så kommer moms i tilegg. Dell skulle ha 8400.- for samme rammen :o  

Og så var det Western Digital og ikke Maxtor ekstern disk jeg bestillte. :oops:

 

Den er den på skrivebordet.. :)

Håper det hjelper!

Lenke til kommentar

Når jeg høyreklikker på søppelkurven kommer det ikke noe valg med Norton så da har jeg nok ikke det.

Har nå gått gjennom alle MP3 filene og ca 10% av dem er ødelagt :(

Heldigvis er 70-80% av de filer jeg selv har rippet og kan rippe igjen :)

Den eksterne disken kommer til uka (bestil på komplett idag og på lager) så får vi se hvordan det går.

 

Skal prøve Spacemonger 1.4 senere, nå går jeg og legger meg.

 

Takk

Lenke til kommentar
RDRAM?? Hva skal det være godt for? Og så 1024MB til da... Hva skal du med det?  

Trodde det bare var til servere og slikt jeg...

 

Det er fordi Dell Dimension 8250 bruker RDRAM. På Dimension 8300 gikk de bort fra dette igjen pga prisen.

Hva jeg skal med det derimot er et godt spørsmål, kjekt å ha :roll:

Lenke til kommentar

Ta for all del å partisjoner disken din!!

 

Det er nettopp fordi du har en STOR partisjon i kombinasjon med Windows som gjør at du får slike problemer.

Windows gjør stadig feil med filsystemet, og partisjoner med filer som OSet bruker ofte blir det også ofte feil på. Løsningen er å ha en partisjon for systemet (2.5 gb), en for swap/temp/profiler (500mb + 1.5*ram mengden), en for programmer, en for dokumenter og "viktige" filer og resten for film/musikk/bilder....

 

Jeg har i tillegg delt opp partisjonen for film/musikk i flere partisjoner slik at alle partisjonene er mindre enn en 6-del av total diskplass (på begge hd'ne) slik at hver gang det er behov for å kjøre scandisk kan jeg ta backup av den partisjonen jeg skal scanne til de andre partisjonene.

 

Det blir litt å holde styr på, men så har jeg heller ikke mistet noen filer etter at jeg startet med dette systemet for 3 år siden. (Før det forsvant det et eller annet hver uke.)

 

Man må også gjøre endel forandringer i registeret for å få alt dette til å bli enkelt i drift, men er verdt det!

 

-pg

partisjons freak

Lenke til kommentar

Takk for det gode rådet petterg, skal skrive det ut og lagre det. :yes:

 

Jeg har en disk på 60GB med OS og programmer på og en på 200GB med musikk og filmer. Jeg har forøvrig P4 2,4ghz, 512mb RDRAM, blir 1536mb snart. Jeg venter nå på en 250GB ekstern disk til backup, sendt idag, når jeg mottar den skal jeg formattere og posisjonere alt.

 

Hva vil være den beste fordelingen av posisjoner?

Lenke til kommentar

Så lenge du kjører med NTFS filsystem, er det ingen vits å parisjonere (1 part. til OS på 10GB + en stor partisjon til resten). Kjører du derimot FAT/FAT32, kan det være lurt med flere partisjoner.

 

Har brukt NTFS siden NT4.0, og har aldri mistet filer ved partisjonsfeil.

Lenke til kommentar

Ingen som gadd å beskrive hvordan man disabler Norton Protected Recycle Bin? Det er altså slik:

 

  • Åpne Norton AntiVirus Professional Edition (dobbelklikk på ikonet ved klokka)

[*]Velg 'Options'

[*]Other -> Advanced Tools

[*]Recycle Bin properties -> Modify

[*]Skillearket 'Norton Protection': ta vekk haken for 'Enable protection', og klikk 'Empty protected files'

[*]Gjør det samme for 'Norton Protected Recycle Bin properties'

Sånn. Nå tar ikke Norton vare på alt du sletter... :wink:

Lenke til kommentar
Ingen som gadd å beskrive hvordan man disabler Norton Protected Recycle Bin? Det er altså slik:

 

  • Åpne Norton AntiVirus Professional Edition (dobbelklikk på ikonet ved klokka)

[*]Velg 'Options'

[*]Other -> Advanced Tools

[*]Recycle Bin properties -> Modify

[*]Skillearket 'Norton Protection': ta vekk haken for 'Enable protection', og klikk 'Empty protected files'

[*]Gjør det samme for 'Norton Protected Recycle Bin properties'

Sånn. Nå tar ikke Norton vare på alt du sletter... :wink:

 

"Gadd"?

Aldri tenkt på at de kansje ikke viste det?

Om man har en bil er det ikke dermed sagt at han kan alt om Motor:)

Lenke til kommentar
Takk for det gode rådet petterg, skal skrive det ut og lagre det. :yes:  

 

Jeg har en disk på 60GB med OS og programmer på og en på 200GB med musikk og filmer. Jeg har forøvrig P4 2,4ghz, 512mb RDRAM, blir 1536mb snart.  Jeg venter nå på en 250GB ekstern disk til backup, sendt idag, når jeg mottar den skal jeg formattere og posisjonere alt.

 

Hva vil være den beste fordelingen av posisjoner?

 

 

Først... De som mener man ikke trenger å partisjonere NTFS bør lese min forige post litt grundigere, eller spørre noen av de andre som har brukt partisjonerings ideologien min og dermed beholdt alle viktige filer selv om windows har føkket filsystemet.

 

I ditt tilfelle ville jeg laget (regner med at du ikke har tenkt å bruke ekstern diske til daglig? Evt bare bruke den for å lagre filmer og plugge den i når du skal se film):

3gb for microsoft programmer (windows og office)

3gb for swap/temp/profiler

3-10gb for programmer (avhengig av hvor mye plass programmer og spill tar hos deg.)

1gb for dokumenter/mail/andre ting du er redd for

Resten ville jeg delt i 6-8 omtrent like store partisjoner for film/musikk/bilder... skulle bli ca 40gb hver...

 

Plaseringen av partisjonen, med tanke på ytelse avhenger av hvordan du bruker diskene. Står de alltid i, eller tar ut en av dem med ujevne mellomrom? Det som gir best ytelse er å ha OS og temp/swap på to forskjellige disker, men da får du problemer hvis du tar ut en av diskene.

OS partisjonen må ligge først på primær disken.

Temp/swap kommer enten først på sekundær disk eller som nr 2 på primærdisken

Programmer kommer som nr 2 eller 3 på primærdisken (avhenging av hvor temp/swap ligger)

Dokumenter kommer helt bakerst på en av diskene. (Hvis du vil være ekstra sikker legger du en dokument partisjon på begge diskene, og lar den ene alltid være en backup av den andre.)

 

En harddisk er raskest på begynelsen, slik at system, swap, temp og programmer bør ligge så tidlig som mulig (i nevnt rekkefølge). Disse bør også ligge på den raskeste disken.

Dokumenter har ingen krav om ytelse og kan derfor fint legges bakerst.

 

-pg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...