Gå til innhold

AMD drar en frekkis – Radeon 7970 er lansert


Anbefalte innlegg

Ser jo bra ut dette, med bedre drivere så blir det nok enda bedre (BETA drivere i de testene som er ute nå). Klokker bra, bruker forholdsvis lite strøm, holder seg under 80 grader ved load, og er i noen tilfeller opptil 40% raskere enn GTX580.Har det dukket opp noen prisinfo i norske nettbutikker enda?
ifølge sweclockers ca 5000sek :whistle: regner med 500-700kr billigere i Norge.

 

også legger du på moms og greier så blir det godt over 6000 xD

nei, den er tatt med i "beregningen" ;) Prisen kommer nok til å ligge mellom 4000-4500kr :yes:

 

Det som er synd er at det nytter ikke å bare kjøpe ett kort.. ikke når man er vant til crossfire ytelse :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er vel ikke bare MS som bestemmer DX ? vil vel anta at hvis ms ikke gadd å lansere ny dx så ville vel skjermkort produsentene sagt noe. er jo dem som lager dx hardwaren så de har vel et ord med i laget.

 

Poenget mitt var vel heller at MS ikke har gjort så sabla mye og har heller fokusert mer på Xbox der selskapet tjener faktisk en del penger takket være abonneringstjenesten sin , selvsagt så har selskapet kunnet sørget for å fokusere mer på PC og eventuelt nyere og bedre versjoner av DX , men dette har ikke skjedd.

 

Skjermkortprodusentene har dog tatt i bruk nye muligheter som feks PRT og ikke minst så har de gjort en del optimaliseringer for å få ytelsen til å øke betraktelig uten at man har gjort de enorme endringene i feks antall Tesselerings enheter.

 

Det er ikke slik at plutselig en dag får AMD og Nvidia en epost fra MS om den nye spesifikasjonene/egenskapene til D3D12. Dette er noe som blir utviklet i samarbeid med hardwareutviklerene.

 

Skjermkortene og API'ene har dog blitt såpass fleksible at det er stort sett hardware ytelse og minne det står på.

Det er uansett trist å tenke på at selv også Southern Islands og Kepler vil trolig hovedsaklig se DX9 kode i spillsammenheng.

 

Det er riktig som du sier at dette blir utviklet i samarbeid med hardwareutviklerne , men nå har det tross alt gått en del år siden Windows 7 ble lansert og det har fortsatt ikke skjedd helt de store forandringene på DX. Ergo er i alle fall min konklusjon at MS rett og slett henger etter og har fokusert på andre ting , noe som kan koste selskapet dyrt om kundestrømmen bytter til iOS siden forskjellene stadig vekk blir mindre.

Lenke til kommentar

 

ca 60% forbedring ser det ut til.

 

såpass! får vel kjøpe et sånnt kort :)

 

hvor stor forskjell er det egentlig på de forskjellige produsentene?

f.eks asus vs Sapphire.

Null forskjell på annet enn klistremerkene i begynnelsen. Samme kjøler, samme GPU og samme PCB

4dB høyere enn 6970. 10dB er dobbling..så da blir 4dB 40% økning i støy?

Anbefaler deg å slå opp desibel og logaritmer på wikipedia.

10 dB forskjell betyr 10 ganger mer støy, men det betyr ikke at 4 dB betyr 4 ganger så mye støy.

Lenke til kommentar

Bare lurer på hvordan er dette kortet i når man redigerer film/bilder iforhold til nVIDIA sine kort. Spesielt i Adobe og Autodesk sine programmer, så blir jo nVIDIA sin CUDA teknologi brukt for å forbedre ytelse og lignende. Har AMD noen tilsvarende funksjoner?

PhyzX er jo også en av sakene som nVIDIA tilbyr, denne vet jeg mindre om eller om det bare er et fancy navn, men er vel en fysikk motor?

 

Selv om AMD har det krafigste 1kjerne kortet, hvordan fungerer den i andre oppgaver som nevnt over? ^

AMD har satset stort på OpenCL med dette kortet, og det synes: bedre ytelse enn GTX 580 i de fleste tilfeller og en enorm forbedring sammenlignet mot HD 6990.

 

Når programvarestøtten kommer i OpenCL istedet for CUDA (som ikke er en god fremtid) vil AMD kunne levere minst like gode varer som Nvidia med GCN.

 

PhysX er skrevet i x86 og omskrevet til CUDA. Det er ren eyecandy uten noen form for gameplaypåvirkning og absolutt ingen fysikkmotor.

 

Ikke for å kverulere.

Det gjenstår å se om GCN leverer i OpenCL (jeg har ikke sett benchmark av det ennå), men jeg forventer at de omsider havner i samme klasse som nVidia. Jeg har observert at AMD har fokus på akselerasjon for programmer, jeg håper at dette blir en drivkraft i programvareutviklingen fremover.

 

Ageia hadde også disse gamle PPU-kortene sine, men PhysX har vel alltid hatt en software-variant i x86 ja.

 

Men PhysX kan absolutt kalles en fysikkmotor, eller et slags halvfabrikat. Du må skille mellom gameplay-fysikk og eyecandy-fysikk, men det er fremdeles snakk om fysikk. Det skal sies at ved riktig bruk gir det ganske gode resultater for å skape mer interaktive spill.

 

 

Jeg håper 2012 blir ett bedre år for Linux-drivere, mtp. det virker som de virkelig slenger seg på OpenCL med disse kortene. Det er dessverre ikke synonymt med at rendering-driverne blir bedre..

Vi har ventet noen år på AMDs Linux-driver-år nå. Jeg håper at Rage skal få AMD til å sette ræva i gir for god ytelse i OpenGL 3.x+, pluss at videoakselerasjon og bedre strømstyring må på plass. Frem til det skjer er ikke AMD et godt alternativ for GNU/Linux.

 

Når det er sagt så kommer jeg nok til å kjøpe et HD 7x00-kort til min sekundærmaskin for å sørge for at min programvare i det minste fungerer på skjermkortene, og det er et herk med AMDs GLSL-kompilator!

Lenke til kommentar

Det er riktig som du sier at dette blir utviklet i samarbeid med hardwareutviklerne , men nå har det tross alt gått en del år siden Windows 7 ble lansert og det har fortsatt ikke skjedd helt de store forandringene på DX. Ergo er i alle fall min konklusjon at MS rett og slett henger etter og har fokusert på andre ting , noe som kan koste selskapet dyrt om kundestrømmen bytter til iOS siden forskjellene stadig vekk blir mindre.

Vel, fom DX8 har det vel gått mellom 2 og 3år mellom hver DX generasjon, DX11 er såvidt over 2år gammelt.

 

Fra det jeg har fått med meg er det mindre overhead og mer low-level tilgang til GPU som er de største forbedrings potensialene. Ellers er DX11 som nevnt veldig fleksibelt og DirectCompute gir også utviklerene mulighet til å komme "nærmere metallet".

Det store probelmet er at spill utviklere flest skyr å gjøre noe ekstra for PC og dette blir da nesten ikke brukt. Jeg tviler derfor på at spill utviklerene står å tripper utenfor lokalene til AMD, Nvidia og Microsoft, desperate etter API og hardware forbedringer.

Lenke til kommentar
Vi har ventet noen år på AMDs Linux-driver-år nå. Jeg håper at Rage skal få AMD til å sette ræva i gir for god ytelse i OpenGL 3.x+, pluss at videoakselerasjon og bedre strømstyring må på plass. Frem til det skjer er ikke AMD et godt alternativ for GNU/Linux.

 

Jo, det er jeg klar over. Håper fortsatt på det rundt nyttår vært eneste år. Blitt en tradisjon. :tease:

Lenke til kommentar

At 10dB øking er 10 ganger støy hørtes da mye ut :blush:

 

Perceptions of Increases in Decibel Level

Imperceptible Change 1dB

Barely Perceptible Change 3dB

Clearly Noticeable Change 5dB

About Twice as Loud 10dB

About Four Times as Loud 20dB

 

http://www.gcaudio.com/resources/howtos/loudness.html

 

Dere snakker om to forskjellige ting, ren lydeffekt vs hvordan det høres ut, 10 dB tilsvarer ti ganger mer lydenergi, men ikke noe som subjektiv 10-dobling av lydnivået. Tabellen du viser til kan brukes som en veldig grov tommelfingerregel.

 

AtW

 

Vannkjøling er helt unødvendig i disse tider med så mange bra luft kjølere

 

Ignorant people is ignorant.

 

Om det er unødvendig kan nok diskuteres, men at det er relativt sett en god del mindre nyttig enn før er jeg ganske enig i.

 

Ellers er jeg mer spent på de litt lavere prisede kortene, kanskje noe som har omtrent samme effekt som 6950, så man kan kjøle det ned stille.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er riktig som du sier at dette blir utviklet i samarbeid med hardwareutviklerne , men nå har det tross alt gått en del år siden Windows 7 ble lansert og det har fortsatt ikke skjedd helt de store forandringene på DX. Ergo er i alle fall min konklusjon at MS rett og slett henger etter og har fokusert på andre ting , noe som kan koste selskapet dyrt om kundestrømmen bytter til iOS siden forskjellene stadig vekk blir mindre.

Vel, fom DX8 har det vel gått mellom 2 og 3år mellom hver DX generasjon, DX11 er såvidt over 2år gammelt.

 

Fra det jeg har fått med meg er det mindre overhead og mer low-level tilgang til GPU som er de største forbedrings potensialene. Ellers er DX11 som nevnt veldig fleksibelt og DirectCompute gir også utviklerene mulighet til å komme "nærmere metallet".

Det store probelmet er at spill utviklere flest skyr å gjøre noe ekstra for PC og dette blir da nesten ikke brukt. Jeg tviler derfor på at spill utviklerene står å tripper utenfor lokalene til AMD, Nvidia og Microsoft, desperate etter API og hardware forbedringer.

Så lenge GPUer i konsollene og i moderne PCer er så fundamentalt forskjellige så blir det en større oppgave å optimalisere for begge, og siden konsollmarkedet (ivertfall til nå) har vært så mye mer lukrativt så blir gjerne PC-versjonene nedprioritert. Mange spill er rene porter og skalerer dårlig på nyere GPUer. Men dette er da kjent stoff for deg MistaPi.

 

Det forbauser meg stadig hvor opptatt konsumenter er av DirectX-versjoner, uten at de forstår hva det innebærer.

 

For min del står minnetilgang uten CPU og mer fleksibel pipeline gjennom "shader"-programmer på ønskelisten, straks det er på plass vil det åpne et hav av muligheter uten CPU som enorm flaskehals. Det skal bli moro å se hvor langt på veien Kepler kommer.

Lenke til kommentar

Ikke for å kverulere.

Det gjenstår å se om GCN leverer i OpenCL (jeg har ikke sett benchmark av det ennå), men jeg forventer at de omsider havner i samme klasse som nVidia. Jeg har observert at AMD har fokus på akselerasjon for programmer, jeg håper at dette blir en drivkraft i programvareutviklingen fremover.

 

Ageia hadde også disse gamle PPU-kortene sine, men PhysX har vel alltid hatt en software-variant i x86 ja.

 

Men PhysX kan absolutt kalles en fysikkmotor, eller et slags halvfabrikat. Du må skille mellom gameplay-fysikk og eyecandy-fysikk, men det er fremdeles snakk om fysikk. Det skal sies at ved riktig bruk gir det ganske gode resultater for å skape mer interaktive spill.

anandtech review - compute

Ser veldig bra ut, det virker som Nvidia har fordeler enkelte steder, mens AMD har det andre steder. Sikkert fordi det er snakk om 4 ganger så mange faktiske enheter og antall instruksjoner disse enhetene kan regne seg gjennom per syklus.

 

For de som følger litt med i spillet blir PhysX mer distraherende enn morsomt: plutselig kan Batman gå gjennom en haug mursteiner som om de var av papir. For ikke å nevne at spillet må fortsatt ha ødeleggelsen programmert slik at en knust vegg kan gås igjennom. Jeg er langt fra solgt på PhysX når Havok gjør alt bedre, bortsett fra real-time (og dette kan likevel gjøres rimelig bra, se på BF3).

Lenke til kommentar

AMD har satset stort på OpenCL med dette kortet, og det synes: bedre ytelse enn GTX 580 i de fleste tilfeller og en enorm forbedring sammenlignet mot HD 6990.

AMD satser kun på OpenCL... :)

 

Når programvarestøtten kommer i OpenCL istedet for CUDA (som ikke er en god fremtid) vil AMD kunne levere minst like gode varer som Nvidia med GCN.

Spørsmålet er jo når, og om det kommer til å skje. Industrien har generelt sett vært ganske motvillige til å satse på OpenCL. Om CUDA har en god fremtid eller ikke skal jeg ikke gå inn på her, men i forskningsverden står uansett CUDA veldig sterkt, spesielt nå etter at Nvidia har åpnet opp kildekoden til kompilatoren. Det hjelper heller ikke at videreutviklingen av OpenCL går veldig tregt.

 

Grunnene til at OpenCL ikke har tatt helt av er at du som utvikler fremdeles må ha to versjoner av koden din for å få optimal ytelse. Nvidia og AMD sine arkitekturer representerer to fundamentalt forskjellige måter og tenke på når du programmerer. Nvidia sin modell er skalar og AMD bruker nå en SIMD-modell.

 

 

Ser veldig bra ut, det virker som Nvidia har fordeler enkelte steder, mens AMD har det andre steder. Sikkert fordi det er snakk om 4 ganger så mange faktiske enheter og antall instruksjoner disse enhetene kan regne seg gjennom per syklus.

Ut i fra at AMD har som du sier 4 ganger så mange regneenheter (ALUer) og over to ganger så mye teoretisk regnekraft så ser det dessverre ikke veldig bra ut. Håper virkelig at AMD har mye mer og hente når de får jobbet mer på kompilatorene.

 

Som jeg har nevnt før så klarer ikke AMD sine 2048 ALUer å gjøre 2048 forskjellige operasjoner. 16 og 16 ALUer er gruppert sammen til en SIMD-enhet. (16 x 32bit = 512bit). Her kan du kjøre inn 16 forskjellige 32-bit verdier, og kjøre samme instruksjon på de. Dette gir veldig god ytelse hvis problemet ditt kan formuleres slikt, men hvis du som programmerer ikke tar deg denne jobben så risikerer du at man isteden for 16 verdier som prosesseres samtidig kun får en eller to.

 

Til sammenligning så er vektorenhetene (AVX) i Intel Sandy Bridge og AMD Bulldozer er 256bit. SSEx var på 128bit. Vektorenheten i Intel sin "Larabee" brikke som snart kommer ut som en dedikert co-prosessor med kodenavn Knights Corner er i likhet med GCN 512-bit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...