Gå til innhold

AMD drar en frekkis – Radeon 7970 er lansert


Anbefalte innlegg

Videocard-PCI-Express-AMD Sapphire Radeon HD7970 3G GDDR5 PCI-E HDMI / DVI-I / DUAL MINI DP

 

CDon.no 5 439,-

 

 

Søkte på 7970 på prisguiden. Håper ikke dette blir prisen på kortet. o_O

 

ca.1000kr dyrere i sverige: Sapphire Radeon HD7970 HDMI Dual-DisplayPort 3GB,6 409:-

 

men tror ikke at dette blir den endelige prisen.. da er det rett å slett ikke verd det :whistle:

 

edit: heftig ytelse i crossfire da :love:

Endret av Kent -amdme-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPUene gjør det da ikke signifikant forskjellig i de kunstige testene, som dermed utjevner forskjellen, og det illustrerer nettopp at de kunstige testene ikke stemmer overens med de virkelige testene.

 

Bulldozer er ikke forkastelig dårlig i ren ytelse, selv om ytelse per watt gjerne er noe dårlig. Men husk at det er naturlig å vurdere FX-8150 mot i5-2500K i en spillmaskin, og selv om det ikke er merkbar forskjell i de fleste tilfeller, så er i5-2500K en kraftigere CPU som også trekker mindre effekt. Sånn sett er det ikke god grunn til å foretrekke FX-8150. De som bruker maskinen også til andre ting enn spilling bør da se på benchmarks av slike programmer og se om det trekker i favør av den ene eller andre.

 

Edit:

Dette er åpenbart stiv startpris, men HD 7970 er ikke verdt prisen ytelsemessig til 5.439 kr, når du får GTX 580 med 90% av ytelsen til 3.490 kr (64% av prisen), og til 3.995 kr får du godt fabrikkoverklokkede kort som vil gi omtrent samme ytelse som HD 7970. Dette er rent ytelsemessig. Uansett er ikke dette vanlig for dette segmentet.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Hvis man kjøper HD 7970 for å spille med 120 Hz på 1920x1080 i mange spill så blir man skuffet. Det er bare ett de 15 spillene som klarer 120 Hz i 1920x1200, nemlig Dirt 3. Der scorer bulldozer 121 fps på 1920x1200 og sikkert mer med litt overklokking. Med andre ord ikke noen grunn til å velge bort Bulldozer av den grunn.

 

Gjennomsnittet er irrelevant av flere grunner:

1. Det inkluderer kunstige tester

2. Det inkluderer forskjeller av akademisk interesse (f.eks Dirt 3 sine 121 vs 139 fps og en rekke av de andre spillene dersom man skal spille på 60 Hz skjerm)

Man klarer da fint 120fps med et HD 7970, bare ikke forvent å kunne sette alt på full pupp i de hardere spillene. Å ha akkurat 120 fps hele tida er heller ikke nødvendig, 100 fps er i de fleste tilfeller mer enn nok for å få den ønskede mykheten i et spill.

 

Poenget er at når man overklokker et HD 7970 (som fint klarer +25% på stock kjøling og mer med litt kjøling og spenning) vil en Sandy Bridge prosessor gi den lengre ben å strekke seg på enn en Bulldozer. I veldig mange spill vil en Bulldozer kunne oppnå ~90 fps, mens en Sandy Bridge klarer 120fps etter overklokking, av de testede der dette er relevant: Crysis 2, Hard Reset og Skyrim. Høyere gjennomsnittlig fps betyr ofte også høyere minimum fps, som er vel så viktig i de fleste tilfeller.

 

Kunstige tester er et viktig poeng, men å påstå at Dirt3 er av akademisk interesse blir litt feil: 139fps vil ha høyere minimum fps enn 120 fps. Ikke særlig merkbart, men verdt å ta med i vurderingen.

 

Uansett understreker testen noe vi har visst i et år nå: Intel er veien å gå for gaming.

 

 

Å betale 5500 kr for et HD 7970 er uaktuelt for meg med mindre jeg får 1400MHz + ferdigmontert vannblokk. 4500 kr er det lengste jeg vil strekke meg for stock kjøling.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Mistenker at yield er såpass god at det lønner seg mer å få solgt flere kort på lavere pris enn færre kort på høy pris...

 

Tja, CES + NVIDIA og NDA = Rykter.

 

Det er ikke noe tvil om at yield er bra men jeg antar også at takket være CES og rykter om at Nvidia kommer tidligere med neste skjermkort har gjort at Amd nå satser på å få solgt mest mulig sånn at kortet får kommet seg godt inn på markedet. Det er jo tross akkurat nå de har et gedigent "window of opportunity" som må utnyttes så lenge de kan for å få litt forsprang på Nvidia.

Lenke til kommentar

Tror AMD skyter seg selv i foten om prisen bikker 5000kr her til lands, da er det ikke aktuelt for min del å kjøpe, det blir rett å slett ikke verdt det. 4500 er absolutt maks for min del, så jeg håper de priser dette vettugt.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

om prisen bikker 5000+ så kommer nok flere til å vente, ikke alle selfølgelig, men jeg vil tippe det da ikke blir så aktuelt for flere å kjøpe i første omgang, å da kan det jo hende de som i utgangspunktet hadde tenkt på 7970, heller venter på nVIDIA sine kort, jeg personlig kjøper ikke hvis prisen bikker 5000, da kan det hende jeg også venter, så da kan det hende jeg ikke går for Radeon denne gangen også..

 

Men nå tenker jeg bare høyt, vi får se hva prisen blir, men det er nok lurest om prisen havner rundt 4000kr, det er værtfall det jeg vil tippe er en mer riktig pris på 7970.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...