Gå til innhold

Allsidig portrettobjektiv

Anbefalte innlegg

Hei!

Driver og funderer på et nytt portrettobjektiv for å komplementere mitt 35mm f.18 og Tamron 17-50 (non-vc)og Metz 44. Har tenkt i retning av en noe lengre fast tele mellom 60mm og 150. Da budsjettet er noe trangt ønsker jeg et objektiv som om mulig kan oppfylle flere roller, så derfor ulike makro-objektiver blant alternativene. Til eksempel 60mm (tamron eller nikon), 90mm (tamron) eller 105mm (nikon). Har også sett på 50mm f.1.8 og 85mm 1.8 som rene portrettobjektiver. Til sist har jeg også kommet over et tokina-objektiv som virker interessant; 50-135 2.8. Sistnevnte vil jo tilby en viss allsidighet og kan delvis erstatte en telezoom og doble som portrett-objektiv. (eller sigma 50-150?)

Som dere skjønner, det er litt for mye å velge i og ønsker å høre hva dere tenker. Kamerahuset mitt er D7000.

Hadde jeg hatt råd, hadde jeg gått for 50mm og 85mm. 1.4 og 105mm makro fra nikon.....det har jeg dog ikke....så innspill tas i mot med takk:) Ser for meg å bruke maks 5000kr.

(makro er forøvrig noe jeg aldri har drevet med, men som jeg tenker kunne være morsomt å prøve)

og God Jul!

Endret av odargofot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si det avhenger litt av hvor interessert du er i liten dybdeskarphet. Hvis det ikke er alt for viktig har du jo allerede F2.8 på normalzoomen på 50mm og hvor mye er det da å hente på å kjøpe 60mm som bare er 10mm lenger. Du får riktignok F2.0 hvis du velger Tamron (og makro både på Nikon og Tamron), men jeg ville i utgangspunktet valgt noe med litt større forskjell i forhold til maks tele på normalzoomen. Sigma har jo en 70mm makro med F2.8 (som jeg ikke har lest noen test av), ellers er jo Tamron 90mm F2.8 makro et objektiv som har fått mye skryt for pris/ytelse.

Hvis du ikke må ha makro er jo Nikon 85mm F1.8 kanskje noe av det mest interessante og med såpass stor blender på 85mm vil du kunne får relatitvt tynn dybdeskarphet også. Vil du ha VR også er det dårlig med alternativ, eneste jeg vet om er Nikon 85mm Makro F3.5, men da har du muligens ikke den lysstyrken du ønsker deg? Nikons 105 F2.8 VR makro synes jeg ser interessant ut (jeg er ingen Nikon-kjenner), men da er du over 6000 i pris, og det er kanskje litt vel lang brennvidde for portetter, men det er en smakssak

Edit: En "test" du kan gjøre er jo å ta noen portretter på 50mm F2.8 og se hva du synes om dybdeskarphet og arbeidsavstand, det kan si deg en del om hvor langt opp i brennvidde du kan/bør gå og om hvor stor blender du bør satse på.

Edit2: Tokinaen du nevner har jeg ikke sett testet eller prøvd selv, men det er mulig det finens tester eller brukererfaringer hvis du leter litt.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Takk for innspill:)

Da har jeg etter grundig fundering kommet fram til sigma 50-150 f.2.8. Dette virker som et fint kompromiss, vekt, pris, fleksibilitet og ytelsesmessig. Bestiller nå de nærmeste dager. Dersom noen har erfaringer med dette, objektivet, si gjerne i fra:)

Lenke til kommentar

Takk for innspill:)

Da har jeg etter grundig fundering kommet fram til sigma 50-150 f.2.8. Dette virker som et fint kompromiss, vekt, pris, fleksibilitet og ytelsesmessig. Bestiller nå de nærmeste dager. Dersom noen har erfaringer med dette, objektivet, si gjerne i fra:)

Denne Sigmaen har fått mye skryt som portrettobjektiv og skal ha fin bokeh. (Har aldri prøvd den selv)

Lenke til kommentar

Det eneste jeg har hørt om Sigma 50-150, er at det har vært plaget med feilfokusering (noe som gjelder mange Sigma etter hva jeg hører...). Derimot har det kommet ett nytt 50-150 med OS, som kanskje kan være bedre, men jeg har ikke sett noen priser på det så jeg vet ikke om det er ute i Nikonfatning enda?

Jeg vurderer en del av de samme objektivene selv (har også D7000). Jeg vurderer bl.a. kombinasjonen Tamron 60 f/2 og Sigma 150 f/2.8 OS til makro og portrett.

Vil helst ha en 70-200 f/2.8 også, men vi får se hva budsjettet tillater. Tamron sin er uaktuell, Sigma sin gamle finnes ikke lengere, Sigma's nye med OS starter på ca. 9k og Nikkor sin VRII starter på ca. 15-16k. Kan sikkert finne en pent brukt VR1 til rundt 8k, men den vil da måtte selges den dag jeg får ett FF kamera (som også er planlagt det kommende året).

Sjekk forøvrig photozone.de, slrgear.com og dpreview.com for tester og brukererfaringer av de fleste objektiver. Tokina 50-135'en er i alle fall testet hos disse.

Lenke til kommentar

tamron 90 kommer du til å dø av. Den er treg. Utrolig treg. Og har en tendens til å fokusere helt ut og inn igjen gjentatte ganger. Funker best på manuellfokus

Vil absolutt anbefale å kjøpe brukt på foto.no.

Her finner du mye pent brukt, og du kan handle med fornuftige likesinnede.

Finn.no holder vi oss unna

Lenke til kommentar

Om du leser mye tester så vær obs på at testresultater og konklusjoner er bare et resultat av det som er testet. Altså bilder av bamser og fargeblyanter i en fast studiosetting. Det vil ikke nødvendigvis gi deg svar på ditt behov. Dersom du ikke planlegger bilder av bamser i studio med vanlig huslys da.

dpreview er en værsting på dette.

photozone er et lite hakk bedre.

digitalrev er en høydare på tester

Alternativt kan du lese på kenrockwell. Men lær deg hvem han er først så du forstår.

Lenke til kommentar

Alternativt kan du lese på kenrockwell. Men lær deg hvem han er først så du forstår.

Lykke til med å lære deg hvem han er....han er en rar, rar, rar nisse! Han har en del fornuftig for seg, men samtidig kan han lire av seg utrolig mye rart.

I følge han trenger du kun Nikkor 35 f/1.8 til ett DX kamera, og ikke noe annet. Evt. ta med Nikkor 10-24 DX og Nikkor 55-200 VR DX...

Hvis du finner hans anbefalinger for portrettobjektiver, så er det egentlig kun Nikon 135mm f/2 DC han anbefaler. Ellers så bruker han Nikkor 80-400 VR selv påstår han...eller så kan du likesågodt bruke 18-55 kitobjektivet eller en standard 70-300.

Lenke til kommentar

Rart at ingen har nevnt Samyang AE 85mm f/1.4. Ja, det er manuell fokus, men Nikon-versjonen har ellers en del automatikk (den nye). Noen brukererfaringer og tester.

Når prisen er 2 500 kr, og alt av tester/erfaringer indikerer at dette yter på nivå med optikk til 2 - 3 ganger prisen, så bør det tross manuell fokus vurderes når man er ute på begrenset budsjett. Fokusen er uansett en drøm å arbeide med.

Lenke til kommentar

Heller nok fortsatt i retning av sigma 50-150. Den får mye skryt, men ser at også noen er plaget med front, eller bakfokusering... Nå har vel d7000 af-finetuning så noe kan evt justeres.

Sigma har fått en del negativ kritikk for fokusfeil, mest på Canon. Hadde det vært slik at Sigma alltid feilfokuserte hadde de ikke overlevd lenge. Fokusfeil kan du få med alle merker og har du mistanke om det er det viktig å teste nøye og klage så fort som mulig.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...