Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Underlig oppstartsproblem med Asus P7P55D-E

Anbefalte innlegg

Maskinvaren er:

Asus P7P55D-E hovedkort

Intel i760 prosessor

Corsair 2x2GB minnebrikker

Gigabyte GTX460

Corsair TX650 strømforsyning

Windows 7 64

Diverse vifter og lagringsenheter, ingen tilleggskort

Eier sier maskinen nekter å starte etter en kald avslutning. BIOS er resatt og henger etter hver gang jeg forsøker å manuelt sette verdier (mao. det virker som det ikke blir lagret til EEPROM). MEM_OK lyser konstant rødt og vil ikke la seg aktivere etter en omstart. Kommer jeg videre, lyser BOOT_DEVICE_LED konstant rødt (ikke så rart da BIOS ikke lagrer disken jeg setter opp som oppstartsenhet).

Jeg har fått den opp og gå i Windows uten noen endringer i maskin- eller programvare, men jeg støter på samme problemet hvis jeg avslutter. Den kommer seg uten problemer ut av hvile-/dvalemodus hvis jeg først har kommet meg inn i Windows. Det som virker sannsynlig, og som litt google-fu også støtter opp under, er at hovedkortet tror jeg starter på ny fordi en overklokking gikk skeis. Av en eller annen grunn settes DRAM_voltage til 1.4V eller noe spinnhakkende vilt (Corsairs standardverdier er 1.65V).

Jeg har gjort følgende:

Oppdatert BIOS - ingen endring

Resatt BIOS på alle mulige måter - ingen endring

Lastet automatiske standardverdier - ingen endring

Manuelle verdier for diverse, deriblant minnebrikkene - ingen endring

Oppstart uten harddisker - ingen endring

Gjenstår:

Oppstart med andre minnebrikker

Noen som har et løsningsforslag her? Jeg skulle gjerne bare stengt av overklokkingsfunksjonaliteten på hovedkortet fullstendig (alt som ikke har med SpeedStep å gjøre), men det lar seg ikke fra BIOS så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...