AnonymDiskusjon Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Hei. Litt bakgrunnshistorie. Jeg (gutt,23 år) og storesøster(5 år eldre) har hatt et greit forhold inntil for et år siden. I januar i år ble alt mye verre, sannsynligvis fordi far uventet døde denne måneden. Vi har delt mye av bandommen sammen, men hun flyttet for å gå på skole ganske tidlig. Jeg og foreldre var på besøk i ferier, og noen gang ellers. Det ble ikke oftere fordi det var så langt å kjøre. Storesøster ble ferdig med å studere og hun fikk seg jobb i nabokommunen til barndomshjemmet, der hun jobber fortsatt. Vi møttes deretter ikke like ofte som jeg hadde håpet. Noen ganger var vi på kino(bare jeg og henne), noen ganger spiste vi pizza sammen ute, men hun ville aldri komme på besøk til barndomshjemmet der mor fortsatt bor. Samtidig flyttet jeg til osloområdet fordi jeg fikk en lukrativ jobb der. Dette skjedde i Mai 2010. I Januar 2011 døde som sagt vår far uventet. Jeg fikk fri fra jobben og fløy fra gardermoen samme dag. Jeg var hjemme for å trøste mor, før søster hadde kommet. Hun kom noen timer seinere. (Jeg stussa litt på hvordan dette var mulig, det er tross alt mye kortere fra nabokommunen og inn til barndomshjemmet, enn det var jobben min i oslo, både i tid og antall kilometer.) Jeg bodde nå hjem til mor under sørgeperioden. Vi fikk besøk av prest og begravelsesbyrå de påfølgende dagene. Søster kom hjem og satt der sammen med oss. Jeg og mor snakket aktivt med de besøkende, mens hun taklet sorgen på en litt annen måte, hun var stille omtrent under hele samtalen. Ved begravelsen uka etterpå kom hele familien - inkludert meg og søster, samt masse kollegaer og vennter; kirka var nesten full. Etter dette har jeg sett henne én gang: en gang da vi ble enige om å dra på egon, for deretter og se en film på kino. Egentlig ganske hyggelig. Jeg hadde håpet denne situasjonen kanskje kunne føre oss noe nærmere, men der tok jeg feil. Søster har aldri (som jeg kan huske) tatt telefonen når vi har ringt. Inntil i februar i år har hun derimot svart på alle smser vi har sendt. Jeg, mor, tante og onkel har nå ingen måte å få tak i henne. Hun svarer ikke når vi ringer, heller ikke på sms. Vi (jeg alene, mor, mor&tante og bare tante) har vært på jobben hennes for å forsøke å få tak i henne. "Hun har ikke tid" er svaret vi får når vi ber personalet der hente henne. Vi har sett henne ventende på bussen et par ganger, så vi VET hun er i live. Etter far døde, har mor solgt unna biler og eiendom. Jeg og mor har blitt enige om at jeg og søster skal få forskudd på arv på kr 960000 hver (tilsvarer maksgrense på fribelpet på skatt på arv). Jeg har nå flyttet tilbake til barndomshjemmet og er i ny jobb. Vi har den siste måneden prøvd å få tak i henne uten vha sms og ved å kontakte henne på jobb, uten suksess. Jeg skriver dette nå fordi mor endelig fikk en sms fra henne, hvor det stod som ca dette: "Slutt og kontakte meg på jobb, jeg vil feire jula alene". Jeg trenger nå hjelp og råd til hva vi kan gjøre videre. Hun kan jo ikke være helt frist, men samtidig kan vi heller ikke tvinge et voksent menneske til psykiater heller? Det er også et økonomisk aspekt ved dette; jeg kan ikke få utbetalt forskudd på arv før både jeg og søster signerer på et arveskjema. Vi er ikke så mange igjen i familien min nå, vi blir bare fire personer ved julefeiringa. Jeg har bare en onkel og tante pluss mor igjen, besteforeldre har også dødd for noen år tilbake. Jeg skulle virkelig ønske å ha et godt forhold til min søster, men det virker det som hun ikke er interessert i.. Postet av anonym: 30ce0c20ef6957b012db0b774069e28d Lenke til kommentar
Drugstar Genius Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Høres ikke bra ut, mennesker reagerer veldig ulikt når det kommer til dødsfall og ho er nok i den værste fasen enda, ikke vurdert å reise bort til henne? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2011 Høres ikke bra ut, mennesker reagerer veldig ulikt når det kommer til dødsfall og ho er nok i den værste fasen enda, ikke vurdert å reise bort til henne? Vi har aldri fått kommet inn i leiligheten hennes. Hun bor i en boligblokk der du må ringe på for å få åpnet den nederste døra, og da svarer hun aldri. Postet av anonym: 30ce0c20ef6957b012db0b774069e28d Lenke til kommentar
Drugstar Genius Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Høres ikke bra ut, mennesker reagerer veldig ulikt når det kommer til dødsfall og ho er nok i den værste fasen enda, ikke vurdert å reise bort til henne? Vi har aldri fått kommet inn i leiligheten hennes. Hun bor i en boligblokk der du må ringe på for å få åpnet den nederste døra, og da svarer hun aldri. Postet av anonym: 30ce0c20ef6957b012db0b774069e28d Ring på hos noen andre og håp at de åpner Lenke til kommentar
KeyanZa Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Dere minner henne sikkert om faren, så det er vondt å se dere. Tror du/dere må ringe ¨på hos naboen for å så komme seg inn, få lurt henne til å åpne døra så gi henne en kjempe klem bare holde fast i henne, regner med hun trenger å få prate ut men det gjør sikkert for vondt for henne... Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Bare jeg som tenker at dette kan ha andre grunner? Kan det ha vært noen mishandling du ikke vet om inne i bildet? Kan det være noe moren din har visst om? Vil hun ikke ha kontakt synes jeg heller ikke dere kan tvinge henne. For alt du vet kan dette ha vært et veloverveid valg fra hennes side. Selv om jeg personlig mener at i det minste lillebror bør få et godt svar.. Hva med å sende henne et brev? Hvor du forteller hvordan du føler det, at du er redd for henne og kunne ønsket deg et svar på om dette er noe hun virkelig vil? Får du ikke svar er det ikke så mye mer du kan gjøre. Da må du prøve å legge det bak deg, selv om det virker umulig med så nær familie. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Skjønner at det er leit. Dere må nok gå ut fra at hun er frisk når hun greier å passe jobben sin. Kanskje har hun en hemmelig venn å feire jula sammen med. Dere bør ikke presse henne mer om jula, men har dere prøvd å sende SMS om arven? Eller prøvd å skrive et formelt brev med orientering om arven og at hennes underskrift er nødvendig? Hvis ikke dette gir noen respons, tror jeg neste steg må være å sende et brev via en advokat. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Jeg har opplevd mange dødsfall men jeg har taklet det men det virker ikke som om hun taklet dødsfallet til sin far. Du må bare fortsette å kontakte henne å spørre henne om hvorfor hun ikke tar telefonen når du ringer henne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå