Bakitafrasnikaren Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 (endret) For tre år siden kjøpte jeg et nytt ATI Radeon HD 4870X2. De første to årene fungerte kortet alltid som det skulle, men i det siste året begynte kortet å få høy temperatur ved grafikkanstrengelser. Kjører jeg CoD eller Assassin's Creed, stiger temperaturen raskt opp mot 110 °C. Selv Warcraft 3 presser temperaturen opp mot 100 °C. For å få maskinen litt kaldere, har jeg skrudd opp den ene kabinettveggen, og jeg har plassert en vanlig ansiktsvifte inn mot åpningen. Denne står på full guffe hele tiden, og det samme gjør viften til selve skjermkortet. Dette lager tilsammen like mye lyd som et trykkluftbor. Men temperaturen kryper stadig over 100 °C. Jeg støvsuger kabinettet ofte (ikke at det er noe støv der uansett). Finnes det noen kjente årsaker til at et kort plutselig begynner å oppføre seg slik? Jeg føler meg temmelig snytt av AMD. Endret 21. desember 2011 av Magnus_L Lenke til kommentar
War Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Er dette temp med fan på 100% ? Eller kjører du på auto? Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 21. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2011 (endret) Er dette temp med fan på 100% ? Eller kjører du på auto? 100 %. 100 % på ansiktsviften også, om du skulle spørre Endret 21. desember 2011 av Magnus_L Lenke til kommentar
War Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Er kortet varmt / ikke falsk temp tipper jeg kjøpelastaen/putene har tørket inn og kjøleren fungerer dårlig. Demonter, ta på ny pasta , ta bort støv så burde den bli god som ny. Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 21. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2011 Er kortet varmt / ikke falsk temp tipper jeg kjøpelastaen/putene har tørket inn og kjøleren fungerer dårlig. Demonter, ta på ny pasta , ta bort støv så burde den bli god som ny. Er det sikkert at kortet har kjølepasta? Er dette noe som alle skjermkort har? Vet du om noen guider, tips etc som kan hjelpe meg med å skifte kjølepasta? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Noen årsaker : *Skjermkortet har ikke blitt vedlikehold nok : Trykkluft på boks, sørg for å få blåst det rent for støv. *Kontakten mellom kjøleren og Gpu har løsnet : Du må sørge for å skru den fast litt bedre. *Dårlig kontakt mellom kjølepasta på gpu og kjøleløsning eller størknet (gammel) kjølepasta. Du må demontere kjøleren, rengjøre og så påføre ny kjølepasta. Lenke til kommentar
War Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Søk etter vannkjøling på det kortet på youtube, da ser du ofte demonteringen, men istedenfor å sette på en vannblokk bare monterer du sammen igjen. http://www.youtube.com/results?search_query=ATI+Radeon+HD+4870X2+water&oq=ATI+Radeon+HD+4870X2+water&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=10969l11892l0l12023l5l5l0l4l0l0l159l159l0.1l1l0 Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 21. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2011 *Kontakten mellom kjøleren og Gpu har løsnet : Du må sørge for å skru den fast litt bedre. Kan dette skje samtidig som viften fortsetter å gå? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 *Kontakten mellom kjøleren og Gpu har løsnet : Du må sørge for å skru den fast litt bedre. Kan dette skje samtidig som viften fortsetter å gå? Du skrur da selvfølgelig av datamaskinen før du gjør noe med komponentene. Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 21. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2011 Søk etter vannkjøling på det kortet på youtube, da ser du ofte demonteringen, men istedenfor å sette på en vannblokk bare monterer du sammen igjen. http://www.youtube.com/results?search_query=ATI+Radeon+HD+4870X2+water&oq=ATI+Radeon+HD+4870X2+water&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=10969l11892l0l12023l5l5l0l4l0l0l159l159l0.1l1l0 Tusen takk *Kontakten mellom kjøleren og Gpu har løsnet : Du må sørge for å skru den fast litt bedre. Kan dette skje samtidig som viften fortsetter å gå? Du skrur da selvfølgelig av datamaskinen før du gjør noe med komponentene. Om kontakten mellom kjøler og GPU kan løsne samtidig som viften fortsetter å gå, ikke om den kan fortsette å gå samtidig som jeg skrur den fast bedre :!: Lenke til kommentar
War Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Det menes ikke kontakten som strøm/kabel her, men overflatekontakt mellom gpu og kjøler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå