Gå til innhold

Foreslår Facebook "personer du kanskje kjenner" ut fra min IP-addresse?

Pallantir

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes et script du kan kjøre i nettleseren som forteller deg hvilken score forskjellige personer har i din karakterbok.

Hva må man google for å finne dette mon tro? Eller vet du hvor det ligger?

Nja, måtte ty litt til hukommelsen og grave litt her, men fant det frem igjen til slutt.

Forumtråd hos freak.no

Dette lar deg se hvordan du gir noen venner mer oppmerksomhet enn andre (eller dem deg), innenfor et karaktersystem som nevnt.

For å kjøre scriptet må du deaktivere såkalt sikker surfing på facebook (https) hvis du bruker dette, og tillate scripts i nettleseren din. Jeg testet det en gang og fant ikke noe spesielt interessant annet enn at de jeg hadde mest kontakt med fikk en større score. Pussig nok fikk enkelte jeg aldri hadde kontakt med en litt høy score også, antagelig fordi de var svært aktive på en venns profil, eller fordi de hadde en relativt fersk aktivitet som inkluderte meg eller tittet på min profil nylig.

Det forteller deg derimot ingenting om hvem som stalker deg. Dette er bare et lite innblikk i facebooks egen swarm-logikk, at folk har forskjellig eksponering overfor hverandre, med større/mindre kontaktflater, og det varierer over tid.

En liten advarsel også: Det fins mange på facebook med et uvettig forhold til hva de leser på nettet. Hvis denne spres i et sånt miljø går det neppe lang tid før noen ganske ufortjent begynner å snakke om stalkers. Det blir lett plagsomt, og det er teit å være den som anklager noen uten grunn. Bare vær obs på at folk har en tendens til å reagere på sære og kanskje uventede måter når de får innblikk i ting de ikke skjønner helt. ;)

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...