TechGuardian Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 (endret) Hei, jeg trenger litt hjelp i mitt lille hjemmenettverk :O God Juleferie folkens!! Endret 19. februar 2013 av TechGuardian Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Og godklumpen har hun plutselig blitt immun mot skumle strålingen fra trådløsnettet hun da?? Hu kommer jo til å bli kokt levende hu nå. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Aller først: Benytt gjerne avsnitt i teksten din. Da blir det luftigere og mer lettlest. Hvis uttaket i andre etasje fortsatt er der så kan du jo bare prøve? Modemet trenger kun to tråder, og de er nok fortsatt intakt. Lenke til kommentar
TechGuardian Skrevet 21. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2011 Hahaha Rommet hennes er i tredje etasje, så jeg tror det går fint :O Jeg (tror/men vet ikke) at uttaket har en liten ''switch'' som gjør at man kan koble om til en nettverkskabel Men det vet jeg altså ikke, så det er det jeg lurer på :O Takk for feedback Cerwell Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 (endret) Det er ikke så vanlig å ha nettverkskabel-uttak rundt i huset - ikke ved mindre huset er veldig nytt og fermtidsrettet ihvertfall. Mest sansynlig så er det jo bare vanlige telefonkontakter. Dersom du kan se på selve ledningen på en eler annen måte (altså ikke kontakten) og telle anntall ledere så er det lett å avgjøre. TP-nettverkskabel vil ha typisk 8 ledere. Telefon bruker bare 2. Å koble datautstyr på telefonkabelen vil jo naturligvis ikke fungere. Internett-tilkoblingen vil KUN fungere etter det punktet der modemet har oversatt signalet fra. Det er selvfølgleig mulig at dere kan ha strukket en kabel fra modemet inn i veggen igjen - og så ut til uttakene. I så fall er det bare å se om ledningene faktisk går slik fra modemet. Uttakene kan passe itt om hverandre for nettverk og telefon, så¨du må enten se på antall ledere i den fysiske kabelen - studere hvordan tingene faktisk er oppkoblet - eller prøve seg fram i praksis. Det er vanskelig å si så veldig mye mer uten å se situasjonen selv. Om du gav oss noen photo (inkl. closeups av kontakter) på der modemet står + uttaket du skal bruke så hadde vi gjerne kunne svart deg på hvordan det sansynligivs er koblet basert på hva som er mest vanlig... -Stigma Endret 22. desember 2011 av Stigma Lenke til kommentar
TechGuardian Skrevet 21. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2011 (endret) Det er ikke så vanlig å ha nettverkskabel-uttak rundt i huset - ikke ved mindre huset er veldig nytt og fermtidsrettet ihvertfall. Mest sansynlig så er det jo bare vanlige telefonkontakter. Dersom du kan se på selve ledningen på en eler annen måte (altså ikke kontakten) og telle anntall ledere så er det lett å avgjøre. TP-nettverkskabel vil ha typisk 8 ledere. Telefon bruker bare 2. Å koble datautstyr på telefonkabelen vil jo naturligvis ikke fungere. Internett-tilkoblingen vil KUN fungere etter det punktet der modemet har oversatt signalet fra. Det er selvfølgleig mulig at dere kan ha strukket en kabel fra modemet inn i veggen igjen - og så ut til uttakene. I så fall er det bare å se om ledningene faktisk går slik fra modemet. Uttakene kan passe itt om hverandre for nettverk og telefon, så¨du må enten se på antall ledere i den fysiske kabelen - studere hvordan tingene faktisk er oppkoblet - eller prøve seg fram i praksis. Det er vanskelig å si så veldig mye mer uten å se situasjonen selv. Om du gav oss noen photo (inkl. closeups av kontakter) på der modemet står + uttaket du skal bruke så hadde vi gjerne kunne svart deg på hvordan det sansynligivs er koblet basert på hva som er mest vanlig... -Stigma -Stigma Tusen takk! Har nå sett på kontakten og det er 2 ledere som kobles til andre ledere (sikkert åtte ledere, eller hva var standarden på 2006-tallet) i en TP-nettverkskabel (15 meter) som går videre ned i første etasje hvor det er en RJ-45 uttak hvor modemet er koblet til.( Tydeligvis virker bare ett av uttakene nede i første etasje?) Jeg bruker en Cat-5e kabel til en splitter hvor en nettverkskabel er koblet til og en for analog telefon. Er det noen enkel sak og koble sammen lederene i 2.etasje? Vet hvilke farger som skal kobles dit og dit, men hvordan ser et tradisjonell telefonkontakt som er brukt i flest hjem fra 1992-tallet og senere? Den telefonkontakten ligger bakom et skap og det var en liten utfordring å flytte det store skapet Men skal få til å ta et bilde til, som er mer detaljert. Før jeg starter, er telefonkontakten følsom i forhold til støv og lignende? Endret 21. desember 2011 av TechGuardian Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Hvis det er en kabel som bare er koblet med et enkelt bindeledd eller skjøtet inn til en 8-leder TP kabel - så går det fremdeles et telefonsignal i den TP-kabelen. telefonsignalet kan fint gå i TPkabel - den bare bruker ikke mer enn 2 av lederene. Datanettverk kan dog naturligvis ikke gå via telefonkabel da det ikke er nok ledere. Av og til kan vel montører legge opp TP-kabel fremfor vanlig telefonkabel når de gjør slike jobber - for det vil gjøre minst en like god jobb om ikke bedre (den er bedre skjoldet mot EM støy enn en standard telefonkabel). Hvis det jeg skriver over stemmer med din observasjon så kan du ikke koble datautstyr på dette. Du må i praksis finne modemet - funne LAN utgangen på dette, og så følge kabelen og se hvor den går. Hvis den går inn i veggen så er det jo litt værre å følge dirkte - men da vet du ihvertfall at det må komme en kabel ut av minst ett uttak et sted som kan akseptere datautstyr. Håper jeg forsto riktig og denne infoen hjelper -Stigma 1 Lenke til kommentar
TechGuardian Skrevet 22. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2011 Hvis det er en kabel som bare er koblet med et enkelt bindeledd eller skjøtet inn til en 8-leder TP kabel - så går det fremdeles et telefonsignal i den TP-kabelen. telefonsignalet kan fint gå i TPkabel - den bare bruker ikke mer enn 2 av lederene. Datanettverk kan dog naturligvis ikke gå via telefonkabel da det ikke er nok ledere. Av og til kan vel montører legge opp TP-kabel fremfor vanlig telefonkabel når de gjør slike jobber - for det vil gjøre minst en like god jobb om ikke bedre (den er bedre skjoldet mot EM støy enn en standard telefonkabel). Hvis det jeg skriver over stemmer med din observasjon så kan du ikke koble datautstyr på dette. Du må i praksis finne modemet - funne LAN utgangen på dette, og så følge kabelen og se hvor den går. Hvis den går inn i veggen så er det jo litt værre å følge dirkte - men da vet du ihvertfall at det må komme en kabel ut av minst ett uttak et sted som kan akseptere datautstyr. Håper jeg forsto riktig og denne infoen hjelper -Stigma Tror det er en liten skjøt (inne i veggen ja) hvor telefonkabelen sine ledere blir ført videre til en nettverkskabel som går videre til en RJ-45 uttak med to uttak. Der har jeg koblet til modem Men er ganske sikker på at det er en nettverkskabel som blir ført ned til RJ-45 uttaket. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Tror det er en liten skjøt (inne i veggen ja) hvor telefonkabelen sine ledere blir ført videre til en nettverkskabel som går videre til en RJ-45 uttak med to uttak. Der har jeg koblet til modem Men er ganske sikker på at det er en nettverkskabel som blir ført ned til RJ-45 uttaket. Da er denne bare en forlengelse av telefonkabelen ja. Det er nok riktig å koble til modem der (splitter bør dog brukes før modem dersom du også bruker fasttelefon, men det er en litt annen sak). Følg den nettverkskabelen som går ut fra modemet og se hvor den går så finner du nok ut av det -Stigma 1 Lenke til kommentar
TechGuardian Skrevet 23. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2011 (endret) Tror det er en liten skjøt (inne i veggen ja) hvor telefonkabelen sine ledere blir ført videre til en nettverkskabel som går videre til en RJ-45 uttak med to uttak. Der har jeg koblet til modem Men er ganske sikker på at det er en nettverkskabel som blir ført ned til RJ-45 uttaket. Da er denne bare en forlengelse av telefonkabelen ja. Det er nok riktig å koble til modem der (splitter bør dog brukes før modem dersom du også bruker fasttelefon, men det er en litt annen sak). Følg den nettverkskabelen som går ut fra modemet og se hvor den går så finner du nok ut av det -Stigma Tusen takk for hjelp Skal se på uttaket nå Endret 23. desember 2011 av TechGuardian Lenke til kommentar
TechGuardian Skrevet 23. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2011 (endret) Tror det er en liten skjøt (inne i veggen ja) hvor telefonkabelen sine ledere blir ført videre til en nettverkskabel som går videre til en RJ-45 uttak med to uttak. Der har jeg koblet til modem Men er ganske sikker på at det er en nettverkskabel som blir ført ned til RJ-45 uttaket. Da er denne bare en forlengelse av telefonkabelen ja. Det er nok riktig å koble til modem der (splitter bør dog brukes før modem dersom du også bruker fasttelefon, men det er en litt annen sak). Følg den nettverkskabelen som går ut fra modemet og se hvor den går så finner du nok ut av det -Stigma Tusen takk Skal se på uttaket nå Her er uttaket Ikke mye orden her, nei Endret 23. desember 2011 av TechGuardian Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. desember 2011 Del Skrevet 23. desember 2011 Du får sjekke fargekoden på kontakten. På RJ-45 er de to kontaktene ofte merket 4-5 og blå farge på lokket. 1 Lenke til kommentar
TechGuardian Skrevet 5. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2012 (endret) Tror det er en liten skjøt (inne i veggen ja) hvor telefonkabelen sine ledere blir ført videre til en nettverkskabel som går videre til en RJ-45 uttak med to uttak. Der har jeg koblet til modem Men er ganske sikker på at det er en nettverkskabel som blir ført ned til RJ-45 uttaket. Da er denne bare en forlengelse av telefonkabelen ja. Det er nok riktig å koble til modem der (splitter bør dog brukes før modem dersom du også bruker fasttelefon, men det er en litt annen sak). Følg den nettverkskabelen som går ut fra modemet og se hvor den går så finner du nok ut av det -Stigma Tusen takk Skal se på uttaket nå Her er uttaket Ikke mye orden her, nei Endret 5. januar 2012 av TechGuardian Lenke til kommentar
TechGuardian Skrevet 5. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2012 Vil gjerne montere et RJ-45 uttakk på dette i veggen. Noen som vet hvilke fargekoder jeg skal koble sammen, og hvordan dette fungerer? Telefonkabelen kommer inn på de bildene og blir splittet til en nettverkskabel eller lignende. Noen som vet hvordan jeg kan kjøpe det nødvendige utstyret og koble lederene sammen? Lenke til kommentar
TechGuardian Skrevet 6. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2012 (endret) Dette er den gamle kabelen som går ned til kjelleren til et RJ-45 uttak. Er det en nettverkskabel?. Teknikeren som var her i sommeren klarte og skjære hull på ledningen. Så jeg vil gjerne gjøre noe med det :/ Er dette en nettverkskabel eller telefonkabel? Endret 6. januar 2012 av TechGuardian Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Sånn generelt: Frem til modemet ditt så går det 'telefonsignaler'. Etter modemet ditt går det 'nettverkssignaler. Dette betyr at: Uavhengig av hvilke type kabel som er forlagt før modem så trenger du kun to tråder i denne kabelen. I ett uttak (Nettverk eller telefon) så skal du her ut på de to midterste pinnene. Etter modem skal du kjøre minimum Cat5 standard (Jeg vet du _kan_ kjøre lavere, men dette er ikke noe å krangle på). I praksis betyr dette en 4par twisted nettverkskabel. Du har mao her ett nettverk. Koblinger i uttak: Før modem (Telefonsignaler) kobles de to ledere med signal på de to midterste pinner (4&5). Etter modem (Nettverk/spredenett) kobles mot et cat5 (eller høyere) uttak etter 568B standarden. Kabling: 'Telefonsignaler' kan kjøres uten særlig struktur og gjerne på ståltråd om du vil. Nettverk krever noe mer struktur og skal gå i stjerne med kun ett uttak per kabel. 2 Lenke til kommentar
TechGuardian Skrevet 6. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2012 (endret) Sånn generelt: Frem til modemet ditt så går det 'telefonsignaler'. Etter modemet ditt går det 'nettverkssignaler. Dette betyr at: Uavhengig av hvilke type kabel som er forlagt før modem så trenger du kun to tråder i denne kabelen. I ett uttak (Nettverk eller telefon) så skal du her ut på de to midterste pinnene. Etter modem skal du kjøre minimum Cat5 standard (Jeg vet du _kan_ kjøre lavere, men dette er ikke noe å krangle på). I praksis betyr dette en 4par twisted nettverkskabel. Du har mao her ett nettverk. Koblinger i uttak: Før modem (Telefonsignaler) kobles de to ledere med signal på de to midterste pinner (4&5). Etter modem (Nettverk/spredenett) kobles mot et cat5 (eller høyere) uttak etter 568B standarden. Kabling: 'Telefonsignaler' kan kjøres uten særlig struktur og gjerne på ståltråd om du vil. Nettverk krever noe mer struktur og skal gå i stjerne med kun ett uttak per kabel. Jeg var ikke så detaljert med info osv. . Det første uttaket i veggen er der telefonkabelen kommer inn ''link her''. Der blir lederne koblet sammen og videre ned går det en kabel '' enten en nettverkskabel eller telefonkabel osv. TP-kabel''. Her er et bilde med kabelen som ser ut til å ha 8-ledere eller lignende. Kabelen går ned til første etasje. Hvor RJ-45 uttaket er for å så bli koblet til modemet. Men jeg vil feste et RJ-45 uttak på denne, sånn at jeg kan ha modemet i 2.etasje. Og da lurer jeg på hvordan jeg kan koble meg på der oppe og hvordan lederene settes sammen og hvilken standard det er. Så hvordan skal jeg koble meg på der? Tusen takk for hjelpen Endret 6. januar 2012 av TechGuardian Lenke til kommentar
TechGuardian Skrevet 7. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2012 (endret) Ok, er ganske sikker på at dette uttaket er koblet til en nettverkskabel i forhold til at det er 8-ledere i kabelen. Men jeg vil fjerne denne kabelen og montere en ny en utenpå denne. Har noen et tips eller en fremgangsmåte til å koble på en ny nettverkskabel? Her er et bilde av den. Hvis jeg gjør denne koblingen av ledere osv. selv, har det noen risiko? Det ligger en telefonkabel bakerst tror jeg, men det er ikke noe med kablingen som går i stykker med en gang du kommer nær det? Endret 7. januar 2012 av TechGuardian Lenke til kommentar
TechGuardian Skrevet 7. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2012 (endret) Ok, er ganske sikker på at dette uttaket er koblet til en nettverkskabel i forhold til at det er 8-ledere i kabelen. Men jeg vil fjerne denne kabelen og montere en ny en utenpå denne. Har noen et tips eller en fremgangsmåte til å koble på en ny nettverkskabel? Her er et bilde av den. Hvis jeg gjør denne koblingen av ledere osv. selv, har det noen risiko? Det ligger en telefonkabel bakerst tror jeg, men det er ikke noe med kablingen som går i stykker med en gang du kommer nær det? Er dette mulig? Endret 7. januar 2012 av TechGuardian Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Et alternativ kan være å bruke noe sånt (nettverk over strømnettet i huset). Kabel fra router til dings som er tilkoblet nærmeste stikk, og en ny dings i ønsket etasje. Kabel fra denne til et aksesspunkt. Forutsetter muligens at uttakene ligger på samme kurs? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå