Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å bestille denne lydkort headset komboen, men på dustin står det at den ikke er på lager og ingen forventet annkomst av nye varer.

Det jeg da lurer på er om denne komboen er bra for annet enn gaming og om leveringstiden vil være kjempelang.

(Skriver fra en iPod så blir rotete å finne en link, men om du søker på prisguiden så finner du nok frem til varen. Setter opp en link i morgen)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tenkt til å bestille denne lydkort headset komboen, men på dustin står det at den ikke er på lager og ingen forventet annkomst av nye varer.

Det jeg da lurer på er om denne komboen er bra for annet enn gaming og om leveringstiden vil være kjempelang.

(Skriver fra en iPod så blir rotete å finne en link, men om du søker på prisguiden så finner du nok frem til varen. Setter opp en link i morgen)

EDIT: om du ikke leser alt, så ta ihvertfall en titt helt på slutte for en viktig link :)

Jeg eier ikke varen selv - men researchet my på headset får jul pga. jeg skulle komme med en annbefaling på julegave til meg selv (det bli jo fort slik når ingen andre har særlig teknisk ekspertise i familien hehe).

Det jeg kan si er at lydkortet har fått veldig god kritikk, og det er lite negativ å si om det - foruten evt. prisen. Så lenge du har råd til det så ser jeg det vanskelig å gå feil med dette kortet. Det eneste spørsmålet er egentlig om forskjellen i praksis mellom dette og et billigere (eler evt. "gratis" lydkort som du allerede har i hovedkortet ditt) kan sorsvare prisen.

Headsettet skal være meget bra. Etter mye research gikk jeg selv for den nesten identiske bror-modellen PC360 (PC350 er den som er med i denne pakken). Utformingsmessig er de nesten identiske - og selv om jeg neda ikke har fått prøvd det på hodet mitt så har jeg noen sennheisere fra før som er nesten identisk utforming på som jeg bare kan snakke godt om i forhold til komfor. Jeg anntar dermed at disse er vel så bra. De har spesiellt store klokker, så om du er blandt dem (meg inkludert) som misliker at ørene dine presser mot klokkene når du skal game lenge så er disse ideele. Jeg kjøper ikke denne pakken, men headsettet separat, så derfor gikk jeg for PC360. De er veldig like i grunn. Forskjellene er i hovedsak:

- 360 er åpen mens 350 er closed

åpent headsett slipper inn/ut litt lyd, og slipper inn litt luft. Kan være greit for lange økter om du har svette ører. closed klokker isolerer deg helt fra omverdenen. De utenfor hører veldig lite, og du hører omtrent like lite fra dem som om du hadde på deg hørselvern. Dette er bra eller kjipt helt avhengig av hva du foretrekker. closed er jo flott med tanke på å ikke forstyrre andre, eller å ikke bli forstyrret (på bråkete LAN eller av andre som er i samme rom som deg og f.eks. ser på TV). åpne klokker sies å være hakket bedre for å lage en større soundstage som det heter på fint - som kan gi litt bedre inntrykk av at lyder kommer lenge vekke fra. Totalt sett er dette mye smak og behag og ingen av de to kan sies å være "bedre" rent objektivt.

-360 har en volumkontroll på selve headsettet. 350 har volumkontroll in-line (på ledningen altså). Kan være litt irriterende avhenging av hvordan du sitter da inline kontrollen har litt mer vekt enn bare ledningen og kan veie ned litt (om du ikke sitter ved bort som den kan hvile på).

- 360 har en liten ekstra-feature som auto-muter mic'en når du hever opp mic-boomen.

Det er vel forskjellene mer eller mindre. Ingen veldig store ting. Totlat sett vil jeg tro at denne pakken vil være et godt kjøp så lenge du tar deg råd til det. Det er ihvertfall vanskelig å finne særlig bedre headsett (med mic). Det finnes noen uten (som HD595) som objektivt kanskje er et lite hakk bedre, men da må du klare deg uten integrert mic og må betale enda mer.

Hvis du venter til etter jul så skal jeg gjerne dele mine konkrete erfaringer/vurderinger med PC360 med deg om du PMer meg for å minne meg på om det - om du ikke skal kjøpe med en gang altså...

Jeg kan dog hjelpe deg med noe veldig konkret: hvor du kan få kjøpt det:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=713903

Som du ser er det ikke bare butikker som har det på lager - men til betydelig lavere pris enn dustin (prisjakt er snadder... annbefales sterkt).

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Tusen takk for godt svar.

Ifølge det du sier høres dette veldig bra ut, grunnen til at jeg ville ha denne komboen er Pga amplifieren på lydkortet og at PC350 hørtes noenlunde kurant ut både bruks og prismessig.

Tror nok jeg venter til etter jul med Bestillingen så jeg er sikker på at jeg har råd til en ny pc og ikke kommer til kort Pga lydkortet.

(skrive fra iPod er noe herk...)

Lenke til kommentar

Tusen takk for godt svar.

Ifølge det du sier høres dette veldig bra ut, grunnen til at jeg ville ha denne komboen er Pga amplifieren på lydkortet og at PC350 hørtes noenlunde kurant ut både bruks og prismessig.

Tror nok jeg venter til etter jul med Bestillingen så jeg er sikker på at jeg har råd til en ny pc og ikke kommer til kort Pga lydkortet.

(skrive fra iPod er noe herk...)

Ja, det er verdt å merke seg at PC350/360 (og mange lignende høy-nivå headsett) er litt tungdrevne i forhold til mer standard modeller. Jeg hører at interne lydkort kan takle dem, men ikke med mer volum enn det må være. Hvis du liker å spille skikkelig høyt så er nok en forsterker av ett eller annet slag å annbefale. Diskret lydkort har generellt sett litt høyere kapasitet for å levere strøm enn interne, så sammen med kortet du ser på vil nok dette ikke være noe problem i det hele tatt.

Bare ta vare på hørselen din hehe - i lukkede headsett må du være litt obs på at risikoen for hørselsskader ved ekstremt høyt volum er litt høyere enn i åpne. Dette er pga. lydbølgene er innelukket og ikke frigir energien sin til omgivelsene like lett. Det er dog ikke et problem i normale volumer selvfølgelig - og uansett headsett bør man naturligvis aldri spille ekstremt høyt over lengre tid eller for ofte. Mase mase pappa - men jeg nevner nå det bare ;)

-Stigma

Lenke til kommentar

Har selv PC 350, og må si at det er et konge headsett. Har hatt det i snart fire år og ikke hatt noen problemer med det. Det har fått ganske mye juling gjennom tiden, og blitt brukt mye (noe som det bærer preg av), men lyden er veldig bra, god mic og det mest behaglige headsettet jeg har prøvd. Hele ørene passer inn i klokkene, derfor blir det ikke slitsomt å ha på seg i lange perioder.

Jeg har desverre kun drevet det med internt lydkort, men det skal bli en endring på det nå snart. Under juletreet i år kommer det til å ligge et ASUS Xonar Essence STX som skal være noe av det beste lydkortet til headsett bruk.

Tror Xense er temmelig likt som Essence, så komboen ser veldig bra ut!

Lenke til kommentar

Kjøpte meg qpad 1339 headset her om dagen. Lyden er fantistisk, men saken er at jeg bruker integrerte lydkortet. Kortet er dog moderne og er THX serifisert. Vil jeg merke forskjell hvis jeg går over til Xonar Essence STX ?

Jeg kan ikke svare på om DU vil merke spesiellt forskjell - for det varierer så mye fra person til person. Det jeg kan si er at en som er følsom på slike ting og vet hva de skal lytte etter vil nok utvilsomt kunne merke forskjellen når du bruker et headsett i den prisklassen.

Om det er verdt alle de ekstra pengene selv om du evt. kan høre forskjellen er dog en annen sak - men det kan man jo forsovidt si om headsettet også. Det kan jo sees på som litt "waste" å kjøre et knallbrah headsett på et så-som-så integrert lydkort - selv om de nå i senere år er overraskende gode med tanke på at de egentlig er en attpåklatt ekstra-feature på kortet med fokus på lav pris.

Aller beste løsning er om du kan høre litt på et skikkelig lydkort selv. Ta med headsettet ditt til en kamerat eller avtal om det går ann å få demoet noe på en lokal databutikk. Det er vanskelig å få til i disse dager, men når det gjelder lyd så er det alt så subjektivt og vanskelig å beskrive at det er egentlig den eneste skikkelige løsningen for å vurdere slike ting.

-Stigma

Lenke til kommentar

Ok takk for et utfyllende svar.

Lyden på headsettet er bra, men sånn som det står på anmeldelsene så krever det et GODT lydkort for å utnytte potensialet i headsetetet.

Jeg tror ikke mitt integrerte lydkort er godt nok. Selvom lyden er bra og bedre enn mitt forrige headsett, så synes jeg det mangler noe. Jeg blir imponert men får ikke bakoversveis liksom. Tenker jeg prøver med nytt lydkort.

Lenke til kommentar

Okey, da har jeg testet Xonar Essence STX cirka 2 timer nå, og førsteinntrykket er helt rått!

Med skikkelig headsett så går man virkelig glipp av mye når man kjører med realtek HD/andre integrerte kort.

Når man skrur på musikken, justerer instliingene litt og tar opp volumet, så er det som å gå inn i en helt ny verden, og man glemmer helt hva som skjer rundt deg. Har begynt å høre på sanger jeg ikke var stor fan av før, som jeg jeg nå digger pg.a. fantastisk rå lyd. Bassen er helt villt på headsettet, kunne aldri ha slik bass med integrerte kortet.

Anbefaller dette lydkortet sterkt rett og slett. Brukervennlig er det også, installerte kun en driver, så tok det ikke lange tida og lære alle instillingene på softwaren etter å ha ekspirimentert litt. Creative lydkortet som jeg hadde før i tida kan ikke sammenlignes med dette. :thumbup:

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...