Gå til innhold

Har lyst på EF 100-400mm F4.5-5.6L men er det liten blederåpning?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir det TC så er det 1,4 som blir kjøpt inn, ikke 2

Etter å lest noen tester er vel konklusjonen den at 70-200mm f/2,8 er bedre enn 70-300mm uten TC, knaller man på TC på 70-200mm er 70-300mm bedre. (snakker da om canons L serie)

Selv om prisen er høyere heller jeg mest mot 70-200mm f/2,8

Lenke til kommentar

70-200/2.8L IS II med 1.4x TC får nok dårligere autofokus enn 70-300L (uten at jeg har prøvd dette selv), blir ett blendertrinn mer lyssterk på 280mm enn 70-300L blir på 300mm og er ikkw mye dårligere i bildekvalitet, i alle fall på de eksemplarene testet her.

Edit: På 200mm og lavere blir det klasseseier 70-200L IS II, som her i tillegg er over ett blendertrinn mer lyssterk.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

EF 200-400/1.4L IS 1.4x TC har de to ulempene at den a) ikke har blitt lansert enda og b) kommer til å koste godt over den gale siden av 50.000.

Hey, er det bare BjerkneZ som har løyve for å anbefale uoppnåelig L-optikk :p

Ja, det er liksom min greie, så hold deg unna dette Nautica :lol:

Lenke til kommentar

Reiser til Spania i romjula, der får jeg 70-200mm f/2,8 + 1,4 TC (ver.3) for 18100,- hos en seriøs forhandler. bakdelen er 2.års garanti uten 5.års reklamasjonsrett

Og - muligens - at optikken skal sendes til Spania for reparasjon. Sørg i så fall for korrekt utfylt internasjonalt garantiskjema!

Lenke til kommentar

70-200/2.8L IS II med 1.4x TC får nok dårligere autofokus enn 70-300L (uten at jeg har prøvd dette selv), blir ett blendertrinn mer lyssterk på 280mm enn 70-300L blir på 300mm og er ikkw mye dårligere i bildekvalitet, i alle fall på de eksemplarene testet her.

Edit: På 200mm og lavere blir det klasseseier 70-200L IS II, som her i tillegg er over ett blendertrinn mer lyssterk.

ja det var stor forskjell, får meg enda sikrer på at 70-200mm er det jeg vil ha

Lenke til kommentar

Reiser til Spania i romjula, der får jeg 70-200mm f/2,8 + 1,4 TC (ver.3) for 18100,- hos en seriøs forhandler. bakdelen er 2.års garanti uten 5.års reklamasjonsrett

Og - muligens - at optikken skal sendes til Spania for reparasjon. Sørg i så fall for korrekt utfylt internasjonalt garantiskjema!

ja det kan bli komplisert dersom man ikke gjør dette rett, men er i spania flere ganger i året så det er lite problematisk for meg personlig. Så har man minimum et års europa garanti som sikrer at jeg kan levere det inn i norge det første året

God Jul alle sammen og takk for hjelpen så langt

Endret av Gibos
Lenke til kommentar

MÅ du plent ha zoom? Jeg hadde samme problemstilling som deg for noen år tilbake, og endte opp med å kjøpe et 300mm f/4 fastobjektiv (Nikon riktignok) istedenfor en zoom med eventuelle telekonvertere.

Det er kanskje bare i 5% av tilfellene jeg savner en kortere brennvidde når jeg har den påmontert, langt oftere ønsker jeg meg heller lengre brennvidde..! Bildekvaliteten fra 300mm f/4 objektivene (jeg tror Canon og Nikons versjoner er jevngode) er helt fremragende, og de tåler også en 1.4x telekonverter.

Men for all del, føler du at du må ha zoom, så kjøp det. Men tenk over hvilken ende av zoomen du vil bruke mest før du bestemmer deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, vet ikke om det er billig nok til at jeg selv ville frafalt 5 års reklamsjonsrett. Har du litt tolmodighet så dukker det nok opp et og annet tilbud her i landet og på samme objektiv. Vær og klar over at hvis du senere skal selge objektivet brukt kan manglende reklamasjonsrett bety noe.

Alle de nevnte objektivene i denne tråden er gode, valget kan kun man selv ta etter magefølelsen hvor reelt bruksområde bør være en betydelig part i dette samt personlig økonomi. Det viktigste er at magen etter handel ikke føles sur, men heller gir en vedvarende godfølelse.

Men vet ikke om vekt har vært et tema her? 70-200'n veier såvidt jeg husker rundt 1,5 kg og over 1,7 kg med tc. 100-400 veier rundt 1,3 kg, mens 70-300L veier rett over 1 kg.

Når det gjelder opplevd bildekvalitet i virkeligheten så tviler jeg på at man vil kunne oppleve noen forskjell mellom de 3 objektivene. Man må nok ned på pikselpeepingsnivå for å kunne finne eventuelle forskjeller, som regel er det fotografen selv som er mest avgjørende, dvs hvor bra man treffer med fokus, samt etterbehandlingsteknikken man bruker.

Tor

Lenke til kommentar

Canon EF 70-200mm F2.8L IS II USM + KENKO PRO 300 DIGITAL 1,4X DGX TC koster kr.19174.- i Norge.

Fordelen med Kenko TC er at den kan brukes på flere Canon objektiver enn Canon's TC, og koster under halvparten av Canon TC, og er minst like bra.

Vet du om den passer på 100mm f2,8 L is macro linsa til canon? skulle ofte ønske meg litt mer tele på den

Lenke til kommentar

Når det gjelder priser, garanti, reklamsjonsrett og annenhåndsverdi er det selvfølgelig noe man må ta med i beregningen, jeg anbefaler aldri noen å handle i utlandet men har ingen problemer med å gjøre det selv. Reklamasjonsretten på slikt utstyr vet jeg man kan slite med, er det et hakk eller andre småskader blir man lett avvist med argumenter som "brukerfeil" Men dette er en helt annen diskusjon.

Jeg har heller ikke noe i mot å kjøpe utstyr i norske butikker, gjør det stort sett på det meste, men har jeg et æren nær ynglingsbutikken min i spania samt at jeg kan spare noen tusenlapper nøler jeg ikke.

CANON EF 70-200mm f/2.8L IS USM II (1899) S:14700,- N:17495,- sparer: 2795,-

CANON EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM (1255) S:9739,- N:9995,- sparer:nada

CANON EXTENDER EF 1.4X III (438) S:3400,- N:4585,- sparer:1185

KENKO CONVERTIDOR 1.4X PRO 300 DG AF P/EOS DIGITAL S:1590,- N:?

CANON EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM S:10080,- N:12489,- sparer 2400,-

Man bør også være litt våken, det er ikke alt man sparer penger på, som eksemplet fra spanskesjappa viser koster 70-300mm det samme i spania som i norge mens man sparer 2785,- på 70-200mm linsa

Endret av Gibos
Lenke til kommentar

Canon EF 70-200mm F2.8L IS II USM + KENKO PRO 300 DIGITAL 1,4X DGX TC koster kr.19174.- i Norge.

Fordelen med Kenko TC er at den kan brukes på flere Canon objektiver enn Canon's TC, og koster under halvparten av Canon TC, og er minst like bra.

Vet du om den passer på 100mm f2,8 L is macro linsa til canon? skulle ofte ønske meg litt mer tele på den

Den passer i hvert fall på 100mm f/2.8 (ikke L), og så vidt jeg har lest skal den passe til alt. Fant det ut ved en tilfeldighet da jeg skiftet fra 200mm til makroobjektivet, og glemte å skru av TC-en.

Lenke til kommentar

Fant den enda biligere enn den jeg postet i går.

KENKO PRO DIGITAL 300 1.4X DGX - CANON kr.1625.-

+ Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM kr.16985.-

Tilsammen; kr. 18610.-

Vær oppmerksom på at det er fremdeles noen Kenko TC'r av den gamle typen i handelen. Den nye skal være merket DGX.

Endret av arthon
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fant den enda biligere enn den jeg postet i går.

KENKO PRO DIGITAL 300 1.4X DGX - CANON kr.1625.-

+ Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM kr.16985.-

Tilsammen; kr. 18610.-

Vær oppmerksom på at det er fremdeles noen Kenko TC'r av den gamle typen i handelen. Den nye skal være merket DGX.

Da bestilte jeg Kenkoen i Norge så den ligger klar når jeg kommer hjem. Skal avvente linsa en liten stund til for å se om det kan komme noe januartilbud, men det ser ikke så bra ut det da

Endret av Gibos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...