Gå til innhold

Foreslår Facebook "personer du kanskje kjenner" ut fra min IP-addresse?

Pallantir

Anbefalte innlegg

Jeg har en "falsk" Facebook-konto med et navn som er helt på trynet og en midlertidig E-postadresse som jeg slettet etter å ha fått kontoen, bare for å ha tilgang til søk, snoking og å le av hvor dumme folk er som kan legge ut idiotiskebilder og sånt uten å sette gode nok personverninnstillinger... Ja, jeg er en jævel!

I dag var jeg innom og studerte profilen til en som hadde sagt noe uvanlig dumt på en av VGs debatter, og plutselig la jeg merke til at det sto flere jeg faktisk kjenner i det feltet om "personer du kanskje kjenner"! Altså uten en E-postadresse som noen andre i verden kjenner til og som ikke fins mer, og med et fullstendig bløffnavn (det er ikke et ordentlig navn engan). Jeg klødde meg litt i huet, men kom så fram til at det måtte være fordi kona og datteren min satt og kastet bort tiden på å være sosiale omtrent samtidig (ja, min titt var også å kaste bort tiden, men det er 10 minutter i måneden, ikke to timer om dagen!), og at Facebook må ha sett at jeg var på samme IP adresse som dem. For jeg fikk en blanding av deres kontakter hver gang jeg brukte F5 og lastet om igjen siden.

Er de virkelig så sleipe, og er det ikke en tanke nifst at folk faktisk frivillig lar seg spionere sånn på? Hvem f... bryr seg om datalagringsdirektivet, det er jo bare blåbær i forhold til hva Tryneboka vet om hele Norge unntatt meg bestemoren min (for selv muttern og fattern er der forlengst...).

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit, der får jeg for å la ting være underforstått og tro at alle tar den kjapt... Som nevnt er det en falsk konto som bare er til for snoking. Jeg har ikke en eneste venn der. Null. Så nei, det er ikke snakk om venners venner.

Edit: Og jeg har heller aldri hatt en eneste venn på kontoen. Jeg opprettet en med min egen E-postadresse, fikk 20 forespørsler på tre minutter og slettet hele kontoen igjen. Jeg har virkelig bedre ting å gjøre enn å være "Liksomsosial"... "300 venner og ingen å gå ut og ta en øl med" er vel sitatet. Jeg foretrekker mine "meatspace"-venner jeg faktisk går ut og tar opptil flere øl med! :cool:

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Nei. alle har sine egne pc-er, og alle vet at det er husarrest for å røre fars. Dessuten har jeg et passord på 11 tegn med fire spesialtegn som ifølge en passordtjeneste skal ta år å knekke, så det klarer neppe fruen eller datteren min (og av gammel, paranoid vane låser jeg den hver gang jeg går fra den, om så bare for å tisse... Noe annet interessant er at jeg ikke fikk noen av min sønns venner som forslag, og han har ikke vært på boka i dag. Pga ruteromstart i formiddag har jeg trolig fått ny ip på adsl-en siden han var på sist.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har akkurat det samme som deg, fake konto med fake emailadresse. Ingen venner på den kontoen, men får de venneforslagene. Tror FB lagrer på en måte de profilene jeg har søkt på, og dermed ser at det er venner som er venner med hverandre jeg har søkt på, og dermed foreslår FB at jeg bør bli venn med deres venner igjen.

Lenke til kommentar

Har hørt noen rykter om at de bruker telefonnummerene dine hvis du har logget på med appen(epost også)..

Også kan det jo være at de bruker GPS/IP lokasjon og matcher derfra.

Glad jeg har ressursblokker på tlf min jeg. FB appen skal ha tilgang til meldinger, IMEI/NR, kontakter osv. Nei takk. Ikke det at jeg bruker FB appen lengre anyway.

Har du roota android kan du sjekke ut https://market.android.com/details?id=com.lbe.security.lite

Har du iPhone er du fucked uansett så er ikke vits med lignende apps herp.

Protip: Bruk egen browser for FB. Slipper du at de spiser opp alle kjeksene dine.

Endret av LNF
Lenke til kommentar

Hvorfor en falsk facebook account ? har folk mulighet til å se at jeg f.eks ser på bildene/ser på profilen til en person ?

Jeg har det for min del fordi jeg har en jobb i mediene som gjør at hver gang jeg er offentlig på et sted og blir gjenkjent, kommer det hauger av PM's og sånt fra folk som enten lurer på hvordan de kan få en jobb som min eller vil si at alle som har min jobb, er totale idioter. Har vært her på Diskusjon.no med virkelig navn for 5-6 år siden også og måtte bare droppe det.

Har hørt noen rykter om at de bruker telefonnummerene dine hvis du har logget på med appen(epost også)..

Det har ikke noe med mobilnummer eller noe. Jeg bruker aldri Facebook på noen mobil enhet.

Glad jeg har ressursblokker på tlf min jeg. FB appen skal ha tilgang til meldinger, IMEI/NR, kontakter osv. Nei takk. Ikke det at jeg bruker FB appen lengre anyway.

Har du roota android kan du sjekke ut https://market.android.com/details?id=com.lbe.security.lite

Protip: Bruk egen browser for FB. Slipper du at de spiser opp alle kjeksene dine.

Jeg bruker egen nettleser til det. Det er det eneste jeg bruker Chrome til, jeg bruker ellers Ildreven. ;)

Tror folk virkelig at de er anonym fordi de setter opp en fake FB-konto?

Herregud :innocent:

Ja, når kontoen har et oppdiktet navn og en epostadresse som avlives etter registreringen, burde man vært det. Men hvis de bruker IP-adressen og ser hva andre på samme IP-adresse har vært inne på, hjelper det jo ikke.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Hverken på iPhone eller Android har man mulighet til å hente ut telefonnummeret, da det ikke ligger lagret på SIM-kortet (i Norge). På iPhone har man heller ingen mulighet til å sende melding uten at bruker samtykker, på Android kan man derimot sende skjulte SMS dersom applikasjonen har tilstrekkelige rettigheter (slik Facebook har) og på denne måten få tak i nummeret til brukeren.

Så akkurat på dette punktet er iPhone "sikrere", eller mer låst ned og mindre fritt som jeg velger å kalle det ;)

Edit: OT, egentlig et skremmende topic, man vet jo at man ikke er anonym på face (eller nettet generelt), men at det er såpass utspekulert er skremmende.

/Espen

Endret av MrEspen
Lenke til kommentar

Det er nok langt enklere enn det, tipper jeg. Det er vel rundt et halvt års tid siden facebook begynte å legge ved litt info når folk postet bilder, statuser, linker og innsjekkinger på steder. Du logger på facebook etter først å ha kommet deg på nett. Facebook ser hva som er din nærmeste node, og de ser IP-adressen din. Dermed kan de legge ved informasjon når man skriver en status, og det dukker opp omtrent slik:

"Liker · kommenter · Del · for 22 minutter siden i nærheten av Oslo, Oslo."

Iblant er stedsangivelsene litt mer nøyaktig, men noen ganger skyldes det at man kanskje befinner seg kun et steinkast unna noden.

I tillegg lagrer facebook aktiviteten din i et slags karaktersystem for deg, som ser ut til å gå fra -3 til +3. De du er mest aktive med, altså besøker profil, kommenterer, sender eller svarer på melding, ser på bilder, deler ting med eller selv blir delt med osv, de personene får en høyere score i din karakterbok internt på facebook. Dermed kan de fastslå omtrent hvor du befinner deg, og hvem som enten viser deg størst interesse, eller hvem du viser størst interesse. Det finnes et script du kan kjøre i nettleseren som forteller deg hvilken score forskjellige personer har i din karakterbok.

Iht. den logikken som er lagt inn for håndtering av sosiale kontaktnett er det naturlig å anta at folk du gir eller får mest interesse fra, enten er kjent for deg eller kjenner noen du kjenner. Sleipt hvis det er uønsket, gjør det kanskje vanskeligere å "spionere" helt anonymt, men samtidig veldig nyttig som funksjon i et sosialt nettverk under forutsetning av at man ønsker å bygge sitt eget.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Dessverre, det er nok ikke så enkelt. For da burde jeg fått "personer du kanskje kjenner" fra Nightwish, Metallica og andre metal band, pluss enkelte skuespillere. For det er bare sånne profiler jeg har vært inne på. Og aktivitet? Jeg har aldri postet så mye som en "liker" noen gang! Det eneste jeg gjør, er å gå inn på noen profiler og se turnédatoer, nyheter og sånt. Og jeg kjenner absolutt ingen som går på de samme Facebooksidene, og jeg kan nesten garantere at min datters venninner ikke har noen som helst interesse for symfonisk og black metal! ;)

Neste forslag, takk! Jeg står fremdeles på at Facebook bruker det at jeg og datteren min er på samme IP-adresse for å sende meg forslag til personer jeg kanskje kjenner fra hennes venneliste. Og det er faktisk stort sett de nærmeste vennene hennes jeg får, og dermed antakeligvis de profilene hun er mest aktiv på.

Edit: Å ja, det kommer heller ikke av at jeg har vært inne og sett på min datters facebook-konto. Jeg ser nok av hennes privatliv når jeg står bak henne mens hun er på selv eller skriver innlegg i bloggen sin, det gir meg en øyeblikkelig trang til insulin og til å knuse kattunger eller lignende. En grusommere blanding av sukkersøtt koseprat og drittslengning overfor de som er med i andre "gjenger" har jeg ikke vært ute for siden jeg tjuvlyttet på jentene da jeg selv var fjortis... Alt er som før, det er bare mediene som forandrer seg.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Neste forslag, takk! Jeg står fremdeles på at Facebook bruker det at jeg og datteren min er på samme IP-adresse for å sende meg forslag til personer jeg kanskje kjenner fra hennes venneliste. Og det er faktisk stort sett de nærmeste vennene hennes jeg får, og dermed antakeligvis de profilene hun er mest aktiv på.

Samme IP-adresse er dekket. Du kan teste det ved å svinge innom Starbucks eller Gardermoen elns, registrere en ny anonym facebook-konto på et offentlig wifi fra en ren nettleser på din maskin, og se hvilke forslag du får der.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Ja, ja. Da var det mysteriet løst/den mistanken bekreftet. :) Takk!

Ved å spinne videre på denne: som fast gjest på en nabo eller konkurrent sitt wifi kan du kanskje finne ut endel om hvilke kontakter de har, uten å ha noe med dem å gjøre på facebook.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...