Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Offentliggjøring av private logger fra Skype/Facebook

Randomizer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Straffeloven § 390 setter straff på inntil 3 måneder for å krenke privatlivets fred ved å offentliggjøre noe som regnes som "personlige eller huslige forhold".

Hvorvidt det er ulovlig og straffbart kommer dermed an på innholdet i loggen - det at den er privat betyr ikke automatisk at den inneholder personlige/huslige forhold.

Hvis offentliggjøringen er fremprovosert (eller hvis den senere er gjengjeldt/hevnet på tilsvarende måte) kan den være straffri.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det var snakk om en trussel jeg hadde fått, der en person truet med å få meg utvist fra skolen om jeg ikke ga henne navnet på alle som var i en spessiell skype-samtale den dagen.

Hun skulle gjenngi en chat-samtale vi hadde hatt tidligere, men hun skrev bare deler av det hun hadde skrevet i chatten for å få det til å se ut som om hu ikke hadde trua meg. Den eneste måten jeg kunne motbevise det på, var å publisere en del av loggen. Risikerer jeg da straff?

Edit: Dette ble publisert på facebookstatusen min, så alle mine 700 venner kunne se det, om det har noe å si.

Endret av Randomizer
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det var snakk om en trussel jeg hadde fått, der en person truet med å få meg utvist fra skolen om jeg ikke ga henne navnet på alle som var i en spessiell skype-samtale den dagen.

Hun skulle gjenngi en chat-samtale vi hadde hatt tidligere, men hun skrev bare deler av det hun hadde skrevet i chatten for å få det til å se ut som om hu ikke hadde trua meg. Den eneste måten jeg kunne motbevise det på, var å publisere en del av loggen. Risikerer jeg da straff?

Edit: Dette ble publisert på facebookstatusen min, så alle mine 700 venner kunne se det, om det har noe å si.

Ikke veldig relevant, men vil anbefale at du bruker andre nettsteder enn bildr.no til ting som dette. Mange rare mennesker som sitter og ser på nyopplastede bilder der :ninja:

Lenke til kommentar

Ikke veldig relevant, men vil anbefale at du bruker andre nettsteder enn bildr.no til ting som dette. Mange rare mennesker som sitter og ser på nyopplastede bilder der :ninja:

Som imageshack? Eller har du bedre forslag? :)

Endret av Randomizer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...