kingkolo Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Jeg vurderer å oppgradere skjermkortet i en pc fra 2007. Jeg har prøvd å lese meg litt opp på dette temaet, men blir litt usikker når det gjelder bl.a. strømforsyning. Jeg vil ikke ha det nyeste og dyreste på markedet, og har egentlig sett for meg å bruke maks 1000 kr på å kjøpe et skjermkort på 1 GB. Her er prosessoren, hovedkortet og strømforsyningen som sitter i PCen. Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket MSI P965 NEO-F, P965, Socket-775, ATX NorthQ 4775-400BULK, ATX 400W, 120mm Er strømforsyningen min en flaskehals? Kan jeg trygt se på skjermkort med anbefalt strømforsyning på 400 W, eller bør jeg holde meg under 400 W? Kom gjerne med forslag til hva jeg burde kjøpe, jeg er åpen for det meste! På forhånd takk! Lenke til kommentar
Farmerfrank Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 (endret) Hei. Har ca samme oppsett som deg, Core2Duo E8400 3Ghz, 4 GB Ram, Corsair 650W PSU og et gammelt 9800GTX+OC. Oppgraderte skjermkortet til : MSI GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX PCI-Express 2.0,"Twin Frozr II", GDDR5, 2xDVI, native-miniHDMI, CUDA, 256bit Kom på ca 1850 kr fra komplett, og nå har jeg en pc som spiller Skyrim uten problemer på HIGH. Så en enkel og grei oppgradering av GPU forlenger levetiden til pcen noen år til. Bare til info:) Vil anbefale å følge anbefalt PSU på skjermkortet og helst holde deg litt under de 400W som du har pr.nå. De fleste nyere skjermkort har anbefalt PSU på mellom 400-500, så den strømforsyningen din er litt i grenseland. Da ville jeg safet litt og gått for et skjermkort med anbefalt PSU på 350W. Endret 22. desember 2011 av SuperBonden Lenke til kommentar
kingkolo Skrevet 22. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2011 (endret) Hei. Har ca samme oppsett som deg, Core2Duo E8400 3Ghz, 4 GB Ram, Corsair 650W PSU og et gammelt 9800GTX+OC. Oppgraderte skjermkortet til : MSI GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX PCI-Express 2.0,"Twin Frozr II", GDDR5, 2xDVI, native-miniHDMI, CUDA, 256bit Kom på ca 1850 kr fra komplett, og nå har jeg en pc som spiller Skyrim uten problemer på HIGH. Så en enkel og grei oppgradering av GPU forlenger levetiden til pcen noen år til. Bare til info:) Vil anbefale å følge anbefalt PSU på skjermkortet og helst holde deg litt under de 400W som du har pr.nå. De fleste nyere skjermkort har anbefalt PSU på mellom 400-500, så den strømforsyningen din er litt i grenseland. Da ville jeg safet litt og gått for et skjermkort med anbefalt PSU på 350W. Hei! Takk for svar. Jeg håper også å forlenge levetiden på pcen med noen år, men helst til en litt billigere penge enn det du gjorde. Kan denne være et godt kjøp kanskje? Eneste jeg fant på Komplett som har 1 GB, GDDR5 SDRAM og anbefalt strømforsyning under 400 W. Alt annet var +400 W. Vil jeg ha andre alternativer så ser det ut som jeg må gå for et kort med DDR3 i stedet for GDDR5. Hvor mye har det å si? Endret 22. desember 2011 av kingkolo Lenke til kommentar
Fredrik.B Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 GIGABYTE RADEON HD6850 OC 1GB til 1089kr på dustinhome, om du kan strekke deg. 1 Lenke til kommentar
kingkolo Skrevet 22. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2011 (endret) GIGABYTE RADEON HD6850 OC 1GB til 1089kr på dustinhome, om du kan strekke deg. Takk for et glimrende forslag, men så var det dette med strømforsyningen da... Kan ikke det bli et problem med anbefalt strømforsyning på 400 W når det er akkurat det jeg har? Det siste jeg vil ha er en PC som krasjer i tide og utide. Endret 22. desember 2011 av kingkolo Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 (endret) GIGABYTE RADEON HD6850 OC 1GB til 1089kr på dustinhome, om du kan strekke deg. Takk for et glimrende forslag, men så var det dette med strømforsyningen da... Kan ikke det bli et problem med anbefalt strømforsyning på 400 W når det er akkurat det jeg har? Det siste jeg vil ha er en PC som krasjer i tide og utide. Det skal i prinsippet gå, men den strømforsyningen er ganske elendig. Uansett er AMD langt foran Nvidia på lavt strømforbruk. EDIT: for å klarere: Ditt system uten skjermkort trekker sannsynligvis ikke mer enn 200W under load, og skjermkortet trekker maks bortimot 120W. Problemet kommer når du har en såpass dårlig PSU som mest sannsynlig ikke klarer å levere 400W. Endret 22. desember 2011 av arni90 Lenke til kommentar
kingkolo Skrevet 22. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2011 (endret) GIGABYTE RADEON HD6850 OC 1GB til 1089kr på dustinhome, om du kan strekke deg. Takk for et glimrende forslag, men så var det dette med strømforsyningen da... Kan ikke det bli et problem med anbefalt strømforsyning på 400 W når det er akkurat det jeg har? Det siste jeg vil ha er en PC som krasjer i tide og utide. Det skal i prinsippet gå, men den strømforsyningen er ganske elendig. Uansett er AMD langt foran Nvidia på lavt strømforbruk. EDIT: for å klarere: Ditt system uten skjermkort trekker sannsynligvis ikke mer enn 200W under load, og skjermkortet trekker maks bortimot 120W. Problemet kommer når du har en såpass dårlig PSU som mest sannsynlig ikke klarer å levere 400W. Har du noen formening om dette skjermkortet som trenger 300 W? Kan forøvrig lime inn en link av skjermkortet jeg har i dag også, ser at det har anbefalt strømforsyning på 350 W. Da bør vel det kortet jeg linker til kunne virke greit i min PC? Edit: Ser at skjermkortet på 300 W har BUS-type PCI Express 2.0 x16, da passer det vel ikke til hovedkortet mitt som har PCI Express x16 (uten 2.0)? Eller spiller det ingen rolle? Endret 22. desember 2011 av kingkolo Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 (endret) GT 440 vil nok faktisk dra mer strøm enn 8600GT. Anbefalt strømforsyning er bare noe Nvidia og AMD bruker for å hindre at uvitende kjøper dyre skjermkort, plugger dem inn og oppdager at systemet resetter seg selv spontant. HD 6850 vil nok mest sannsynlig fungere. Om du ikke føler deg trygg på dette hadde jeg mye heller gått for HD 6670, som virkelig gruser GT 440 i ytelse og strømforbruk. PCIe er bakoverkompatibel begge veier, så det vil gå fint med nytt kort på gammelt hovedkort. Endret 22. desember 2011 av arni90 Lenke til kommentar
kingkolo Skrevet 23. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2011 HD 6850 vil nok mest sannsynlig fungere. Om du ikke føler deg trygg på dette hadde jeg mye heller gått for HD 6670, som virkelig gruser GT 440 i ytelse og strømforbruk. PCIe er bakoverkompatibel begge veier, så det vil gå fint med nytt kort på gammelt hovedkort. Da feiger jeg ut og bestiller HD 6670. Tusen takk for hjelpen. Og God Jul! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå