Gå til innhold

Hold avstand, for helvete!


Poppmunn

Anbefalte innlegg

Ja, folk som skaper kø er utvilsomt også et problem. Vi har jo som kjent en fin låt om dette temaet:

 

 

Men dette blir uansett noe helt annet. Jeg får ihvertfall ikke tullinger helt oppi rævva på meg fordi jeg kjører for sakte og lager kø. Når jeg holder fartsgrensa på vinterføre og det ikke er noen andre biler i nærheten og jeg likevel får en luring på støtfangeren min, er det ikke jeg som skal flytte meg. Jeg gjør det riktignok likevel, siden jeg ikke vil ha noen farlige situasjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spiller det egentlig noen rolle? På vinteren kjører man etter forholdene, og ingen har rett til å ligge på støtfangeren min om jeg holder 2-3 km/t under fartsgrensa, uansett hvor gode kjøreforhold det måtte være. Som tidligere påpekt er ikke fartsgrensa noen minimumsgrense og spesielt ikke om vinteren. Jeg kan likevel opplyse om at mitt speedometer viser ca. 5 for lite, og at jeg derfor pleier å legge med mellom 5 og 10 over fartsgrensa når forholdene tillater det. Dermed kjører jeg altså 2-3 for fort, noe som gjør det enda verre at folk skal ligge på støtfangeren min.

 

Hvor mange som ligger bak meg? Det varierer. Forrige gang var det klokka fem om morran på en bygdevei uten andre biler i nærheten. Andre ganger har jeg hatt flere biler både foran og bak meg og mens jeg har holdt jevn distanse til bilen foran, har den bak vært helt oppi rævva mi uten grunn. Det er ihvertfall ALDRI jeg som lager kø, i tilfelle det ikke skulle være klinkende klart nå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ok, da så. Da vil jeg råde deg å kjøre forbi bilen foran. Selv om du ikke skaper kø så gjør du ikke køen mindre av å ligge bak en bil. Ellers er jeg enig i at folk må gi faen i å ligge på fangeren. Det har ingen hensikt. Med mindre noen skal forbi da.

 

Men de som virkelig kan kjøre har ingen problemer med å komme forbi noen som ligger rundt fartsgrensa. Problemet i Norge er nok at det finnes mange nølere som er usikker på forbikjøringer og av en eller annen syk grunn vil ligge på fangeren din.

Lenke til kommentar

kjøreforhold det måtte være. Som tidligere påpekt er ikke fartsgrensa noen minimumsgrense og spesielt ikke om vinteren. Jeg kan likevel opplyse om at mitt speedometer viser ca. 5 for lite, og at jeg derfor pleier å legge med mellom 5 og 10 over fartsgrensa når forholdene tillater det. Dermed kjører jeg altså 2-3 for fort, noe som gjør det enda verre at folk skal ligge på støtfangeren min.

 

Altså, hvis noen kjører fortere enn deg og vil forbi,så skal du selvsagt slippe de forbi, TOTALT UAVHENGIG av hvor for du kjører selv. - Om du ligger 10 over eller 10 under fartsgrensa har da ingenting å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, hvis noen kjører fortere enn deg og vil forbi,så skal du selvsagt slippe de forbi, TOTALT UAVHENGIG av hvor for du kjører selv. - Om du ligger 10 over eller 10 under fartsgrensa har da ingenting å si.

Vel, nå drar du den litt langt. Du tenker sikkert på trafikkreglenes paragraf om forbikjøring?

 

§ 12.
Forbikjøring

 

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse

Du slipper de forbi (sett at det lar seg gjøre), men det kreves ikke at du stopper eller senker farten hvis du selv holder høyere hastighet enn fartsgrensen tillater.

Endret av Runar waits for alice
Glemte link.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei jeg snakker ikke om trafikkreglene, men det selvsagte i at hvis noen bak deg vil kjøre fortere enn du gjør så skal du slippe de forbi. - Det er kun vanlig folkeskikk og gjør veien sikrere for både deg og andre.

Trafikkreglene overstyrer «folkeskikk». Dessuten ser jeg ikke det høflige (ref: folkeskikk) i å tvinge seg forbi noen som allerede bryter fartsgrensen. Du kan heller ikke påstå dette gjør veien sikrere.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg falt litt av debatten her. Snakker dere nå om kjøring på firefelts eller tofeltsvei nå?

Prinsippet er det samme begge steder. Kommer det noen bak deg som vil forbi, skal du holde til høyre og ikke øke farten (dette er ikke det samme som å vike unna og senke farten). På veier med fire felt skal du allerede ligge i høyre felt med mindre du selv foretar en forbikjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har helt klart mye å lære av svenskene når det gjelder kjøring på veien. Farter en del i Sverige og der legger de seg godt inn til høyre hvis de ser att det er biler som kjører fortere og vill slippe disse forbi.

 

Noen som irriterer meg er når man holder sekunders grensa på firefelts vei så kan man banne på att det kommer en eller annen tullig som plutselig finner ut att han/ho også skal ligge i venstre feltet slik att jeg må bremse opp for ikke å kommer for nærme.

Lenke til kommentar

Det verste jeg har vært ute for i trafikken må være en skikkelig rumpekjører av en lappsvenske. Kjørte på E10 i 90-sona mellom Kiruna og Narvik i sommer. Fremst var det et norsk vogntog, så oss, så lappsvensken i en Volvo V50. Etter noen mil utenfor Kiruna mot Narvik tar trailersjåføren og hiver ut en tom 1,5L flaske med Cola fra førervinduet. Denne traff oss såvidt, den gikk akkurat opp under bilen og small opp i understellet. Så ser jeg i speilet at svensken i V50'en etter oss fikk denne flasken nettopp rett i frontruta.

 

Etter dette la svensken seg helt oppi ræva mi, med sikkert en halv meters klaring i 90 km/t! Jeg satt på nødblink siden jeg ikke turte gi signal med bremselys fordi jeg kjørte en splitter ny bil som ikke var min. Men svensken gjorde nok dette ganske så bevisst, siden han var godt kjent på veiene, han tok nemlig nok ikke hintet med nødblinken. Plutselig blir fartsgrensen satt ned til 30-sone pga. veiarbeid, svensken ligger enda i ræva og jeg tørr ikke bremse ned. Plutselig blir det 10-15m med GRUS midt i asfalten med STORE hull i! Jeg hadde ikke annet valg enn å styre så godt jeg kunne unna hullene og det gikk overraskende bra, kunne endt mye verre enn som så.

 

Rett etter veiarbeidet legger V50'en seg på siden av oss, ser på meg, peker på meg og lager pistoltegn mot sitt eget hode. For deretter å flire og kjøre forbi og bli borte i horisonten. Greit at denne svensken misforsto og trodde at vi var skyldig i Colaflasken som dermed provoserte vedkommende, men dette er ikke måten å ordne opp i det på. Jeg ble ganske så redd selv. Hvorfor trailersjåføren kastet ut en tom 1,5L flaske ut vinduet uten å sjekke speilene sine for biler bak er for meg helt ukjent.

Endret av Paulsen2k
Lenke til kommentar

Jeg er fullt klar over regler og plikter for kjøring på begge veier. Grunnen til at jeg spurte var fordi det virker som at dere diskuterer forskjellige scenarier.

Beklager, det jeg mente var at reglene er de samme uansett, derfor det har ikke så mye å si hvilke (forbikjørings)scenarioer vi diskuterer. Men jeg ser nå hva du mente, og «folkeskikk» som kjetilkl snakker om er litt mer relevant hvis det er snakk om flere kjørefelt i samme retning.

Lenke til kommentar

Dette er jo et problem både på landevei og i tett bytrafikk. Og det trenger i de færreste tilfellene være et tegn på at noen vil forbi. Det er bare en uvane enkelte har lagt seg til. Det skjer jo fra tid til annen at den er påkjørsel bakfra på brua fra Tromsøya til Kvaløya i rushtrafikken. Syklet over brua i høst da to biler ikke klarte å stoppe for bilen foran som måtte bremse ned for saktegående kø. Begge sjåførene fikk førekortet beslaglagt. Ved flyplassen i Tromsø, er det to felt i hver retning. Selv om man ligger i høyre felt, er det noen som ikke klarer å holde avstand.

 

Jeg gjør som flere her. Blinker først med bremselysene tre ganger for å minne dem på tresekundersregelen. Dersom det ikke nytter, bremser jeg forsiktig ned og gir gass for å skape avstand. Dersom det ikke nytter heller har jeg ikke noe valg, og må senke farten slik at den avstanden bilen bak holder blir litt tryggere.

Lenke til kommentar

Nei jeg snakker ikke om trafikkreglene, men det selvsagte i at hvis noen bak deg vil kjøre fortere enn du gjør så skal du slippe de forbi. - Det er kun vanlig folkeskikk og gjør veien sikrere for både deg og andre.

Trafikkreglene overstyrer «folkeskikk». Dessuten ser jeg ikke det høflige (ref: folkeskikk) i å tvinge seg forbi noen som allerede bryter fartsgrensen. Du kan heller ikke påstå dette gjør veien sikrere.

Overstyrer i hvilken forstand? Både folkeskikk og trafikkreglene er normer som begge er avhengige for at trafikkbildet skal fungere optimalt. Det hjelper lite å tviholde på loven hvis det skaper irritasjon og farlige forbikjøringer. Hvis bilen bak ønsker å kjøre forbi, skal han få lov til det, og jeg mener man da skal gjøre sitt for at dette skal gå så enkelt og smertefritt som mulig. Jeg sier ikke at jeg som ligger 20 over grensa skal vike inn i hver bussholdeplass for å slippe "30 over-sjåfører" forbi, men personlig gir jeg gjerne et blink til høyre (hvis jeg kjører varebil) og muligens senker hastigheten på slettene, for å gjøre forbikjøringen tryggere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er jo et problem både på landevei og i tett bytrafikk. Og det trenger i de færreste tilfellene være et tegn på at noen vil forbi. Det er bare en uvane enkelte har lagt seg til.

Tror dessverre du har mye rett i det. Provoserende irriterende godt eksempel opplever jeg av og til på motorvei, som feks en sen kveld på en praktisk talt tom E6 gjennom Østfold her om dagen. Lå i høyre felt ganske nøyaktig på fartsgrensen, og eneste bil jeg så lysene fra var en som sakte tok meg igjen. Men legger de seg over i venstre felt og kjører forbi når det nærmer seg? Neida, man kliner seg helt opp i bagasjerom, og der blir man liggende å gnage med 5 meters avstand i 100, mens venstre felt og resten av veien er tom.

 

Tror det er samme kategori som under samme omstendigheter (tom motorvei), og når de først bestemmer seg for å kjøre forbi finner det praktisk å legge seg inn igjen i høyre felt så fort at jeg må bremse, istedenfor å fullføre forbikjøringen.

 

 

Egentlig syns jeg sånt er på grensen til fascinerende, menneskelig sett. For i motsetning til i mange andre trafikale uregelmessigheter finner jeg ingen formildende eller forklarende omstendigheter, jeg lurer veldig på hvordan de resonerer, eller om det eventuelt rett og slett bare er helt mørkt..?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Visst folk patter på støtfangeren min så napper jeg litt i brekket slik at de får en "aha" opplevelse å som regel forsvinner de en del bak.

Til de som ikke tar hintet bremser jeg ned å slipper de forbi.

 

Er så utrolig irriterende.

Lenke til kommentar

Var en fyr som lå i min støtfanger på motorveien, venstrefeltet er klart så hvorfor i helvete ligge i min støtfanger i 120 i 100 sone da?! En liten trøkk på bremsen og han forsvant langt avgårde i speilene. Jeg tråkket på bremsen for å unngå et fint stort hull som hadde blitt i løpet av natten. Så han aldri mer så veit ikke om han skvatt skikkelig. Men ligger du bak meg i 10 minutter og jeg ser knapt dine lys så har du mistet noen skruer for å si det sånn.

 

 

Eller de idiotene som kjører forbi deg men for å så legge seg i fartsgrensen ender jo med at du er den som ligger i støtfangeren dem sin etterhvert og blinker med lysene. Du kunne da for faen holdt deg bak meg hvis du skulle kjøre forbi meg på venstre feltet og feltene ble til et? Er det ikke lov å kjøre forbi da, pleier jeg noen ganger å gjøre det uansett for å ikke bli irritert da.. Når jeg da ligger i 85 på mitt speedometer som sier at jeg da ligger i 80 og du forsvinner i spilene etterhvert og du som kjørte forbi meg? Jaja, mye rart i trafikken.

 

Men igjen folk som ligger i støtfangeren pell dere vekk uansett om jeg ligger 10 til 20 kilometer over fartsgrensen, jeg "kommer" borti bremsen jeg noen ganger.

 

 

 

Husker igjen 23 veien som har drøbaks tunnelen, kjører nesten hele sletten med en bil i ræva mot Drammen, jeg legger meg litt til høyere og bremser litt ned for å få idioten forbi, det vil han ikke. Deretter gasser jeg og ligger i 85-90 på 80 sone. Han ligger enda oppi ræva!! Når du har den store bakken oppover ved Røyken der(Dette er mot Drammen) så kjører ikke tullingen forbi!?!!? Da er det to felt. Han bremser og forsvinner lengre og lengre bak, og jeg bare sitter der som ???. Kommer til rundkjøringen og kjører videre på 23 veien, da kommer idioten igjen?!. DA VAR DET NOK OG JEG HIVDE INN BREMSEN OG DU HØRTE AT FYREN BREMSET SOM BARE DET ETTERSOM HAN NØD BREMSET VEL. Bremsene hans hylte og det endte med at jeg aldri så han igjen! Så deilig han hadde irritert meg nok med å lage faenskap og nå fikk han igjen.. Jeg tråkket bare på bremsepedalen jeg.

Endret av Andzel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...