Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Testikkelkreft

anonym91

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har det veldig tungt. Jeg tror jeg har testikkelkreft. Det verste av alt.. jeg tror jeg har hatt det i flere år. Det har vært en kul på venstre testikkel ganske så lenge, men jeg har aldri tenkt over det (pluss kulen er avgrenset, noe som jeg har lest gjør det enda mer sannsynlig for kreft!). Nå først i dag, så tenkte jeg å søke det opp på google, og det er så tungt å lese. Jeg er 20 år, og en av mine største drømmer er å skape en familie. Nå, siden jeg sannsynligvis har gått med kreft i alle fall 1 år, så er jeg redd jeg muligens kommer til å dø, eller at jeg vil bli steril og ikke ha den muligheten. Jeg kjenner til sædbank, men det er liksom ikke det samme.

Jeg skal bestille time hos lege, for å finne ut om dette er kreft for real, men jeg er vanvittig redd. Plis. Kan noen komme med noen oppmuntrende ord til meg? Jeg klarer ikke å sove, jeg klarer ikke å spise, jeg ser for det meste bare helt løst på mac'n og vet ikke hva jeg skal gjøre.

La oss si jeg har gått med dette i 2 år. Hva er sjansen min for å dø, da? Jeg prøver å lese om slikt, men finner ikke så mye.

Jeg er vanvittig redd.

Endret av anonym91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke sikker dette er kreft, fins flere andre tilstander som er lik i oppførsel.

Svært få folk dør av testikkelkreft idag, faktisk så behandlingen av det veldig god.

Det verste du kan gjøre er å google, du gjør degselv engstlig.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Er det normalt med litt smerter i testiklene av og til? Jeg føler av og til i venstre testikkel (hvor kulen er) smerter, men det kan være 1 gang hver 3 mnd eller mer. Jeg føler liksom at noen av syntomene som står på google, er det jeg har, og da blir jeg så vanvittig engslig. Hvorfor ellers har jeg en avgrenset kul?

Testiklene mine er like store, men har opplevd før at den til venstre har blitt litt større enn den andre i kanskje noen minutter, for så ha roet seg. Dette har vel skjedd 1 eller 2 ganger.

Har aldri grinet før i mitt liv, men i natt har det bare fosset ut av meg. Har aldri opplevd kroppen min gå i mot meg.

Lenke til kommentar

Slapp av, kulen har vært der lenge, og det er sannsynligvis ikke kreft.

I tilleg er testikkelkreft en mild og grei kreftform om man først skal være så uheldig.

Drømmen din om å starte familie er uproblematisk selv om det skulle være kreft. Vanligvis så blir det aktuelt å fjerne en testikkel ved kreft - og da har man en igjen, som fungerer 100% som normalt.

Det går også an å få fryst ned sæd, om det skulle være kjangse for at du blir steril.

Postet av anonym: be85ecc02a18022e1137dab22aff8370

Lenke til kommentar

Skjønner godt at du er engstelig, det ville jeg også ha vært. Men det er sikkert noe helt ufarlig. Fettklumper kan man finne overalt på kroppen, og det er naturlig å bli bekymret om man finner kuler og klumper som man mener ikke burde være der.

I fjor sommer fikk en god kompis av meg testikkelkreft. Det var ganske sykt, vi hadde vært ute å tuslet litt i byen og tatt en matbit sammen, og når vi var på tur hjem begynte han å klage over intense smerter i magen og nedover mot testiklene. Han dro til legevakten og ble undersøkt samme kveld, og der kunne en spesialist fastlå med en gang at det var kreft det var snakk om. Det tok ikke lange tiden før han ble operert, og de fjernet da den ene testikkelen. Han måtte gå på cellegift og ha litt etterbehandling i et halvt års tid eller noe, men nå er han helt frisk igjen. Testikkelkreft er som nevnt over her en av de milde krefttypene, og prognosene er veldig gode.

Nå er ikke jeg lege, men iom. at du har hatt denne kulen i ett års tid, og han kompisen min fikk smertesymptomer så og si med en gang, høres det lite sannsynlig ut for meg at du har noe sånt. Symptomer kan vel variere med tanke på tid, men ett år høres lenge ut synes jeg.

En annen ting; du skal drite i å google symptomer på sykdommer hvis du tror noe feiler deg. Da kjenner du plutselig ting du ikke har kjent før, og du stresser deg opp unødvendig mye. Jeg fikk astma for 3-4 år siden, og da var jeg sikker på at jeg hadde lungekreft. Jeg slet med å puste om nettene, hostet hele tiden, og alt var kjipt. Jeg var selvfølgelig dum nok til å google diverse sykdommer, og var ganske langt nede en periode.

Ta deg en tur til legen og legg fra deg google i mellomtiden. Lykke til, du skal nok se at alt ordner seg :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Først, dropp å søke opp sykdommer på google, det er BAD! Jeg fikk smerter i testikkelen etter at jeg gjorde det.

Jeg fant en kul på testikkelen, og var sykt langt nede en periode. Fastlegen sjekket det, og sendte meg til Ultralyd. Men siden angsten veltet seg i meg, ventet jeg ikke på UL-timen hos det offentlige, jeg drop på Volvat og fikk Ultralyd på dagen :) Jovist var det ikke bare 1 kul, men han fant også en kul til, og en kul i bitestikkelen...Trur du jeg var i sjokk eller???

Heldigvis viste det seg at kulene ikke var kreft. Noe de ikke er i 95% av tilfellene. Det kan være fettklumper, arrvev , cyster o.l. Og de kan gjøre vondt, men man får ikke gjordt så mye med det.

Ang. Sædbank, hvis det skulle være kreft, så fikser de dette på sykehuset før en evnt. Operasjon. Og selv om 1 testikkel er borte, har moder jord heldigvis utstyrt deg med 2 stk, slik at det å produsere barn skal gå like bra selv med 1.

Litt trøste-statestikk.

90% av tilfellene er ikke kulen kreft

95% sjangs for å overleve Testikkelkreft

Men uansett, Oppsøk lege kjapt, det er fælt å dra til legen med slikt, men det er værre om du venter. Hvis du har kreft, så har du det uansett liksom, så jo fortere du oppsøker lege og får satt i gang prosessen, jo bedre blir utfallet, uansett :D Men, igjen, det er mest sannsynlig IKKE kreft! :D

Lenke til kommentar

Eg har nylig vært igjennom AKKURAT det samme som deg, og eg vet veldig godt hvordan følelsene er når man lever i uvissheten. Få deg en legetime snarest og få dette avklart. Om fastlegen din er like vanskelig som min så husk at du også kan kontakte privatlege, selv om det er dyrere. Men den ekstra kostnaden synes eg det var verdt.

Eg hadde ikke testikkelkreft. Det legen sa til meg var at de aller fleste som fikk konstatert testikkelkreft oppdaget det ikke via klumper og selvundersøkelse, men via andre symptomer fordi kreften har spredd seg. Så om klumpen er den eneste mistanken du har for at det er testikkelkreft så kan du berolige deg selv med at det er sannsynligvis ikke kreft. Og i det minste ikke ondartet. Men kontakt lege selvfølgelig, så får du det avklart.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...