Gå til innhold

[Løst] Bærbar eller Stasjonær.

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har sett for meg å kjøpe en ny pc snartest mulig, da min gamle stasjonere er tilnermet ubrukelig. Jeg så først for meg en bærbar, men etter mye om og men fant jeg ut at en stasjoneær kan være minst like lurt(?) Jeg har 1,5 år igjen av ungdomsskolen, og ser for meg Mac når jeg begynner på VGS. Derfor er jeg ikke sikker på om det er lurt å kjøpe en best mulig bærbar nå (max 10k) Eller kjøpe en solid sasjonær, og vente til VGS med å kjøpe bærbar... Erfaringer/Tips?

Takk for svar!! ;D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det avhenger egentlig litt av hva du bruker maskinen til. Skal den brukes til spilling så er en stasjonær maskin mye kraftigere og har en betydelig lenger levetid pga oppgraderingsmuligheter enn en bærbar.

Hvis du bare bruker maskinen til andre ting så er en god bærbar atskillig enklere å ha med å gjøre enn en stasjonær. Prisen blir også mer normal siden du ikke trenger noe ekstremt grafikkort. Levetiden vil være tilnærmet det av en stasjonær.

Lenke til kommentar

For å si det sånn: Hvis jeg kjøper en solid bærbar kommer den nok til å veie 4 kilo liksom.. ubrukelig i skolesekken, hvis det blir stasjonær kommer jeg til å kjøpe deler, og få Komplett til å bygge elns, og jeg har også hørt at du får mye mer for pengene da du kjøper en stasjonær.. noen generelle tips? (vet at jeg spør litt dumt... er ganske noob :D)

Takk for svar btw ;D

Lenke til kommentar

Som sagt over så koker det ned til hva bruken skal være. Spill og evt. video/foto-redigering så er en stasjonær maskin bedre. Og du får utvilsomt bedre ytelse pr krone i en stasjonær samme hva du skal bruke den til men det er jo ikke alltid det som er avgjørende.

Du får også bærbare som er gode spillmaskiner men det blir dyrere enn en stasjonær.

Du får også gode bærbare som ikke er ment å spilles på som ikke veier stort mer enn 1,5kg.

Lenke til kommentar

For å si det sånn: Hvis jeg kjøper en solid bærbar kommer den nok til å veie 4 kilo liksom.. ubrukelig i skolesekken, hvis det blir stasjonær kommer jeg til å kjøpe deler, og få Komplett til å bygge elns, og jeg har også hørt at du får mye mer for pengene da du kjøper en stasjonær.. noen generelle tips? (vet at jeg spør litt dumt... er ganske noob :D)

Takk for svar btw ;D

hva skal den brukes til?

siden du nevner bærbar på 4 kilo så er det vel i 15" til 18" sjangeren du mener på bærbar?

hvis du skal ha stasjonær, skal det være med skjerm, tastatur og mus?

kan jo si at hvis du går for å bygge en stasjonær gir det bedre muligheter enn hvis komplett setter den sammen for deg fordi komplett har begrensede valgmuligheter (og er dyrt)

er SSD noe for deg?

eventuelle andre ting som er viktig for deg når du skal ha deg PC?

Lenke til kommentar

Det er ikke så mye bedre ytelse pr krone med stasjonær. Du må jo ha pc skjerm tastatur og mus det blir fort noen tusen kr

Uhm....jo det blir det, såfremt du ikke skal ha skjerm til 5000kr og tastatur til 2000kr.

En stasjonær maskin til 8000kr MED skjerm yter bedre enn en bærbar til 14000kr.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En bærbar bør være ganske liten for at den skal være praktisk å ta med seg rundt omkring. Jeg har en 15,6" som jeg nesten alltid har docket, det er rett og slett enklere å bruke telefonen med sin begrensede funksjonalitet enn å dra med seg beistet. Ofte må man avveie om man vil ha en kraftig eller lett maskin, men med et budsjett på 10k er det mulig at du kan finne et ganske godt kompromiss. Det kan være lurt å oppgradere den stasjonære til et kurant nivå nå, og kjøpe laptop senere. Jeg gjetter på at du kommer til å spille mest hjemme, og for det meste surfe og lese på skolen.

Lenke til kommentar

Ehm.. sry... Den skal jo brukes til nyere spill, kanskje litt filmredigering, surfing osv... Kan ikke så mye om SSD, men hvis du tror det er lurt er jeg villig til å ta imot tips :D Hovedkravene er jo at Pc-en MÅ kunne ta nye spill, rask internett osv, osv. Det er her jeg blir litt usikker på om en bærbar kan oppfylle disse kravene til 10k... Hvis jeg kjøper et 17 tommers beist så blir den ikke så veldig bærbar hvis du skjønner... Ja den skal være med skjerm, mus osv.. eneste jeg har er høyttalere ;D Men jeg aner ikke hvordan jeg setter sammen en Pc, så jeg må jo få noen til å bygge den for meg(?) noen tips?

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Ehm.. sry... Den skal jo brukes til nyere spill, kanskje litt filmredigering, surfing osv... Kan ikke så mye om SSD, men hvis du tror det er lurt er jeg villig til å ta imot tips :D Hovedkravene er jo at Pc-en MÅ kunne ta nye spill, rask internett osv, osv. Det er her jeg blir litt usikker på om en bærbar kan oppfylle disse kravene til 10k... Hvis jeg kjøper et 17 tommers beist så blir den ikke så veldig bærbar hvis du skjønner... Ja den skal være med skjerm, mus osv.. eneste jeg har er høyttalere ;D Men jeg aner ikke hvordan jeg setter sammen en Pc, så jeg må jo få noen til å bygge den for meg(?) noen tips?

Takk for svar!

en bærbar til 10K vil jo ikke klare spill like bra som en stasjonær til 10K, og i tillegg vil den stasjonære i tillegg ha bedre muligheter til oppgradering av skjermkort senere hvis det du har ikke nytter lengre.

annet er at det er lettere å skvise en SSD inn i en stasjonær fordi i en stasjonær vil den passe bedre inn i budsjettet på 10K

en laptop som Asus G74SX er en 17" som er etter dine krav

men en selvbygd stasjonær vil kunne utfylle dem enda bedre, og i tillegg ha SSD

en SSD er en harddisk som man har operativsystemet og enkelte andre programmer på, dette er forsi den er så utrolig rask

som for eksempel photoshop er noe jeg ville hatt på en SSD på fordi den vil få det til å laste mye raskere

det med at hvis du skal bygge en stasjonær er mer eller mindre "plug the thing into the thing", veldig enkelt og ganske lærerikt er det også. kan jo også se litt på videoer rundt på youtube hvor de bygger PCer, som for eksempel "linus tech tips" tror jeg har noen, da kan du jo se litt om det er for venskelig for deg :)

Lenke til kommentar

Ja, får se.. Alt i alt, hva anbefaler du til mitt behov?? (Isåfall Har jeg en onkel som er flink med pc og kan hjelpe meg litt) I tilfelle jeg kjøper en stasjonær, kunne du "guidet" meg litt i de mest"basice" tingene? Takk for hjelp! ;D

Lenke til kommentar

Ja, får se.. Alt i alt, hva anbefaler du til mitt behov?? (Isåfall Har jeg en onkel som er flink med pc og kan hjelpe meg litt) I tilfelle jeg kjøper en stasjonær, kunne du "guidet" meg litt i de mest"basice" tingene? Takk for hjelp! ;D

med mindre du skal bære PCen rundt å sitte forskjellige steder i huset så anbefaler jeg deg stasjonær

da tenker jeg noe som dette:

post-227710-0-48842000-1324573339_thumb.png

(basert på at du har skjerm, tastatur, mus)

eventuelt kan du sette inn en i7 2600K prosessor til redigeringens fordel, men da degradere grafikkort til GTX 560 Ti

du kan jo også sjekke om onkelen din liker dette oppsettet og om han vil endre noe, for han kan sikkert en ting eller to som jeg ikke kan o.O

når du mener guide deg, mener du guide deg i å bygge, isåfall jeg jeg jo prøve.

MVH Olestokk :)

Lenke til kommentar

Ser bra ut!(ikke at jeg har så sykt mye peiling på stasjonærer opssett) Ser at det blir på ca. 10k... er det mulig å presse prisen ned litt uten at det får så mye konsekvenser for ytelsen? (Hvis ikke så går det fint, men 10k er absolutt MAX...) Min bror har en stasjonær til 8k, og den tar allt på fullt selv om den er snart 2 år gammel... Jeg er på en måte ute etter det billigste alternativet for min bruk, uten å "ødelegge" ytelsn osv... Jeg skal prøve å få tak i oppsettet hans, så vi kan sammenligne så snart som mulig...

Takk for svar! ;D

Lenke til kommentar

Ser bra ut!(ikke at jeg har så sykt mye peiling på stasjonærer opssett) Ser at det blir på ca. 10k... er det mulig å presse prisen ned litt uten at det får så mye konsekvenser for ytelsen? (Hvis ikke så går det fint, men 10k er absolutt MAX...) Min bror har en stasjonær til 8k, og den tar allt på fullt selv om den er snart 2 år gammel... Jeg er på en måte ute etter det billigste alternativet for min bruk, uten å "ødelegge" ytelsn osv... Jeg skal prøve å få tak i oppsettet hans, så vi kan sammenligne så snart som mulig...

Takk for svar! ;D

vel SSDen koster jo 900kr da

harddisker er veldig dyre for tiden i tillegg, men den jeg fant var du veldig heldig med ettersom den er så billig

kan spare ca. 100kr på hovedkort, da mister du muligheten for å oppgradere til intel ivy bridge prosessorene som kommer i 2012

100kr for å ta vekk modulariteten på strømforsyningen

60 kr på RAM

Lenke til kommentar

ok, tror du dette er det aller beste å få tak i i denne prisklassen?, fins det noen billigere skjermkort/prosessore som yter nesten like godt som gjør at jeg kan kommer meg ned i 9k kanskje?

Vil det være lurt å bruke 900kr på SSD?

Lenke til kommentar

Strømforsyning som er modulær. litt dårligere kvalitet men det går nok bra.

Hovedkort som er kompitabelt med Ivy Bridge.

Ram billigere men litt lavere frekvens som har lite å si.

Du kan også kjøpe GTX 560 ti som gir litt dårligere ytelse men du sparer penger :) Du får også gratis frakt på dustinhome hvis du er student.

Endret av Gurre97
Lenke til kommentar

Hvor gammel er din gamle stasjonære? Er det noe du kan bruke sammen med en ny stasjonær? Da tenker jeg primært på skjerm, harddisk, kabinett og strømforsyning.

Er det tilfelle kan du jo gå for begge deler :) En bra stasjonær til de tyngre oppgavene og en rimelig laptop til de gangene du er på farten.

Lenke til kommentar

Min gamle stasjonære er ubrukelig. Ingenting er og si om det.. Det betyr at jeg i tilleg til alt dette trenger skjerm, mus, tastatur og headset. Til under 10k Jeg tenker å kjøpe komponenter til ca 8-8500 kr. Er ikke ute etter de mest "svette" gammer Pc-ene. Jeg må nok kjøpe et annet skjermkort, og muligens prosessor, hjelp`? :o

Takk for svar! ;D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...