Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan få realfagkompetanse?

Grix

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går nå på påbygg VG3 etter å ha brukt to år på yrkesfag som jeg egentlig føler ble litt bortkastet. Jeg har planer om høy utdanning innenfor realfag, kanskje som sivilingeniør, fysiker, kjemiker eller noe slikt. Problemet er jo at jeg har kun P-matte og Fysikk 1. Hvordan kan jeg på raskest og billigst mulig måte få Fysikk 2 og R1+R2 matte? Har snakket med rådgiveren på skolen, og vet om en del alternativer.. F.eks. kan jeg møte opp på skolen neste år å be om å bli med i R1 og Fysikk 2 klassene, siden de ikke pleier å være fulle, men da har det gått et helt år og jeg har fremdeles ikke R2. Jeg kan ta de som privatist, men det koster penger.. Jeg kan studere på egen hånd, men det blir sikkert vanskelig og kjedelig. Forkurs for ingeniører er også noe jeg vurderer, men vet ikke helt om det er beregnet på meg.. Vil ha valget etterpå åpent, istedet for å måtte ta en ingeniørlinje. Har også lyst på mest mulig studiepoeng, siden jeg drømmer om f.eks. NTNU.

Hva ville dere gjort?

Endret av Grix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Raskest er vel å studere skikkelig hardt og ta alle nødvendige fag som privatist med en gang?

Spørsmålet er egentlig ikke om du har lyst å bruke penger på dette, det er relativt billig i forhold til hvor mye tid du sparer.

Spørsmålet er KLARER DU DET?

du har per nå: P matte kompetanse

Dette er faktisk noen hakk under T matte kompetanse etter min erfaring, T matte kompetanse er det man har før man begynner på R1 matte, du skulle og da ta R2 matte samme tid.

Jeg tror ikke du ville klart å ta R1&R2 som privatist samme tid, du burde heller delt det opp i 2 halvår/år.

Fysikk er forsåvidt greit på videregående, bare les og du vil klare det, trenger tross alt kun fysikk1

Men du vil ikke ha realist kompetanse etter kun dette, det er derfor jeg heller ville tatt et skoleår+privatist etter dette hvsit jeg var deg.

du trenger vel (litt usikker her) 5 realfag, med 2 til topp for å få realfags kompetanse, her har du nevnt fysikk R1 og R2 altså 3/5 hvorav til topps har du 1/2 Om du er flink i data kan du lett legge til IT1+IT2 dog, så du kan eventuelt ta disse 2 som privatist, samme tiden, men da begynner det å bli mye å selvlære seg selv, mange har ikke den type-selvkontroll i sin tidligere alder(f.eks meg selv :( )

Lenke til kommentar

Du vil heller ikke trenge Fysikk 2 ved noe som helst realfagstudium, så du trenger egentlig ikke å ta dette faget.

Er enig i alt du sier egentlig, men denne delen får meg til å stusse litt, slik var det ikke 1 år tilbake, har det forandra seg allerede?

Fysikk2 var værtfall før slik at det krevdes for det ALLER færreste av linjer, men det var likevel noen absolutt få.

F.eks inginør linjer krevde det ikke dog.

Lenke til kommentar

Du vil heller ikke trenge Fysikk 2 ved noe som helst realfagstudium, så du trenger egentlig ikke å ta dette faget.

Er enig i alt du sier egentlig, men denne delen får meg til å stusse litt, slik var det ikke 1 år tilbake, har det forandra seg allerede?

Fysikk2 var værtfall før slik at det krevdes for det ALLER færreste av linjer, men det var likevel noen absolutt få.

Ingen studier som krever fysikk 2.

Lenke til kommentar

Fysikk ved NTNU og UiB (og antakeligvis flere) krever det ikke, men anbefaler det: http://www.ntnu.no/studier/bfy/opptak

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor dere har lest dette, men UiB krever hvertfall studiekompetanse + REALFA for de fleste realfaglinjene sine, og REALFA er R1+R2, samt begge nivåene av et realfagsvalgfag, f.eks fysikk 1 og 2.

Tror jeg skal greie å gå rett på R1 fra P, har lånt en T-matte bok og lest i den i en del av mattetimene.

Endret av Grix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...