Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows 7 lar seg ikke installere på blank/tom PC

Anbefalte innlegg

Hei,

Situasjonen er den at jeg kjøpte en helt ny laptop uten OS men med en USB ODD som jeg tenkte å bruke til å boote Windows 7 ifra.

Maskinen booter fint, men så på installasjonsskjermen til Windows 7 får jeg en feilmelding om at (sånn ca) "a needed CD/DVD drive driver is missing, you can safely remove the Windows installation cd now to insert your ODD drive" - okey tenker jeg, da setter vi inn CD'en som kom med den eksterne ODD - intet skjer (for det første fulgte det ikke med noen drivere på cden som fulgte med cd-spilleren, bare masse kjafsig programvare for å brenne CD'er etc). Så reebooter jeg 5-8 ganger bare for å være sikker på at det ikke var et uheldig tilfelle.

Hver eneste gang klarer ikke Windows 7 å finne den eksterne ODD (det ble lovet fra dere om at jeg fint skulle klare å boote/installere Windows 7 fra denne eksterne ODD før jeg kjøpte maskinen). Så da sikter jeg meg inn mot at det er Windows 7 det er noe i veien med.

Durer ivei med CD'er til (som fungerer utmerket på andre PC'er) Windows XP og Vista - nei, det fungerer heller ikke. Tilsvarende feilmelding om at den eksterne CD spilleren (ODD) ikke er til å finne.

Okey - da prøver jeg å boote fra en USB pinne - via programvare som WinToFlash - samme fordømte feilmelding! Og nå skal det jo nevnes at det ikke er noen CD-spiller koblet til PC'en!!

Så da er kansje BIOS ikke riktig? Sjekker: Nei der er alt fryd og gammen, ODD er førstevalg på booting og alle HDD er listet opp med korrekt info etc. BIOS oppdager også ODD når den er koblet i (!). Så prøver jeg de forskjellige USB portene, nei, alle får samme melding.

Hva kan være problemet?

Mvh,

Lars Haugom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...