Gå til innhold

Garanti på "ikke-fungerende" laptop.

Padbear

Anbefalte innlegg

Er en ensom liten student som bestilte en laptop i september sist år (2010) og nå har strømmen + batteriet på dataen blitt helt ødelagt. Siden maskinen kostet meg 8000 kr og fremdeles fungerer flott bortsett fra disse feilene og det faktum at jeg nettop har brukt flere tusenlapper på en ny stasjonær maskin (som gjør at jeg ikke har så mange "spare penger" igjen), er jeg ikke særlig keen på å kjøpe meg ny.

Med strømmen mener jeg selve inntaket på datanmaskinen hvor det tilsynelatende ser helt bra ut, ingenting er brukket/ødelagt etter det jeg kan se, men fremdeles får dataen bare strøm hvis den sitter helt stille med litt press på ladder injektoren (altså, tuppen som går inn i datamaskinen) noe jeg kom over ved ren tilfeldighet.

Selfølgelig trodde jeg (som dere sikkert tror) at der var blitt koblingsfeil inne i selve ledningen, men etter å ha prøvd flere forskjellige laddere men problemet er det samme(altså, trenger litt press på tuppen for å få kontakt med "dataen"), så har jeg konkludert med at det er selve "hullet" på dataen og noen tilkoblinger der inne som det er blitt noe fusk med.

Batteriet på maskinen er også helt ødelagt, men det brydde meg ikke noe særlig helt til dette andre problemet oppstod. Batteriet ble ødelagt ca. 6 måneder etter bruk (med ødelagt mener jeg at det står at det er fullt, men etter ca 30 sec at den ikke har tilgang til ladder, slår dataen seg av og ikke på igjen uten en tilgang til konstant strøm, altså ladder) og det er bare et spørsmål om tid før datamaskinen ikke klarer å slås på engang.

Det jeg lurer på nå er om hvordan jeg nå skal gå fram for å få byttet/fikset disse delene på min data ettersom på komplett.no (som jeg kjøpte dataen til) sine sider står "produsentens garanti (md.): 24". Siden jeg aldri har trengt å bruke garanti på noe annet som jeg har kjøpt før, lurer jeg nå på hvordan jeg skal gå frem for å få dette til. Skal jeg kontakte komplett eller ASUS (som er produsenten til produktet) for å få denne garantien til å funke?

Jeg har allerede kontaktet komplett's kundeservice via e-post og spurt hvordan jeg skal gå frem videre (om jeg skal kontakte dem eller asus), men ikke fått svar enda (noe jeg regner med er pga. stor trafikk i juletider).

Derfor vil jeg gjerne høre på råd fra dere og hvordan denne prosessen garanti prosessen fungerer og hvilke steg jeg må ta for å få byttet ut disse vitale delene på min relativt nye bærbare datamaskin.

Ble kanskje litt mye skrift, men håper at noen av dere med erfaring tar dere tid til å lese alt og kan komme noen råd om hvordan jeg skal forholde meg videre til denne saken.

Endret av Padbear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal reklamere til selger, altså i dette tilfellet "komplett.no". Garantien på 24 mnd er fra produsenten Asus, men du har uansett 5 års reklamasjonsrett til selger. Ender nok med at du må sende inn PC'en din + lader til komplett.no slik at de får gjennomført en service på maskinen.

Lenke til kommentar

jeg har tilsvarende feil på min maskin, faktisk en ASUS det også.. kjøpt sommeren 2010..

starta som hos deg, med at jeg måtte holde kontakten i "spenn" for å få lade.

fant ut at det er fordi det var brudd på powerjacken ved kretskortet, og il slutt fungerte det ikke lenger, regner med at den delen ble knekt eller noe til slutt.

jeg kjøpte min hos mpx, og er vel likt der som hos komplett..

da må du isåfall gå via infocare og sende den inn der, noe jeg nettopp har gjort.

ganske enkelt egentlig..

ps: batteriet mitt er også dårlig, holder kanskje 5min uten ladern i..

men er visst bare 12mnd garanti på batteri :thumbdown:

Lenke til kommentar

Ok, men da skal jeg ta kontakt med infocare med en gang!

Takker for alle svar, veldig hjelpsomt ;)

gjør alt via nettet, registrerer maskin og noen dager senere dukker det opp et brev i postkassa, med en liten beskrivelse på hva du må gjøre og en lapp som klistres utenpå pakka..

pappeske må du stå for selv da, men bør vel ikke være så vrient i dissa juletider :thumbup:

så når det er ferdig leverer du den på nærmeste postkontor, så er det bare å sette seg ned å vente..

Lenke til kommentar

Batteriet mitt er også dårlig, holder kanskje 5min uten ladern i..

men er visst bare 12mnd garanti på batteri :thumbdown:

Det er 2 års reklamasjom på laptop batteriet,skal selv sende inn et et batteri(litt over 1 år gammelt) nå som ikke funker som det skal(maskinen slår seg av når batteriet kommer ned til 80% og windows mener batteriet må byttes)

Asus maskin dette og..

Noen med erfaring ang. reklamasjon av batteri som ikke er 100% dødt?

Endret av taz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...