Mr. Ikke her mer Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 (endret) Jeg har svært lite erfaring med projektorer og lerret, og lurer litt på hva det er som egentlig vil passe best for meg. Det er jo ingen tvil om at jeg vil ha best mulig projektor til best mulig pris. Jeg har i utgangspunktet kun et krav til projektor, og det er at den viser i full hd. Den vil bli brukt mest til film, lite med spill, og kanskje en fotballkamp en sjelden gang. I tilfellet der denne skal brukes per i dag blir rommet relativt mørkt. Såpass mørkt at en ikke kan se hvor en skal gå. Rommet er heller ikke spesielt stort, kan se for meg det er rundt ca 5x4m. Det eneste jeg har forstått er at det da vil være best med et hvitt lerret, men akkurat hvilken projektor jeg burde velge blir jeg veldig usikker på. Hva kan dere anbefale av projektorer om jeg forteller at jeg vil ha full hd, og ser for meg en prislapp på rundt 10.000 kroner? Har jeg forstått det riktig at kontrastnivå ikke trenger være spesielt høyt, som f.eks 10.000 dersom projektoren skal brukes i et helt mørktlagt rom? Hva burde denne såfall være i tilfeller der rommet er helt mørkt? Lysstyrke (ANSI lumens)? Alt jeg har forstått her er at jo høyere er bedre? Hva er egentlig ANSI lumens? På forhånd, takk for svar her. Har aldri kjøpt noen projektor før, så her har jeg desverre ikke mye erfaring. Men håper på at noen av dere som har det vil svare meg da. Endret 21. desember 2011 av seppolaatle Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 (endret) Jeg ville kjøpt Epson EH-TW3200, den er billig og den gir et bra bilde i denne pris klassen. Det er en LCD projektor så du sliper DLP regnbuer som du kan være sensitiv for. Den har også noe som heter lensshift, det vil si at projektoren er enkel å plassere da du kan flytte på selve linsen horisontalt og vertikalt. Viftestøy er også en viktig ting, denne projektoren bråker lite og er så si helt lydstille om du kjører i ECO modus som du burde gjøre når du ser på film samt et par andre justeringer for å få ut så mye som mulig av potensialet i denne projektoren uten profesjonelt måle utstyr. Men husk at du skal ha en lang HDMI kabel som skal gå til denne, tak feste og et lerret. Ang lerret så er dette noe komplisert alt etter hva slags farge det er på vegger/tak til lys kontroll. Jeg kjøpte bare et rimelig lerret da jeg ikke var interessert i å legge all verdens med penger i det..da et skikkelig lerret koster fort 3000 og oppover... Dette som jeg har linket til er det jeg kjøpte, blir da totalt 11417,- + evnt frakt. Eneste jeg har noe å utsette på er at lerretet er noe krystalisert, er vel noe av prisen en må regne med for å kjøpe noe rimeligere lerret. Men jeg er veldig fornøyd. EDIT: Her er et bilde som viser hvordan regnbue effekten ser ut som, det er selvfølgelig ikke så kraftig når du ser på film og du skimter det såvitt bare men om du er sensitiv så kan det gjøre kjøpet og opplevelsen av å se på film til et mareritt. Og det vil sikkert være dem som sier at dagens DLP projektorerer har et så raskt fargehjul at du ikke ser det. Men det er tull, er du sensitiv så ser du det uansett, selv om teknologien har blitt veeesentlig bedre over årene. http://imageshack.us/photo/my-images/155/pict1330om0.jpg/ Endret 22. desember 2011 av _LarZen_ 1 Lenke til kommentar
Mr. Ikke her mer Skrevet 22. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2011 (endret) Takk så mye for et godt innlegg. Jeg må innrømme at jeg har sett en del på den du anbefaler. Det høye kontrastnivået (25000) er jo ikke å finne i en eneste annen projektor i samme prisklasse. Jeg registerer at ANSI lumens (1800) er noe lavt, men jeg er ikke sikker på akkurat hva dette er annet enn at høyere er bedre. Jeg har lagt merke til at svært mange andre både rimeligere og dyrere har høyere ANSI lumens. BenQ Projektor W1060 har for eksempel 2000 ANSI lumens, men her ryker kontrastnivået ned til 5000, og prisen på denne er igjen relativt lavt sammenlignet med Epson EH-TW3200. Epson EH-TW3600 koster en del mer, men her finner vi kontrastnivå på hele 50000, mens ANSI lumens står på 2000. Betyr det at denne vil kunne levere omtrent dobbelt så bra bilde enn det Epson EH-TW3200 kan levere? Jeg kommer nok mest sannsynlig til å gå for Epson EH-TW3200 altså. Hehe, det eneste med den er at den er så stygg å se på, men sånn ellers virker det jo som at det kan være det beste kjøpet i prisklassen. Takk for tipset. Endret 22. desember 2011 av seppolaatle Lenke til kommentar
festen Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 (endret) Det er nok et bra kjøp på grunn av kraftig zoom og lens shift, DLP er ikke brukbart, den eneste ulempen jeg kommer på er at kvaliteten på pærene til Epson ikke akkurat er de beste, det er en stor tråd om dette på avforum.com så jeg vil vel bli overrasket om det holder noe særlig over 2000 timer, så jeg ville sjekket nøye hva garantien dekket og slik at du handler på en måte så du er dekket av garantien til produsenten. Det er mulig det holder bedre i klimaet vi har i Norge, men jeg ville brukt den i high altitude mode. Endret 31. desember 2011 av festen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå